1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

خطرات حلزون ، ماهی قرمز و لاک پشت برای کودکان

خطرات حلزون ، ماهی قرمز و لاک پشت برای کودکان

ماهی قرمز

بیماری هایی که با خرید ماهی قرمز به خانه شما می آید

ماهی قرمز به عنوان نماد نوروز و سفره هفت سین، جای خودش را در خانه های ایرانیان باز کرده است اما نه تنها تماس دست کودک با بدن ماهی قرمز می تواند در انتقال بیماری به کودک موثر باشد، بلکه آلودگی هایی که از طریق فضولات ماهی وارد آب می شود نیز می تواند باعث ایجاد برخی از انواع بیماری های پوستی شود.در این مطلب درباره خطرات خریدن حلزون ، ماهی قرمز و لاک پشت برای کودکان صحبت خواهیم کرد.

بیماری هایی که از حلزون ، ماهی قرمز و لاک پشت منتقل میشود

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت:حلزون و لاک پشت در کنار ماهی قرمز عامل انتقال بیماری است .سید حسین رضوانی گفت:با توجه به اینکه سنت دیرینه و فرهنگ مردم در سراسر کشور از اوایل اسفند پرورش و عرضه ماهی قرمز سرعت می گیرد اداره کل دامپزشکی مازندران توصیه دارد از مراکز تحت نظارت دامپزشکی ماهی خریداری شود .
وی افزود:اگر مردم در مراکز دارای مجوز دامپزشکی ماهی قرمز تهیه کنند مشکلی متوجه آنان نخواهد شد و به دلیل اینکه معمولا کودکان کم سن و سال علاقه مند به ماهی هستند از این رو والدین باید به نکات ایمنی توجه کنند و از دستفروشان بدون مجوز ماهی تهیه نکنند .

ماهی قرمز

آشنایی با خطرات خریدن حلزون ، ماهی قرمز و لاک پشت برای کودکان

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه، همه ساله بوروشورهای آموزشی درباره ماهیان قرمز تکثیر و به در بین دانش آموزان و ادارات توزیع می شود، تصریح کرد:در دو سال اخیر همراه ماهی قرمز جانوران وحشی، غیر بومی و غیر قانونی توزیع می شود که خلاف مقررات و قوانین بهداشتی است .
وی با اشاره به اینکه حلزون سیبی عامل و ناقل بیماری وحشتناکی برای کسانی است که با این حیوان تماس دارند، افزود:این نوع حلزون می تواند باعث ایجاد بیماری «آنژیوستروژیلازیس» شود که نوعی بیماری مشترک بین انسان و حیوان است .
رضوانی اظهار کرد:لاک پشت گوش قرمز دارای بیماری مشترک انسان و حیوان به نام «سالمونا» است که به سادگی قابل پیشگیری است و این بیماری بیشتر کودکان، سالمندان و زنان باردار را درگیر می کند و اگر بعد از لمس لاک پشت دست ها به خوبی شسته شود امکان انتقال بیماری به صفر می رسد .وی تصریح کرد:مدارس و ادارات آموزش و پرورش همکاری خوبی در اطلاع رسانی موارد بهداشتی درباره ماهیان زینتی و حلزون سیبی و بیماری های ماهیان زینتی دارند .

ماهی قرمز

چراخریدن حلزون ، ماهی قرمز و لاک پشت برای کودکان صحیح نیست

خرید ماهی قرمز غیراخلاقی است
اصلی ترین دلیلی که نویسنده برای نخریدن ماهی قرمز بر آن تأکید دارد، غیراخلاقی بودن خرید ماهی قرمز است که در اینجا به ابعاد مختلف آن اشاره خواهیم کرد. نخست اینکه بیشتر ماهی های قرمزی که خریداری می شوند، در همان یکی دو روز نخست می میرند یا به عبارت بهتر و دقیق تر، از سوی ما انسان ها کشته می شوند. برآوردهای چند سال پیش نشان می داد که هر سال حدود هفت میلیون قطعه ماهی قرمز در ایام نوروز می میرند. اما اخیراً حتی آمارهای بسیار بالاتر و تکان دهنده تری بیان شده است. نکته دوم به برخی از دلایل مرگ ماهی ها اشاره دارد. پژوهش ها نشان می دهد که ماهی نسبت به تکان های شدید، گرم و سرد بودن آب و املاح آب حساس است و مثلاً تکان شدید و ضربه زدن به تُنگ می تواند باعث سکته این موجود ظریف شود. در حالی که می دانیم یکی از سرگرمی های عمده کودکان در نوروز، ضربه زدن به تنگ ماهی قرمز و دیدن تلاش و تقلای آن برای فرار کردن است. نکته بعدی در ارتباط با غیراخلاقی بودن خرید ماهی قرمز، شرایط نگهداری آن است. حتی اگر آنگونه که چندسالی است عده ای تلاش دارند تا به قول خودشان با فرهنگ سازی، شیوه مراقبت درست از ماهی قرمز را نشان دهند، بتوان این ماهی را زنده نگه داشت، زندانی کردن آن در تنگ بلورینی که اندازه و قطرش دو تا سه برابر طول بدن ماهی است، کاری است ناپسند. در بهترین حالت حتی اگر ماهی را پس از سیزده به در در برکه های مخصوص، حوض یا آکواریوم رها کنند، معنایش این است که برای مدت ۱۳ روز این ماهی را در شرایطی اسفناک به اسارت گرفته اند. آیا حاضریم برای چند لحظه خودمان را به جای این موجوداتی که خداوند آنان را آزاد آفریده، تصور کنیم؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *