1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

خوراکی های ممنوعه در دوران بارداری

خوراکی های ممنوعه در دوران بارداری

خوراکی های ممنوعه در دوران بارداری

او حالا تکه‌ای از شماست. گوشه‌ای از بدنتان که حیاتش را به شما مدیون است. او لااقل تا چند ماه دیگر، بخشی از وجود خود شماست و به همین دلیل است که در این ماه‌ها، باید بیشتر از هر زمانی مراقب خورد و خوراک، فعالیت‌ها و شرایط روانی‌تان باشید. اگر نگرانید که زایمان زودرس، سقط جنین یا اختلال در رشد فرزندتان، آرزوی مادر شدن شما را با اما و اگرهایی همراه کنند، به این نکات توجه کنید. مادرهای باهوش، در ۹ ماه بارداری، این خوراکی‌ها را از سفره‌شان حذف می‌کنند.

خوردن ماهی جنوب در بارداری ممنوع!

درست است که شما و فرزندی که در شکم دارید، در این ماه‌ها به امگا۳ بیشتری نیاز دارید. اما خوردن ماهی جنوب برای تامین این نیاز، می‌تواند به فرزندتان آسیب‌هایی را برساند. اغلب ماهی‌های دریای جنوب و بسیاری از ماهی‌های بزرگ جثه، میزان بالایی از جیوه را در بدن خود جا داده‌اند و رسیدن جیوه به جنین، می‌تواند احتمال آسیب مغز و سیستم عصبی او یا تاخیر در رشد مغزش را بالا ببرد. برای اینکه هم از مغز فرزندتان محافظت کنید و هم بیشتر امگا۳ به بدنتان برسانید، می‌توانید سراغ ماهی قزل‌آلا، سالمون یا کنسرو ماهی تن بروید و هر هفته حداقل یک وعده غذای دریایی بخورید.

مصرف ماهی دودی مساوی سقط جنین

غذاهای دریایی دودی را لااقل برای این نه ماه فراموش کنید. باکتری لیستریا مونوسیتوژنز موجود در این خوراکی‌ها، ممکن است شما را به عفونت لیستریا مبتلا کند. این عفونت نه تنها احتمال سقط جنین را چند برابر می‌کند، بلکه وضعیت سلامت مادر را هم به‌شکل جدی دچار مخاطره می‌کند.

سس مایونز رشد جنین را مختل می‌کند

شاید تا امروز بارها به غذایتان سس مایونز اضافه کرده‌باشید و عارضه خاصی را هم مشاهده نکرده باشید. اما در ماه‌های بارداری، حق ندارید سراغ خوراکی‌هایی که در آنها تخم‌مرغ خام به کار رفته بروید. مصرف تخم‌مرغ خام و گوشت‌های نیم‌پز در دوران باردرای، می‌تواند جان شما و البته جنین را به خطر بیندازد و در روند رشد فرزندتان اختلال ایجاد کند.

خوردن سس مایونز در بارداری ممنوع یا مجاز؟

شیر پاستوریزه نشده را در بارداری فراموش کنید

فکر می‌کنید اگر از گاوداری‌ها شیر بخرید، در خانه بجوشانید و میل کنید، به بدنتان فایده‌ای رسانده‌اید؟ در اشتباهید. مصرف شیر پاستوریزه نشده، نه تنها هیچ مزیتی را برای بدن به همراه نمی‌آورد، بلکه سلامت شما را در ماه‌های بارداری تهدید می‌کند. شیرهای پاستوریزه نشده، حتی اگر در خانه جوشانده شوند، ممکن است به باکتری‌هایی چون سالمونلا و لیستریا آلوده باشند و جان مادر و جنین را به خطر بیندازد.

سبزی ضدعفونی نشده نخورید

لااقل در این ماه‌ها، به شستن میوه و سبزیجات با آب اکتفا نکنید و برای گندزدایی از آنها، از مایع‌های مخصوص شست و شوی میوه و سبزیجات کمک بگیرید. این خوراکی‌ها که قرار است به بدنتان فایده برسانند، ممکن است به باکتری‌هایی مثل سالمونلا (موجود در مدفوع گربه) آلوده باشند و به مغز، سیستم عصبی و در نهایت جان مادر و جنین آسیب برسانند یا زمینه زایمان زودرس را فراهم کنند.

قهوه در بارداری یعنی زایمان زودرس

تا آنجا که می‌توانید در ماه‌های بارداری، مصرف کافئین را کاهش دهید. نوشیدن قهوه و چای فراوان در این دوران، نه تنها خطر تولد نوزاد کم‌وزن را بیشتر می‌کند، بلکه احتمال سقط جنین را هم بالا می‌برد. برخی از متخصصان معتقدند مادرانی که زیاد قهوه می‌نوشند، بیشتر در معرض زایمان زودرس قرار دارند.

تاثیر خوردن قهوه در بارداری

دم‌نوش گیاهی در بارداری، احتیاط کنید

می‌خواهید دور قهوه را خط بکشید و برای اینکه به سلامتتان خدمت بزرگی کرده باشید سراغ چای گیاهی می‌روید؟ اشتباه می‌کنید. متخصصان معتقدند گیاهان دارویی، در صورت مصرف بی‌رویه و زیاد، به بدن آسیب رسانده و سلامت جنین را هم تهدید می‌کنند. مصرف زیاد ادویه‌ها یا نوشیدنی‌های گیاهی در دوران بارداری، یکی از عوامل زمینه‌ساز سقط جنین یا کاهش رشد اوست.

ژامبون آسیب عصبی جنین را به دنبال دارد

اگر اهل خوردن فست‌فود و گوشت‌های فراوری شده هستید، باید انتظار بروز مشکلاتی در ماه‌های بارداری‌تان را هم داشته باشید. به باور متخصصان، خوراکی‌هایی از این دست، نیترات زیادی را در خود جا داده‌اند و وارد شدن نیترات به بدن مادر، نه تنها احتمال ابتلای خود او به بیماری‌هایی مثل سرطان یا فشارخون بالا را افزایش می‌دهد، بلکه زمینه را برای آسیب عصبی جنین یا حتی مرگ او نیز فراهم می‌کند.

این میوه‌ها و سبزی ها با احتیاط مصرف شود


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *