خراسان/ نزدیک چهار ماه می‌شود که از شوهرم در عقد جدا شدم. به تازگی خواستگاری دارم که دو بار طلاق گرفته و می‌گوید من در هیچ‌کدام از دو طلاقم مقصر نبودم. با این حال، می‌ترسم دوباره یک طلاق دیگر در شناسنامه‌ام ثبت شود. گیج شدم. چه کنم؟
مخاطب گرامی، پس از جدایی همواره ذهن فرد نگران این است که آیا مجدد شرایط ازدواج برایم مهیا می‌شود؟ آیا در ازدواج بعدی موفق خواهم شد یا باز هم با مشکل روبه‌رو خواهم شد؟ و … . تنها چهار ماه از طلاق شما گذشته است بنابراین حق دارید که نگران و به قول خودتان در این روزها، گیج باشید. با این حال، چند توصیه به شما داریم.
 وضع روحی‌تان را سر و سامان دهید
در همین صفحه خانواده‌و‌مشاوره، بارها راجع به این‌که چه زمانی مناسب است که فرد پس از جدایی، مجدد ازدواج کند توضیح داده شده است اما بنا بر سوال شما مجدد تاکید می‌کنیم که زمان مناسب برای ازدواج بعد از طلاق، گذشت شش ماه تا یک سال از جدایی است. چون شما قید کرده‌اید حدود چهار ماه از جدایی‌تان می‌گذرد، پس لازم است در ابتدا برای سرو سامان دادن به وضع روحی و بازسازی روانی پس از شکست در ازدواج، به خودتان زمان بدهید. در صورتی که فرد قبل از پایان این موعد که گاهی به دلیل صدمات روحی بیش از این هم زمان می‌برد، اقدام به ازدواج کند، معمولا تصمیم اش یک رفتار هیجانی برای فراموش کردن ازدواج قبل یا التیام آسیب‌های روانی آن است و احتمال تکرار رفتارهای آسیب زننده یا پشیمانی وجود دارد. همان‌طور که اگر پای فرد در یک مسابقه آسیب ببیند باید مدتی آن را گچ بگیرد، با عصا راه برود و … تا از نظر جسمی خود را تقویت کند، روان ما هم بعد از بحران جدایی نیاز به مراقبت دارد.
 خواستگارتان با مهارت خودآگاهی آشنا نیست
نکته بعدی درباره خواستگارتان است که می‌گوید من مشکلی نداشتم و در دو طلاق قبلی، مقصر نبودم. معمولا یکی از نشانه‌های رشد و پختگی  فرد پس از جدایی آگاهی از سهم و ضعف مهارت‌های خود در ازدواج قبلی وپذیرفتن آن است. معمولا افرادی که قادر به پذیرفتن سهم خود در طلاق و جدایی‌شان نیستند، آمادگی برای ازدواج بعدی ندارند. هیچ فردی درزندگی‌مشترک، کامل یا بی عیب و نقص نیست اما فردی که می‌گوید من هیچ تقصیری در اتفاق تلخ و مهمی مثل طلاق نداشتم، نیازمند آموختن مهارت خود آگاهی است، یعنی شناخت بهتر خود و یافتن نقاط ضعف و قوت. با توجه به این که خواستگارتان دو بار در ازدواج شکست داشته و هنوز در پذیرفتن سهم خود مقاومت دارد، بهتر است دست نگه دارید و شتاب زده تصمیم نگیرید.
 نگاه جامع‌تری به موضوع داشته باشید
با توجه به این‌که هیچ  اطلاعاتی درباره سن خود و خواستگارتان، شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دو طرف و … به ما نداده‌اید، برای گرفتن تصمیم نهایی باید نگاه جامع‌تری به موضوع داشته باشید و حتما در این مسیر علاوه بر استفاده از راهنمایی‌های والدین از یک مشاور متعهد و خبره کمک بگیرید.
نویسنده : زهره حسینی | مشاور و دانش‌آموخته دانشگاه علامه‌طباطبایی