1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

خوردن هندوانه در بارداری تهوع را درمان می‌کند؟

خوردن هندوانه در بارداری تهوع را درمان می‌کند؟

خوردن هندوانه در بارداری تهوع را درمان می‌کند؟

آیا هنداونه دوست دارید؟ نمی‌دانید در طول بارداری می‌توانید هندوانه مصرف کنید یا نه؟ می‌ترسید خوردن یک هندوانه آبدار به سلامت جنین آسیب بزند؟ بهتر است بدانید هندوانه در بارداری می‌تواند با تهوع صبحگاهی مبارزه کند و ضمن اینکه بدن را هیدراته نگه می‌دارد به سلامت جنین نیز کمک می‌کند.

مزایای خوردن هندوانه در بارداری

بیشتر پزشکان می‌گویند مصرف هندوانه در بارداری مفید است زیرا پر از مواد مغذی است. برخی از مزایای شگفت انگیز هندوانه در بارداری عبارت است از:

  • کاهش سوزش سردل: زنان باردار معمولا با مسائل گوارشی مانند سوزش سردل و اسیدیته مواجه می‌شوند. هندوانه این مشکلات را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد و باعث آرامش معده می‌شود.
  • کاهش تورم: کمی تورم روی دست‌ها و پاها در دوران بارداری وجود دارد. مقدار بالای آب موجود در هندوانه باعث کاهش انسداد عروق و عضلات می‌شود و در نتیجه ادم را درمان می‌کند.
  • کاهش ویار صبحگاهی: نوشیدن یک لیوان آب هندوانه تازه در اوایل صبح در دوران بارداری بسیار مفید است. این میوه خاصیت آرام بخشی و ایجاد طراوت دارد. خواص انرژی دهنده و مغذی هندوانه می‌تواند از ویار صبحگاهی پیشگیری کند.
خوردن آب هندوانه در بارداری
 
  • درمان کم آبی: کم آبی منجر به انقباضات زودرس و حتی ایجاد زایمان زودرس می‌شود. زنان باردار باید آب فراوانی بنوشند تا دچار کمبود آب نشوند. هنداونه حاوی ۹۰ درصد آب است و خوردن آن یک راه عالی برای جلوگیری از کم آبی است.
  • کاهش انقباضات عضلانی: بدن زنان باردار با تغییرات زیادی روبه‌روست. وزن زیاد و نوسان هورمون‌ها می‌تواند باعث درد عضلات و استخوانها شود. هندوانه کمک می‌کند تا بدن با این گرفتگی مقابله کند.
  • پیشگیری از بروز رنگدانه روی پوست: پیگمانتاسیون یک مشکل پوستی شایع در دوران بارداری است که باعث می‌شود لذت از بارداری زایل شود. هندوانه نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد. هندوانه هضم آسان دارد و حرکات روده را سریعتر می‌کند. این به نوبه خود بر بافت پوست اثر می‌گذارد و پوست را درخشان و شفاف می‌کند.
  • اثرات دیورتیک و تخمیرکننده: هندوانه دارای خواصی دیورتیک است. این کمک می‌کند سموم مضر بدن از بین برود. این عمل کلیه‌ها را تحریک می‌کند و با پاکسازی کبد سطح اسید اوریک را در خون کاهش می‌دهد.
  • افزایش سطح انرژی: هندوانه حاوی مقدار زیادی از مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیوم، ویتامین B1، A و B6 است. این مواد مغذی تقویت کننده انرژی طبیعی هستند بنابراین انرژی زیادی برای بدن فراهم می‌کنند. این میوه همچنین برای تقویت چشم، ایمنی و سیستم عصبی جنین نیز مفید است.
  • جلوگیری از پره اکلامپسی: هندوانه حاوی مقادیر زیادی لیکوپن است که به کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی در بارداری کمک می‌کند. این مشکل می‌تواند اثرات جدی بر حنین و مادر بگذارد. خوردن مقدار زیادی از این میوه احتمال به دنیا آمدن کودکی با مشکلات رشدی را کم می‌کند.

خوردن هندوانه در بارداری

عوارض جانبی هندوانه در بارداری

هندوانه علاوه بر داشتن مزایای زیاد، در صورت مصرف بیش از حد عوارض جانبی را هم به همراه دارد. آنچه مهم است این است که خوردن هرچیزی بیش از اندازه می‌تواند در دوارن بارداری خطرناک باشد. از جمله عوارض جانبی خوردن مقدار زیاد هندوانه در بارداری می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • دیابت بارداری: مصرف بیش از حد هندوانه سطح گلوکز خون را افزایش می‌دهد و باعث بروز دیابت حاملگی می‌شود.
  • تصفیه بیش از حد: هندوانه تمام اندام‌های داخلی را در شرایط سالم نگه می‌دارد و سموم بدن را دفع می‌کند. در این روند ممکن است برخی مواد مغذی ضروری نیز از بین بروند.
  • مشکلات گوارشی: از خوردن هندوانه‌ای که برای مدت طولانی بریده شده خودداری کنید زیرا می‌تواند منجر به تهوع، استفراغ و بروز مسائل گوارشی شود. همیشه سعی کنید میوه یا آب میوه تازه انتخاب کنید.
مانند خوردن هر نوع خوراکی دیگری باید مصرف هندوانه در بارداری را ابتدا با پزشکتان مطرح کنید. اگر پزشک مصرف آن را ایمن دانست میتوانید به راحتی آن را میل کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *