همسایه جدیدمان یک زن و شوهر هستند که روزی چندین بار، سر و صدای دعوا کردن‌شان، همه ساختمان را برمی‌دارد و همه ما را ذله کرده است. من هربار که صدای دعوای‌شان را می‌شنوم، اعصابم به هم می‌ریزد. پیرزنی تنها هستم و نمی‌دانم می‌توانم به آن‌ها کمک کنم یا نه؟ توصیه شما چیست؟
ضمن قدردانی از توجه
شما مخاطب گرامی به همسایه‌تان و این که به فکر اصلاح رابطه یک زن و شوهر هستید، باید بگویم به این مسئله از دو منظر می‌توان پرداخت که باید قبل از هر اقدامی، شما به آن توجه کنید. یکی از منظر حوزه بین فردی و دیگری از حوزه شخصی.
  آن‌ها را به شام در خانه‌تان دعوت کنید
از منظر حوزه بین‌فردی، در نظر داشته باشید این‌که شما به عنوان یک همسایه، دغدغه مشکلات همسایه خود را دارید و نگران نوع تعامل آن‌ها با یکدیگر هستید، بسیار خوب و قابل‌تقدیر است. به طور کلی، این مسئله در سبک‌زندگی امروز مردم بسیار کم رنگ شده است و جای خالی‌اش احساس می‌شود. با این حال قبل از ورود به اصل ماجرا و برای  این‌که مثلا با زن همسایه‌تان در این باره صحبت کنید، لازم است بتوانید رابطه خوب و مناسبی با آن‌ها برقرار کنید، به گونه‌ای که نوع کلام و رفتار شما برایشان قابل اعتماد باشد. مثلا می‌توانید در یک فرصت مناسب، آن‌ها را به شام دعوت کنید و چند نکته‌ای درباره رابطه‌تان با شوهر مرحوم تان بگویید.
   دنبال مقصر نباشید
اگر می‌خواهید به آن‌ها کمک کنید، در قدم اول باید پیش داوری را کنار بگذارید و دنبال پیدا کردن مقصر جروبحث‌های آن زن و شوهر نباشید. توصیه می‌شود به دلیل نداشتن شناخت از روحیات آن‌ها، به‌طور کلی به گفتن چند جمله که همه زن و شوهرها با هم اختلاف سلیقه دارند و …، اکتفا کنید و بعدش می‌توانید آن‌ها را برای حل مشکلات‌شان به سوی کمک گرفتن از یک مشاور راهنمایی کنید.
   دلیل به هم ریختن اعصاب شما چیست؟
از منظر حوزه شخصی، باید به این مسئله اشاره کنم که چرا دعوای زن و شوهر همسایه، شما را به هم می‌ریزد و اذیت می‌کند؟ از پیامک‌تان این‌طور برداشت می‌شود که مشکل‌تان فقط سر و صدای آن‌ها نیست. آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که چرا  وقتی دو نفر که خارج از فضای زندگی شما هستند و با هم دعوا می‌کنند و صدایشان بلند می‌شود، شما ناراحت می‌شوید و روان‌تان به هم می‌ریزد؟ به احتمال زیاد، این مسئله برای شما تداعی کننده خاطره یا مسئله به خصوصی است که باید تحت بررسی و توجه‌تان قرار گیرد.
   از یک مشاور کمک بگیرید
توصیه پایانی من این است که به طور مستقیم وارد این ماجرا نشوید. به دلایل مطرح شده در این مطلب، باز هم تاکید می‌کنم به جای ورود مستقیم به زندگی این زوج، برای حل این مسئله و یافتن پاسخ برای آن‌ها از یک مشاور کمک بگیرید. موفق باشید.

نویسنده : رمیسا ایزدپناه| ‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی