خانمی هستم ۳۲ ساله که با همسرم زندگی بسیار خوبی داریم . من به حفظ حجاب و شئونات دینی خیلی پایبندم ولی خانواده و به خصوص برادرهای شوهرم اعتقادات چندان محکمی ندارند و حتی من را به خاطر اعتقاداتم سرزنش می کنند! رفت و آمد با چنین خانواده ای چه حکمی دارد؟ آیا باید با خانواده همسرم قطع رابطه کنم؟

پاسخ مشاور

 جدای حکم فقهی این موضوع باید به بحث معاشرت و احترام به خانواده همسر و جایگاه آن ها و استحکام بنیان خانواده خودتان هم توجه داشته باشید. از نظر فقهی شما باید حجاب تان را رعایت کنید، چه از لحاظ پوشش و چه از لحاظ صحبت کردن و نگاه کردن به نامحرم. این وظیفه شرعی شماست اما در این جا توصیه نمی کنیم که قطع رابطه کنید و هیچ ارتباطی با خانواده همسرتان نداشته باشید. حکم فقهی آن هم این است که این ارتباط اشکالی ندارد مشروط بر این که حجاب تان را در همه ابعاد و همچنین دیگر حدود شرعی رعایت کنید. علاوه بر این سعی کنید رفتار پسندیده ای داشته باشید و با خانواده همسرتان خوش اخلاقی کنید.

از جاذبه هایی که در ذات رفتارهای دینی است استفاده کنید و امر به معروف و نهی از منکر عملی و رفتاری داشته باشید؛ برای مثال سعی کنید هنگامی که خانواده همسرتان به خانه شما می آیند حریم محرم و نامحرم را بیشتر حفظ کنید، شاید در امر به معروف و نهی از منکر زبانی موفق نباشید اما در رفتار و کردار خود می توانید این مسئله را مد نظر داشته باشید.

نکته دیگر این که جنبه اطاعت از خدا را مطرح کنید و به آن بیندیشید، نه به این که دوست دارید شرایط چطور باشد و شما چگونه شرایطی را می پسندید! حتی اگر سرزنش هم شدید، بگویید خدا این طور دوست دارد. حتی می توانید به آیاتی از سوره نور و سوره احزاب اشاره کنید که حریم زن و مرد را کاملا مشخص کرده است و بگویید: ملاک و معیار من آیات قرآن است و چون خداوند با صراحت حدود محرم و نامحرم را مشخص کرده است، من هم سعی دارم این حدود را رعایت کنم.

نویسنده: منوره شایسته خوی، مدرس حوزه علمیه