تشک ها ابزار مهمی هستند که باید به آن ها توجه داشته باشید. طبق نظر سنجی تقریباً نیمی از افراد کل دنیا شب ها روی تشک می خوابند و در نتیجه اهمیت استفاده از تشک مناسب به شدت بالا است اما شما باید یاد بگیرید که به طور منظم تشک های تخت را تعویض کنید که علت های انجام این کار را در این قسمت از بهداشت و سلامت بیا نی نی به شما توضیح خواهیم داد.

تشک ها عمر محدودی دارند
طبق نظر متخصصان یک تشک معمولی عمر محدود هشت ساله دارد. ممکن است بعضی از تشک ها عمر بیشتر یا کم تری داشته باشند که همه چیز بستگی به کیفیت مواد و نوع ساخت آن دارد. تشک های لاتکس در حالت طبیعی ۲۰ تا ۲۵ سال وارانتی دارند و فوم با کیفیت هم می‌ تواند ۱۰ الی ۱۵ سال با مراقبت صحیح دوام بیاورد. تشک های هیبریدی معمولاً عمر کم تری دارند و باید هر هشت سال؛ آن ها را تعویض کنید.

تشک پاره شده و آسیب دیده خواب را به هم می زند
تشک ها می توانند علائم مختلفی از جمله پارگی و زدگی را در خودشان نشان دهند و شما متوجه شوید که تشک قدیمی شده است. در چنین حالتی احتمالاً کیفیت خواب تان کاهش پیدا می‌ کند و هنگام خواب حس ناراحتی دارید و در نتیجه ممکن است آسیب به سلامتی مانند بیماری قلبی و چاقی هم به خاطر نامنظم بودن خواب اتفاق بیفتد.


تشک نامناسب باعث سفتی ماهیچه، عضلات و درد بدن می‌ شود
اگر به یکباره با احساس سوزش در ناحیه گردن و شانه بیدار شدید، بدانید که تشک نامناسبی استفاده کرده اید؛ دقیقا مانند زمانی که روی فرش می خوابید.

تشک قدیمی محلی برای مواد حساسیت زا و حشرات است
مطالعات نشان می‌ دهد تشک هایی که قدیمی هستند و دچار پارگی شده اند، راهی برای ورود حشرات و باکتری ها می باشند. قارچ ها و انواع جانور ها که عامل ایجاد حساسیت و آلرژی هستند؛ وارد آن ها می‌ شوند و مشکلات آلرژیک و تنفسی و آسم را به وجود می‌ آورند.

تشکی که صدا می دهد خواب را مختل خواهد کرد
بعضی از تشک ها هستند که بعد از مدتی خیلی زیاد صدا می دهند. کافی است که کسی روی آن ها بنشیند یا با آن برخورد داشته باشد تا صدا دهد. صدای این تشک ها خواب را به هم می ریزند. پس بهتر است که در صورت این اتفاق، حتماً تشک تان را تعویض کنید یا اگر مشکل قابل برطرف شدن است، سریعا این کار را انجام دهید.

راهکارهایی برای افزایش طول عمر تشک
هر سه الی شش ماه؛ تشک تان را برگردانید تا از دو طرف به یک اندازه استفاده کرده باشید.
دستورالعمل های بهداشتی و تمیز کردن تشک را طبق چیزی که روی بسته بندی نوشته شده، رعایت کنید.
پنجره اتاق خواب را باز کنید تا هوا کمی تهیه شود و تشک هم هوا بخورد.
مراقب باشید که کودک تان روی تشک پرش نداشته باشد.
حتما تشک را جاروبرقی بکشید تا آلرژن های محیطی و گرد حشرات از بین بروند.