شباهت عکس پروفایل اینستاگرام ۲ فوق ستاره فوتبال جهان در شبکه‌های ‌اجتماعی پربازدید شد اما چرا داشتن حس تعلق به خانواده مهم است؟
«لیونل مسی» و «کریس رونالدو»، دو بازیکن سرشناس، توانمند و ثروتمند مستطیل سبز هستند که در شبکه‌های‌ اجتماعی هم طرفدارهای زیادی دارند. رونالدو در اینستاگرام بیش از ۴۷۰ میلیون و مسی بیش از ۳۵۰ میلیون دنبال‌کننده دارند اما نکته جالب درباره ‌ عکس پروفایل اینستاگرام این دو نفر است که در شبکه‌های اجتماعی جهان هم مورد توجه قرار گرفته است. هر دو بازیکن، تصویری از خودشان در کنار خانواده را به عنوان عکس پروفایل انتخاب کرده اند، نه دوستان‌شان، نه المانی از ثروت‌شان یا نمادی از موفقیت‌های فوتبالی و … . این اتفاق بهانه خوبی است تا بگوییم که چرا داشتن حس تعلق به خانواده مهم است و چطور می‌توان آن را افزایش داد؟

  یکی از رموز کمتر شناخته ‌شده موفقیت مسی و رونالدو
ما انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستیم و برای‌مان مهم است که با دیگران در ارتباط باشیم. بنابراین از همان کودکی ترجیح می‌دهیم به گروه یا جمع خاصی تعلق داشته باشیم و بدانیم که مهم هستیم. خانواده و اعضای آن مهم‌ترین جمعی است که به ما حس امنیت و تعلق می‌دهد. فردی که خود را عضوی از یک خانواده بداند هویت مثبتی دارد، خود را ارزشمند می‌داند و هدفمند خواهد بود. محیط خانوادگی که بتواند به اعضای خود اعتبار ببخشد و از آن‌ها حمایت کند، احساس اعتماد به نفس و اعتماد به دیگران را پرورش می‌دهد، چیزی که هر فردی برای ارتباط سالم با دوستان، همکلاسی‌ها و گروه‌های اجتماعی به آن نیاز دارد. بنابراین یکی از رموز کمتر شناخته‌ شده موفقیت مسی و رونالدو صاحبان چندین توپ طلا بر اساس همین انتخاب عکس پروفایل اینستاگرامی مشخص می‌شود که داشتن توجه ویژه به خانواده است.

  راهکارهای افزایش حس‌ ارزشمندی بین اعضای‌خانواده
با رعایت نکات ساده اما مهمی که در ادامه خواهید خواند، همه ما باید در محیط خانواده حس تعلق و ارزشمندی را بین اعضای خانواده شکل دهیم وآن را بیشتر کنیم.
۱- وقت مشخصی را برای شوخی، بازی و تفریح مشترک با اعضای ‌خانواده اختصاص دهید. بازی کردن با فرزندان و اختصاص زمان با کیفیت به آن ها به بهبود ارتباط و ایجاد فضای امن خانه کمک زیادی می کند. بارها تصاویر چنین لحظاتی از زندگی مسی و رونالدو، منتشر شده است.
۲- گاهی جزئیاتی از گذشته خانواده، درباره پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، داستان ازدواج والدین، خاطرات نوزادی فرزندان و شبیه این ها را تعریف کنید. حتی می‌توانید آلبوم خانوادگی را بیاورید و آن را تماشا کنید. این کار به شکل گیری حس تعلق کمک فراوانی می‌کند.
۳- تلاش کنید رفتارهای مثبت را تایید و تشویق کنید. به این ترتیب فرد احساس می کند به عنوان عضوی از یک گروه، مورد قبول و ارزشمند است.

نویسنده: دکتر الناز علوی|‌ متخصص روان‌شناسی