حامی هنر زندگی/ آیا دعوا در بارداری بر سلامت جنین اثر می‌گذارد؟ تجربه وقوع ناراحتی و درگیری در دوران بارداری برای بسیاری از خانواده‌ها موضوع آشنایی است. تولد فرزند به سبب نگرانی‌ها و تنش‌هایی که با خود به همراه دارد باعث اضطراب و کم طاقتی زنان و مردان می‌شود. از طرفی تغییرات هورمونی در خانم‌ها ممکن است باعث حساسیت و زودرنجی یا حتی پرخاشگری در آن‌ها شود. به هرحال دوران بارداری و تولد فرزند در کنار شیرینی‌هایی که دارد، می‌تواند چالش‌ها و مشکلاتی را هم در زندگی شما ایجاد کند که باید راه‌های کنار آمدن و مدیریت آن را به خوبی یاد بگیرید. به همین خاطر ما در این مطلب به بررسی دعوا در بارداری و راه حل‌هایی برای کاهش آن خواهیم پرداخت.
 
دلایل دعوا در بارداری
برخلاف انتظار اکثریت افراد که دوران بارداری را زمان شیرینی برای زوج‌های جوان می‌دانند، این ایام می‌تواند تنش‌هایی زیادی به همراه داشته باشد. دلایل متفاوتی برای بروز دعوا و ناراحتی در دوران بارداری وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان در موارد زیر بیان کرد:

۱. تغییرات هورمونی
تغییرات هورمونی در بدن خانم‌ها معمولاً باعث حساسیت و زودرنجی در آن‌ها می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث شود که آن‌ها نسبت به موضوعات ساده نیز واکنش‌های تندی نشان دهند و زمینه شروع دعوا در خانه را فراهم می‌کند. یکی از آثار تغییرات هورمونی تنفر از همسر است.

۲. اضطراب به خاطر وضع جدید
تولد فرزند تغییر بزرگی در زندگی زوج‌ها می‌باشد. مشکلات اقتصادی، نگرانی از عدم آشنایی با شرایط جدید یا بارداری‌های ناخواسته می‌تواند باعث افزایش فشار روانی و اضطراب مادران و پدران در این ایام شود. یکی از اولین عوارض وجود فشار روانی، کاهش آستانه تحمل می‌باشد. به همین خاطر ممکن است موضوعات ساده‌ای که در شرایط معمول‌تر به راحتی مدیریت می‌شوند باعث بروز دعوا و ناراحتی در زوجین گردد. 

۳. دعوا در بارداری | مشکلات ارتباطی زوجین
دوران بارداری معمولاً مشکلاتی را برای برقراری رابطه جنسی ایجاد می‌کند. از طرفی تغییرات ظاهری خانم‌ها ممکن است برای همسرشان ناخوشایند باشد. این مسائل و مشکلاتی که به تبع آن‌ها ممکن است برای زوجین پیش بیاید، می‌تواند باعث ایجاد دعوا یا ادامه پیدا کردن دلخوری‌ها در میان آن‌ها باشد.

۴. انتظارات فرهنگی
یکی از مسائلی که شاید بیشتر به صورت غیر مستقیم کیفیت رابطه زوجین در دوران بارداری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، توقعات فرهنگی هستند. معمولاً بارداری در خانم‌ها مسئولیت دوچندانی برای آقایان و سایر اطرافیان ایجاد می‌کند که باید در این ایام با محبت و توجه بیشتری نسبت به زنان رفتار کنند. درصورتی که این توقع در زنان برآورده نشود و آنها احساس کنند توجه و محبت لازم را از جانب همسرشان دریافت نمی‌کنند، احتمال افزایش دلخوری‌ها وجود دارد.

عوارض دعوا در بارداری برای جنین
دعوا در بارداری عوارض و مشکلاتی را برای جنین به همراه دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

۱. زایمان زودرس
بالارفتن میزان استرس و ترشح هورمون کورتیزول در خون مادران باردار می‌تواند باعث زایمان زودرس شود. با توجه به اینکه در زایمان‌های زودرس، جنین هنوز رشد کافی نداشته و آمادگی زندگی مستقل از مادر را ندارد، به میزانی که زایمان زودتر از موعد مقرر ایجاد شده باشد احتمال آسیب جنین بیشتر می‌شود. 

۲. دعوا در بارداری | مشکلات تغذیه و رشد جنین
اضطراب در بسیاری از مادران باردار باعث می‌شود که آن‌ها اشتهای خود را از دست بدهند. بی اشتهایی و غذا نخوردن در مادران باردار باعث می‌شود که فرزند آن‌ها دچار مشکلات رشدی شده و احتمال تولد نوزاد نارس را افزایش می‌دهد.

۳. افزایش احتمال بروز بیماری‌های روانی
دعوا و دلخوری در دوران بارداری باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول در خون مادر می‌شود. محققان با بررسی بسیاری از بیماران مبتلا به اختلالات روحی به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش بیماری‌هایی مثل اضطراب، افسردگی و حتی بیماری اسکیزوفرنی با افزایش کورتیزول در دوران بارداری مادر ارتباط مستقیمی دارد.

۴. افزایش احتمال اختلال رفتاری
یکی از دلایل مشکلات رفتاری مثل بیش فعالی یا بدرفتاری در کودکان، می‌تواند وجود فشار روانی در دوران بارداری مادر باشد. اگرچه استرس نمی‌تواند تأثیر قطعی در این مسائل داشته و صرفاً زمینه آسیب پذیری را فراهم می‌کند اما به خاطر داشته باشید که جنین در تمام دوران بارداری از خون مادر تغذیه می‌کند و افزایش هورمون‌های مربوط به اضطراب و استرس در مادر می‌تواند بر کودک تأثیر بسیاری داشته باشد.

۵. سقط جنین
استرس‌های شدید یا درگیری‌های فیزیکی در دوران بارداری گاها می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی یا حتی سقط جنین شود. احتمال بروز این خطر در ماه‌های اولیه بارداری به مراتب بیشتر است و به همین خاطر معمولاً به خانم‌ها توصیه می‌شود در این ایام مراقبت بیشتری از خود و فرزندشان داشته باشند. 

راهکارهای مدیریت دعوا در بارداری
دعوا در دوره بارداری پیش می‌آید اما مهم است که شما بتوانید آن را مدیریت کنید. برخی از راهکارهای مدیریت دعوا در این دوران عبارتند از:

۱. افزایش آگاهی
پیش از اقدام برای بارداری بهتر است اطلاعات خود را راجع به تمامی ابعاد این مسئله افزایش دهید. به همان میزان که باید راجع به شرایط جسمی خود حساس باشید، باید آگاهی خود را نسبت به شرایط روحی و آسیب‌های روانی که شما و همسرتان و همین طور فرزندتان را تحت تأثیر قرار می‌دهند را نیز افزایش دهید. بهتر است پیش از اقدام برای بارداری یا در حین بارداری با کمک گرفتن از یک مشاور شرایط خانه خود را برای پدر و مادر شدن آماده کنید.

۲. دعوا در بارداری | نشانه گذاری
یکی از راه حل‌هایی که روانشناسان برای کاهش احتمال بروز دعوا و درگیری در میان زوجین پیشنهاد می‌کنند نشانه گذاری است. نشانه گذاری به این معناست که یک علامت میان خود و همسرتان در نظر بگیرید. وقتی احساس می‌کنید صحبت‌های شما در حال پیش رفتن به سمت دعوا و ناراحتی است از این علامت برای خاتمه بحث استفاده کنید. بهتر است زمانی را برای آرام شدن مجدد و فکر کردن به صحبت‌هایتان اختصاص دهید و سپس در شرایط بهتری گفت و گو را ادامه دهید.

۳. خودخواه نباشید
یکی از دلایل بروز دعوا و درگیری پافشاری هریک از طرفین بر روی نقطه نظرهای خود و نادیده گرفتن احساس طرف مقابل است. بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که تولد فرزند برای شما و همسرتان یک چالش بزرگ است و او نیز درست به اندازه شما فشار روانی و نگرانی‌هایی را تحمل می‌کند. پس بهتر است شما با محبت و شفقت بیشتری با او برخورد کنید.

۴. تکنیک‌های آرام سازی
سعی کنید زمانی را در طول روز به مراقبه و استفاده از تکنیک‌های آرام سازی اختصاص دهید. این موضوع می‌تواند اضطراب شما را تا حد زیادی کاهش دهد و مقاومت بدنتان را برای مقابله با شرایط نامطلوب بالاتر ببرد. تکنیک‌های آرام سازی قطعاً تاثیرات مثبتی نیز بر جنین شما خواهد داشت.

۵. دعوا در بارداری | کمک گرفتن از مشاور
اگر استرس‌های دوران بارداری شما به اندازه‌ای هستند که نمی‌توانید آن‌ها را مدیریت کنید و یا احساس می‌کنید توانایی حل کردن برخی از مشکلات را ندارید، بهتر است از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین در حل کردن اختلاف‌ها یا بالا بردن مقاومت ذهنی در برابر مشکلات به شما کمک خواهند کرد. به خاطر داشته باشید که شخصیت و روحیات فرزند شما از همان دوران جنینی در حال شکل گیری هستند و شما باید هرچه سریع‌تر برای حل کردن تنش‌ها و ناراحتی‌های موجود اقدام نمایید.

 

سؤالات متداول
۱.آیا دعوا در بارداری برای جنین خطرناک است؟
تحقیقات نشان می‌دهند که علاوه بر شرایط جسمی، حالات روحی مادر نیز تأثیر مستقیمی بر سلامت جسم و روان جنین دارند. دعوا در دوران بارداری و استرسی که به این خاطر برای مادر پیش می‌آید، می‌تواند احتمال بیماری‌های روحی یا مشکلات رفتاری در جنین را افزایش دهد.

۲.چطور می‌توانیم اثرات منفی دعوا و استرس بر جنین را کاهش دهیم؟
بهتر است در طول روز زمانی را به مراقبه و استفاده از تکنیک‌های آرام سازی اختصاص دهید. همچنین باید برای کاهش اختلاف با همسرتان راه چاره‌ای پیدا کنید. می‌توانید در این زمینه از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.