1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

خوردن سیب زمینی در بارداری ممنوع است؟

خوردن سیب زمینی در بارداری ممنوع است؟

 خوردن سیب زمینی در بارداری ممنوع است؟

سیب زمینی در هر شکل و حالتی که باشد، غذای محبوب اغلب ماست. بعضی‌ها آبپز شده‌اش را همراه با تخم مرغ و گوجه فرنگی دوست دارند، بعضی‌ها ترجیح می‌دهند آن را لایه لایه با پنیر و سبزیجات خشک و ادویه طعم‌دار کنند و توی فر بپزند و خیلی‌ها هم شکل معمول سیب زمینی سرغ کرده را به هر چیزی در دنیا ترجیح می‌دهند. اما آیا مصرف سیب زمینی در دوران بارداری هم مجاز است؟

در بارداری سیب زمینی بخوریم؟

مصرف متعادل سیب زمینی در بارداری هیچ اشکالی ندارد. منبع اصلی انرژی که توسط سیب زمینی تامین می‌شود، گلوکز است که در کربوهیدارت‌هایی مانند سیب زمینی به وفور یافت می‌شود. بر اساس دستورالعمل‌های انجمن تغذیه سوییس مصرف ۴-۳ واحد کربوهیدرات به صورت روزانه در بارداری توصیه می‌شود (اگرچه این مقدار بسته به وزن قبل از بارداری مادر، وزن فعلی و روند وزن‌گیری جنین تا حدودی متفاوت است). این کربوهیدرات ها شامل نان، برنج، غلات، سیب زمینی و…. است.

آیا مصرف سیب زمینی در بارداری باعث دیابت می شود؟

سیب زمینی حاوی مقدار زیادی نشاسته است که به سرعت جذب می‌شود و می‌تواند روی متابولیسم گلوکز در بدن تاثیر داشته باشد. نتایج بعضی مطالعات حاکی از آن است که مصرف سیب زمینی می‌تواند باعث افزایش غلظت پلاسمایی گلوکز شده و ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را تا حدودی افزایش دهد. اگرچه نتایج این مطالعات به معنای توصیه به حذف کامل پروتئین در رژیم غذایی روزانه نیست بلکه مصرف این نوع کربوهیدارت باید در حد متعادل نگه داشته شود. علاوه بر این بهتر است سیب زمینی همراه سبزیجات یا حبوبات مصرف شود تا قند خون را آرام‌تر بالا ببرد. جالب اینجاست که در یک مطالعه مشخص شده است مصرف یک واحد سیب زمینی در هفته به جای ۵ یا حتی ۳ واحد، می‌تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری را تا حدودی پایین بیاورد.

چرا در بارداری باید سیب زمینی بخوریم؟

سیب زمینی منبع خوب انواع مواد مغذی در بدن محسوب شده و مصرف متعادل آن به مادر باردار توصیه می‌شود، زیرا:
۱. سیب زمینی حاوی فولات است که ریسک ابتلای جنین به نقایص مربوط به لوله عصبی را کاهش می‌دهد. فولات نوعی ویتامین گروه ب است که به وفور در سیب زمینی یافت می‌شود و در تشکیل لوله‌های عصبی جنین در هفته‌های اول بارداری نقش دارد و به سلامت مغز و نخاع جنین کمک می‌کند. همچنین در یک مطالعه مشخص شده است که مصرف مواد غذایی غنی از فولات می‌تواند در مراحل اولیه بارداری از سقط جنین پیشگیری کند.
۲. مصرف سیب زمینی همچنین برای آن دسته از افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند مفید است. اگر سیب زمینی به خوبی پخته شود می‌تواند اسید معده را کاهش دهد.
۳. اگر قبل از بارداری وزن تان پایین‌تر از حد معمول بوده یا به اصطلاح لاغر بوده‌اید یا اگر با وزن طبیعی باردار شدید ولی در طی این دوران به خوبی وزن‌تان اضافه نشده است، می‌توانید سراغ سیب زمینی بروید که در روند وزن‌گیری سالم به شما کمک کند.
۴. سیب زمینی حاوی فیبرهای محلول و ویتامین ث است که به پایین آوردن کلسترول خون کمک می‌کنند.
۵. سیب زمینی به دلیل داشتن ویتامین ث باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. همچنین به دلیل داشتن این ویتامین، مصرف آن در کنار مواد غذایی آهن‌دار، جذب این ماده مغذی را افزایش می‌دهد.
۶. پوست سیب زمینی غنی از پتاسیم است که با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، پرفشاری خون و سکته همراه است.
۷. پف زیر چشم یکی از شکایت‌های خانم‌ها در دوران بارداری است و گذاشتن یک حلقه سیب زمینی زیر چشم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می‌تواند به چشم‌های خسته و پف کرده شما آرامش بخشیده و ورم را از بین ببرد.
۸. سیب زمینی منبع خوب ویتامین آ و مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، آهن و کلسیم است که به رشد و نمو جنین در رحم مادر کمک می‌کنند.

عوارض مصرف سیب زمینی در بارداری

۱. مصرف سیب زمینی‌هایی که بخشی از آن‌ها سبز شده است می‌تواند باعث بروز علائم گوارشی برای مادر شود. این سبز بودن سیب زمینی به دلیل وجود مواد سمی مانند سولانین و… در آن است که مصرف زیاد آنها می‌تواند باعث بروز اسهال، تهوع، استفراغ و… شده یا روی رشد جنین اثر منفی بگذارد.
۲. مصرف زیاد سیب زمینی سبز باعث افزایش احتمال بروز نقایص مادرزادی در جنین مانند اسپینا بیفیدا و آناسفالی می‌شود.
۳. خانم‌هایی که در دوران بارداری بیش از حد سیب زمینی مصرف می‌کنند در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار می‌گیرند. نوزاد مادران مبتلا به دیابت بارداری معمولا وزن بیشتری داشته و ممکن است دچار مشکلات تنفسی و افت فشار خون شوند. همچنین خطر مرگ و میر این نوزادان بیش از نوزادان معمولی است.

روش ایمن مصرف سیب زمینی در بارداری

۱. آب پز شده بدون پنیر
۲. مخلوط سیب زمینی با ماهی، گوشت یا سبزیجات
۳ سوپ سیب زمینی یا خورش سیب زمینی
۴. پوره سیب زمینی با یا بدون شیر همراه با ماهی یا گوشت یا سبزیجات
۵. سیب زمینی آب پز شده همراه تخم مرغ
۶. سالاد زمینی

سوالات متداول مادران باردار درباره سیب زمینی

  •  آیا هوس سیب زمینی در بارداری نشان دهنده جنسیت جنین است؟
  • در فرهنگ عامه ویار سیب زمینی نشان دهنده این است که جنین شما پسر است.
     
  •  آیا می‌توانیم در بارداری چیپس بخوریم؟
  •  اگر دچار دیابت بارداری یا پرفشاری خون هستید بهتر است دور چیپس را در بارداری خط قرمز بکشید. در غیر این صورت مصرف اندک چیپس مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. هر چند بهتر است آن را به صورت خانگی مصرف کنید.
     
  • مصرف سیب زمینی سبز جوانه زده در بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کند؟
  • سبز شدن سیب زمینی به دلیل بالا رفتن غلظت مواد سمی در آن است که می‌تواند روی سیستم عصبی تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین چه باردار باشید و چه نه، نباید از سیب زمینی‌های سبز شده استفاده کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *