سبزه گندم یکی از روش های تهیه سبزه می باشد که بسیار ساده و فوری می باشد و شما می توانید از ۱۸ اسفند که بهترین روز برای کاشت سبزه گندم است اقدام به کاشت این سبزه کنید. اما شما می توانید سبزه را داخل خاک یا تنگ ماهی یا حتی یک کاسه جذاب سبزه گندم را تهیه کنید. اما سبزه گندم یکی ارکان اصلی سفره هفت سین می باشد که از قدیم تا به امروز هنوز به قوت خود باقی مانده و ما ایرانی از اسفند ماه به استقبال بهار می رویم و شروع به خانه تکانی و تمیز کردن خانه می کنیم و در روز های انتهای سال شروع به چیدن سفره هفت سین می کنند. شما به راحتی می توانید سبزه گندم را به راحتی در خانه تهیه کنید. اما مورخان فلسفه تهیه سبزه به دوره باستان بر می گردد و در کتاب آثار الباقیه نوشته شده است که ایرانیان ۲۵ روز قبل از عید شروع به کاشت سبزه می کنند. اما کاشت سبزه در عید نشانه برکت و شادی و طروات است. 

مواد لازم برای تهیه سبزه گندم عید
گندم ۱/۲ پیمانه
 
طرز تهیه سبزه گندم در تنگ ماهی و گلدان برای شب عید
مرحله اول: آماده سازی گندم
ابتدا گندم ها را از ۲۴ ساعت قبل باید خیس کنید. برای خیس کردن گندم آن را داخل کاسه ریخته و مقداری آب بریزید تا روی گندم ها را بگیرد و صبر کنید تا کمی جوانه بزند. برای رسیدن سبزه گندم ۱۰ روز کافی است. آبی که روی گندم می ریزید نه باید خیلی گرم نه سرد باشد و کاسه را در دمای محیط قرار دهید.

مرحله دوم: تهیه سبزه گندم در تنگ ماهی
در ادامه داخل تنگ مورد نظر کمی آب بریزید و بعد یک کاسه یک بار مصرف را بردارید، کف آن را سوراخ کنید و داخل تنگ قرار دهید. کاسه باید کاملا داخل تنگ فیکس باشد. حالا گندم های خیس خورده را داخل کاسه ریخته و روی آن پارچه نخی قرار دهید و هر روز آب روی پارچه اسپری کنید تا مروب باقی بمانند بعد از چند روز شروع به سبز شدن می کند و بعد از چند روز ریشه ها از داخل سوراخ های ایجاد شده در کاسه خارج می شود.
 
مرحله سوم: تهیه سبزه گندم در گلدان
بعد از خیس کردن گندم آن را بشورید و بعد گندم ها را داخل یک پارچه نخی تمیز ریخته و ماننده بقچه ان را تا بزنید و داخل یک بشقاب قرار دهید و هر روز به طور مرتب به آن آب اسپری کنید، زمانی که گندم سبز شده و ریشه زد باید ان را پهن کنید. حالا داخل گلدان مورد نظر کمی پنبه قرار دهید و بعد گندم را روی آن پهن کنید و روی گندم را با پارچه تمیز بپوشانید و صبر کنید تا سبز شود.

نکات کلیدی در تهیه سبزه گندم برای شب نوروز
بهتر است گندم ها را بعد از خیس کردن بشورید تا حالت لیزی آن از بین برود.
بهتر است گلدان مورد نظر را کمی سوراخ کنید تا راه خروج آب وجود داشته باشد.
این سبزه ۱۰ روزه آماده می شود.