۲۵ سال پیش با خانمم ازدواج کردم. فکر طلاق در سرم نیست اما از بودن در کنار همسرم، حس خوبی ندارم. او حواسش به همه چیز هست به جز من. از آشپزی گرفته تا خانه‌داری، بچه‌داری، شستن لباس‌ها، تمیزکاری و … . فکر می‌کنم درگیر روزمرگی شده اما نمی‌دانم برای رابطه‌مان و خوشحال‌تر شدن خانمم باید چه کار کنم؟
پاسخ مشاور
مخاطب‌گرامی، یادآوری می‌کنم که ۲۵ سال از شروع زندگی‌مشترک شما گذشته و بعضی زوج ها  بعد از گذشت مدت زمانی از شروع زندگی مشترک‌شان به‌دلیل تفکر اشتباه و فراموش‌کردن نقش‌های یکدیگر ، دچار بی‌تفاوتی و عادی‌شدن روابط‌شان می‌شوند. بی‌حوصلگی، کسلی و بی‌اهمیت‌شدن راجع به همه موضوعات می‌تواند در نتیجه عادی‌شدن روابط ایجاد شود که در موارد حادتر به افسردگی یا جدایی همسران از یکدیگر یا طلاق عاطفی منجر می‌شود. بعد از مدتی زندگی زیر یک سقف، خیلی وقت‌ها فرصت ایجاد خلوت، تفکر و تأمل درباره خود و طرف‌مقابل و اقداماتی مثل سورپرایزکردن یا تجزیه و تحلیل رفتارها کمتر و تقریبا همه کارها و اقدامات افراد روتین و تکراری می‌شود. دیگر آن شوق قبل از دیدار و آن سرخوشی و انرژی بعد از ملاقات وجود ندارد. با این مقدمه، باید توصیه هایی به شما داشته باشم.
    لزوم متحول‌کردن زندگی‌تان احساس می‌شود
درست ترین عملکرد انسان زندگی کردن است نه وجود داشتن. هرگز نباید اجازه دهیم زندگی هر طور که می‌خواهد پیش برود. ما هستیم که به زندگی ریتم و روال می‌دهیم. برای آن‌که زندگی‌تان سرد نشود، سعی کنید مثل روزهای اول ازدواج، رابطه‌تان را گرم نگه دارید. به‌طور مثال تیپ‌زدن، پوشیدن لباس‌های متنوع در خانه یا دادن پیام‌های عاشقانه و از این قبیل کارها که امروز آن را لوس‌بازی(!) خطاب می‌کنید، لازمه متحول‌کردن زندگی‌مشترک‌تان است. هیجان و سرگرمی، برآورده کردن نیازهای دوطرف در زندگی‌مشترک مثل سفر رفتن، خرید کردن و حتی صحبت کردن با یکدیگر می‌تواند از عواملی باشد که نبودشان به تضعیف رابطه می‌انجامد و سبب می‌شود تا هرکدام از همسران برای خودشان زندگی کنند و به نحوی دیگر نیاز خود را برطرف سازند.
    بین کار و زندگی، تعادل ایجاد کنید
همچنین غرق شدن در مشغله‌های روزمره می‌تواند یکی دیگر از این عوامل باشد. باید در زندگی مشترک بین کار و زندگی تعادل را رعایت کرد و نگذاشت پرکاری باعث دوری و فاصله میان ما و همسرمان شود که همین موضوع  یک روز باعث دور شدن زوجین از یکدیگر می‌شود.
    از همسرتان بخواهید به شما نمره بدهد
از همسرتان بخواهید به زندگی‌تان نمره بدهد و اگر ضعف و کاستی در رابطه‌تان و نحوه برخوردتان با او وجود دارد، آن را بیان کند. کاستی‌ها و کمبودهایی را که همسرتان نام می‌برد به خاطر بسپارید و برای برطرف کردن آن‌ها تلاش کنید. همچنین به فکر ساختن خاطرات شیرین باشید. بهترین چیزهای زندگی رایگان هستند. می‌توانید از ساده‌ترین لحظات زندگی نهایت لذت و شادی را ببرید. تماشای غروب آفتاب یا وقت گذراندن با اعضای‌خانواده و هزاران لذت کوچک دیگر رایگان در اختیار شماست. از آن‌ها لذت ببرید چون ممکن است یک روز که به عقب نگاه کنید متوجه شوید که هرکدام از آن‌ها در عین سادگی، فرصت‌های بی‌نظیری برای ساختن خاطرات شیرین بوده‌اند.
نویسنده : دکتر سیدعلی ظریفی| ‌ مشاور خانواده