1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

خس‌خس سینه نوزادان چه دلایلی دارد؟

خس‌خس سینه نوزادان چه دلایلی دارد؟

خس‌خس سینه نوزادان چه دلایلی دارد؟

وقتی نوزاد به سختی نفس می کشد و صدایی شبیه سوت از بینی او شنیده می شود به اصطلاح خس خس سینه گفته می‌شود.خس خس سینه را بیشتر از نیمی از نوزادان تجربه می‌کنند. صدایی که می‌تواند باعث نگرانی مادر و پدرها شود. اما این خس خس سینه چه دلایلی دارد؟ چگونه می توان خس خس سینه نوزادان را درمان کرد؟

چه دلایلی باعث بروز خس خس سینه در نوزادان می شود؟

خس خس سینه در نوزادان بر اثر دلایل زیاد می تواند بروز پیدا کند. اما مهمترین آنها که بیشتر پزشکان متخصص تایید می‌کنند عبارت است از :

  • عفونت ویروسی

شایع‌ترین دلیل خس خس سینه نوزاد عفونت ویروسی است. عفونت ویروسی معمولا در فصل سرما شایع تر است.
  

پزشک و معاینه سینه نوزاد

 

  • ریفلاکس معده نوزاد

مشکلات فیزیولوژیکی دستگاه گوارش نوزادان که مبتلا به ریفلاکس معده هستند باعث بروز خس خس سینه می‌شود. ریفلاکس یعنی شیر از معده به مری نوزاد بر می‌گردد. وقتی شیر از معده به مری برمی‌گردد صدای خس خس از شکم و سینه نوزاد شنیده می‌رسد. بیشتر بخوانید: درمان رفلاکس نوزاد

  • بیماری قلبی
  • آلرژی

آلرژی و قرار گرفتن نوزاد در معرض عامل‌های حساسیت‌زا می‌تواند باعث متورم شدن مجراهای تنفسی نوزاد و خس خس سینه شود.

  • برونشیت

برونشیت عفونت قفسه سینه است که باعث می‌شود جریان اکسیژن مسدود و باعث خس خس سینه نوزاد شود. برونشیت به دو نوع ویروسی و اوبلیترناس شناخته می‌شود که نوع ویروسی آن در میان نوزادان شیوع بالاتری دارد و علائمی شبیه آسم دارد. برونشیت خفیف خود به خود برطرف می‌شود، اما نوزاد مبتلا به برونشیت شدید باید در بیمارستان بستری شود.

  • حساسیت غذایی

حساسیت غذایی باعث خس خس سینه نوزاد می‌شود. آلرژی به شیر یکی از شایع‌ترین حساسیت‌های دوران نوزادی است.

  • سینه پهلو یا ذات الریه

عفونت ریه هم می‌تواند باعث خس خس سینه نوزاد شود. تب، سرفه، تب و لرز، احتقان، مشکلات تنفسی، بی‌اشتهایی و درد از نشانه های سینه پهلو یا ذات‌الریه هستند. با دیدن این نشانه‌ها در نوزاد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • دود سیگار

نوزادانی که دود سیگار تنفس می‌کنند و در اطرافشان سیگار کشیده می‌شود، ریسک بالاتری برای خس خس کردن دارند. پزشکان متخصص توصیه می‌کنند اگر نوزاد شیر خوار در خانه دارید یا سیگار نکشید یا حداقل در کنار فرزندتان سیگار نکشید.

سیگار کشیدن در اطراف نوزاد

درمان خس خس سینه نوزاد چگونه است؟

پزشک متخصص اطفال با بررسی علت خس خس سینه درمان را انجام می‌دهد. اگر خس خس به دلیل عفونت، برونشیت، آسم یا عامل‌های ژنتیکی باشد، پزشک آنتی‌بیوتیک، داروهای ضدالتهاب و اسپری تنفسی بینی را برای آرام شدن سریع نوزاد تجویز می‌کند. کارشناسان توصیه می‌کنند به هیچ وجه خس خس سینه و مشکلات تنفسی نوزادان را در خانه درمان نکنید. دلیل اصلی خس خس سینه باید شناخته شود. یعنی هر دارویی را نمی‌توان برای خس خس سینه استفاده کنید. چون دارویی که برای درمان خس خس سینه به دلیل ریفلاکس استفاده می‌شود، قطعا با دارویی که برای خس خس سینه به دلیل سینه پهلو یا برونشیت تجویز می شود، فرق می‌کند.

چگونه می توان به تنفس بهتر نوزاد کمک کرد؟

  • دستگاه بخور سرد

دستگاه بخور سرد باعث ایجاد رطوبت در هوا و باعث بهبود سرفه و گرفتگی راه‌های تنفسی نوزادان می‌شود. کاهش احتمال انتقال بیماری‌های تنفسی، کاهش ویروس‌های هوا، کاهش احتمال سرماخوردگی و برونشیت، افزایش شادابی و طراوت پوست نوزاد، بهبود سرفه نوزاد و نرم کردن گلو، بهبود وضعیت تنفس و جلوگیری از گرفتگی بینی نوزاد از فواید گذاشتن دستگاه بخور در اتاقی است که نوزاد می‌خوابد.

  • بالا نگه داشتن سر نوزاد

حواستان به وضعیت سر نوزاد باشد. بالش بلندی را زیر تشک نوزاد بگذارید تا زمان خوابیدن سرش بالاتر از بقیه بدن قرار بگیرد.

دارو دادن به نوزاد برای درمان خسخس سینه

چه زمانی خس خس سینه خطرناک است؟

پزشکان متخصص توصیه می کنند اگر در نوزاداتان این نشانه ها را دیدید حتما باید به بیمارستان مراجعه کنید.

  • تنفس سریع
  • سرفه
  • تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد
  • اگر خس خس سینه نوزاد همراه با فرورفتگی قفسه سینه، ورم کردن صورت، کهیر یا واکنش نشان ندادن نوزاد باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *