1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

خطر سونامی بیماری‌های مقاربتی!

خطر سونامی بیماری‌های مقاربتی!

  یکی از مهمترین مواردی که در «طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» ذکر و بر آن تاکید شده است، جلوگیری از ارائه رایگان وسائل جلوگیری از بارداری در مراکز بهداشت و حذف یارانه این وسائل است. اما حلقه مفقوده در این طرح این است که این وسائل، اغلب کارکرد بهداشتی و درمانی هم دارند. آنگاه اگر یارانه این وسائل برداشته شود و مردم نتوانند به راحتی و تنها برای حفظ بهداشت و رابطه حفاظت شده از این وسائل، استفاده کنند یا این وسائل با حذف یارانه چنان گران شوند که بسیاری نتوانند آن‌ها را بخرند، سلامت جنسی مردم و صیانت از خانواده به خطر خواهد افتاد.

خطر سونامی بیماری‌های مقاربتی!

بیماری مقاربتی، سرطان رحم و بازماندن از فرزندآوری

یکی از مهمترین کارکرد‌های وسائل پیشگیری ازبارداری، داشتن یک رابطه حفاظت شده است. رابطه حفاظت شده، به معنی استفاده از وسیله‌ای است که امکان انتقال بیماری مقاربتی به طرف مقابل را کاسته یا از بین می‌برد. به گفته یک متخصص مجاری ادراری و تناسلی، بیش از ۵۰ درصد جمعیت فعال جنسی ایران به زگیل تناسلی (گاردسیل یا همان HPV) مبتلا هستند، بی‌آنکه خود بدانند.

خطر سونامی بیماری‌های مقاربتی!

این بیماری عامل ابتلای ۹۰درصد زنان به سرطان دهانه رحم است؛ سرطانی که دومین سرطان رایج و نخستین سرطان کشنده در میان زنان محسوب می‌شود. اگر سرطان رحم، به موقع شناسایی شود، برای جلوگیری از انتشار آن، در اغلب موارد، رحم زنان مبتلا، طی عمل خارج شده و این زنان دیگر نمی‌توانند فرزندآوری کنند؛ اتفاقی که با هدف این طرح که افزایش باروری زنان است، منافات دارد.

HPV و دو مشکل: واکسن و درمان

HPV، بیماری است که هم واکسن دارد و هم درمان. واکسنی که زمانی قرار شد وزارت بهداشت، فرمول تهیه آن را از شرکت‌های اروپایی بخرد، اما آنان رقمی ۱۲۰ میلیارد دلاری برای فروش فرمول پیشنهاد دادند! حال آیا اکثر قریب به اتفاق مردم و نیز حتی مسئولان می‌دانند که این بیماری واکسنی دارد که تنها در بازه زمانی ۹ تا ۲۶ سالگی، و در دو نوبت قابل تزریق است؟ و آیا اساس این واکسن در کشور ما وجود دارد؟

خطر سونامی بیماری‌های مقاربتی!

هزینه واکسن HPV در هرنوبت در حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. یعنی هر فرد برای اینکه این واکسن را که اجباری هم نیست، دریافت کند، باید رقمی در حدود سه میلیون تومان هزینه کند. اما اگر به این بیماری مبتلا شود، برای درمان سخت این بیماری فقط در یک دوره، باید متحمل هزینه یک میلیون تومانی شود؛ حال پرسش این است که هزینه واکسیناسیون و درمان تحت بیمه یک جمعیت۵۰ درصدی مبتلا به این بیماری، ارزانتر است یا ادامه اختصاص یارانه به وسائل پیشگیری از بارداری؟!

محاسبه هزینه و فایده در این طرح مغفول مانده

یکی از مهمترین خلاء‌های طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، نادیده گرفتن جوانب و عوارض برخی بند‌های این طرح است. اگر وسائل پیشگیری از بارداری، نه رایگان توزیع شود و نه قیمت آن‌ها شامل یارانه گردد؛ آنگاه همین ۵۰ درصد مردمی که از بیماری خود اطلاع ندارند، باید متحمل چه هزینه‌هایی شوند؟ آیا طراحان این طرح می‌دانند که تعداد طلاق به دلیل HPV به طرز فاجعه‌باری در حال افزایش است؟ و ممکن است به زودی تبدیل به یک سونامی شود؟

خطر سونامی بیماری‌های مقاربتی!

بیماری که هم ترس از ابتلا را به جان همسران می‌اندازد و هم آنان را نسبت به داشتن رابطه پرخطر خارج از زناشویی مشکوک میکند. اگر هدف طرح، صیانت از خانواده است، حذف یارانه و محدود کردن استفاده از وسائل پیشگیری، موجب می‌شود به دلیل همان ابتلای ۵۰ درصدی، علاوه بر سرطان رحم، خانواده‌ها از هم بپاشند؛ بنابراین بدون در نظرگرفتن حفاظتی و درمانی بودن ابزار پیشگیری از بارداری؛ مسلما در سال‌های آینده هزینه‌های سنگین درمانی و بهداشتی و اجتماعی- عدم باروری وافزایش میزان طلاق- روی دست مردم و دولت خواهد ماند. آنگاه شاید دولت ناچار شود برای درمان بیماری‌های مقاربتی، یارانه بپردازد!


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *