1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

دل پیچه در بارداری نشانه چیست؟

دل پیچه در بارداری نشانه چیست؟

دل پیچه در بارداری نشانه چیست

دردهای شکمی شایع ترین دردی است که زنان در دوران بارداری تجربه می کنند. از دل پیچه و دردهای شدید و انقباضهای شکم گرفته تا نفخ و …اما دل پیچه در بارداری نشانه چیست؟ آیا این درد شکم در دوران بارداری خطرناک است؟

دل پیچه چیست؟

دل پیچه نوعی درد شکمی موقت و البته شدید است که می‌تواند دلایل زیادی مثل مسمومیت، تغییر نوع مواد غذایی، هله هوله خوردن، یبوست، ویروس یا حتی اسهال داشته باشد. به گفته پزشکان متخصص اگر دل پیچه موقت باشد و با استراحت برطرف شود خطرناک نیست، اما اگر درد شکمی یا دل پیچه همراه با لکه بینی، خونریزی، تب، لرز، ترشحات واژن، ناراحتی هنگام ادرار کردن، تهوع و استفراغ باشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید. بیشتر بخوانید: درد زیر شکم در بارداری

دردهای شکمی در بارداری چه دلایلی دارد؟

دردهای شکمی در بارداری بیشتر به دو دسته تقسیم می‌شوند. دردهای معمولی که به دلیل روند بارداری اتفاق می‌افتد و دردهایی شدید که حتما باید آنها را جدی گرفت.از دردهای معمولی که بیشتر زنان باردار تجربه می‌کنند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • بزرگ شدن رحم

با شروع بارداری و بعد از چند هفته کم کم رحم شروع به بزرگ شدن می‌کند و حجمش تغییر می‌کند. بزرگ‌تر شدن رحم باعث می‌شود به حفره شکمی فشار وارد شود .همین فشار باعث دل درد و تهوع می‌شود.

دل درد در دوران بارداری
  • درد رباط های رحم

درد رباطهای گرد رحم معمولا در سه ماهه دوم بارداری احساس می‌شود. با بزرگ‌تر شدن رحم، رباط های گرد این ناحیه – دو رباط که از جلوی رحم عبور کرده و به سمت کشاله ران می‌روند- کشیده می‌شوند. این درد در نواحی پایین شکم حس می‌شود و به کشاله های ران سرایت می‌کند.

  • یبوست

بیشتر زنان باردار از یبوست شاکی هستند.در دوران بارداری هورمون پروژسترون افزایش می‌یابد همین موضوع باعث کاهش حرکت کل لوله گوارشی و درنتیجه عبور کندتر غذا از آن می‌شود. یبوست می تواند یکی از دلایل اصلی دردهای معمولی شکم باشد. بیشتر بخوانید: درمان یبوست در بارداری با طب سنتی

  • انقباض های برکستون هیکس

گرفتگی‌ها و انقباضات براکستون‌ هیکس انقباضات پراکنده‌ای هستند که معمولا از حدود هفته ۶ بارداری آغاز می شوند. اما بیشتر در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم بارداری رخ می‌دهند که با نام انقباضات کاذب یا درد زایمان کاذب نیز شناخته می‌شود. همانطور که گفته شد این انقباضها کاذب هستند و در تشخیص آنها باید خیلی دقت کنید که با انقباضها و دردهای زایمان اشتباه نشوند. انقباضات براکستون‌ هیکس در حقیقت به شکل سفت شدن ماهیچه‌های رحم یه مدت یک تا دو دقیقه است و زن باردار حس می کند روندی برای آماده سازی رحم برای زایمان و به دنیا آوردن نوزاد باشد. البته همه مادران باردار این انقباضات را احساس نمی‌کنند. این گرفتگی‌ها معمولاً بدون تداوم، نامنظم و به شکل احساسی ملایم از گرفتگی و انقباض است. انقباضهای برکستون هیکس معمولا دردناک هستند اما اگر زن باردار هم زمان با شروع انقباض ها بتواند به کارهای روزانه اش مثل کتاب خواندن، تلویزیون نگاه کردن یا صحبت کردن ادامه بدهد، پس احتمالا این انقباض ها مربوط به زایمان نیستند. از دست دادن آب بدن می تواند باعث شروع انقباض های برکستون هیکس شود. اگر زمان انقباض ها به هم نزدیک بود و بعد از استراحت و نوشیدن آب از بین نرفتند و شک داشتید که آیا از نوع انقباض های واقعی هستند یا نه حتما با با پزشکتان تماس بگیرید.

انقباضات شکمی در دوران بارداری

مشکلات مهمی که دوران بارداری باعث دل درد می‌شوند

به غیر از دردهای معمولی و شایع و البته بی خطر شکم در دوران بارداری، بعضی از مشکلات می تواند دردسرساز و خطرناک شود. مثل:

  •  سقط جنین

با اینکه اولین نشانه سقط جنین خونریزی است، اما بعد از چند ساعت و تا چند روز درد های شدید شکمی تجربه می شود. درد ممکن است بگیرد و ول کند و شبیه به درد های قاعدگی یا اغلب شدیدتر یا ریتمیک باشد. کمر درد و درد مبهم شکمی و یا احساس فشار در لگن هم از نشانه های سقط جنین است.اگر با این نشانه ها مواجه شدید حتما به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

  • بارداری خارج از رحم

بارداری خارج رحمی یعنی تخمک لقاح یافته جایی خارج از رحم لانه گزینی کند که این محل معمولاً یکی از لوله های رحمی (لوله های فالوپ) است. بارداری خارج از رحم بیشتر در سه ماه اول یا قبل از آگاهی از بارداری رخ می دهد. بارداری خارج از رحم با
دردهای شکم ، لگن، لکه بینی یا خونریزی از واژن (می تواند قرمز یا قهوه ای، کم یا زیاد، و یا مستمر یا متناوب باشد)،ضعف ، رنگی پریدگی و سستی همراه است. با مشاهده هر یک از این نشانه ها در سه ماهه اول بارداری حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

  • پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری

پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری به دلیل فشار خون بالا و دفع پروتئین رخ می‌دهد. پره اکلامپسی باعث بروز اسپاسم و تغییرات دیگر در عروق خونی می‌شود و قسمت های مختلفی از بدن از جمله کبد، کلیه، مغز و جفت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پره اکلامپسی بر اساس فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار بعد از هفته ۲۰ بارداری شناخته می‌شود. در پره اکلامپسی شدید، بیمار ممکن است درد و حساسیت شدید در قسمت فوقانی شکم، سردرد شدید، اختلال دید (نظیر تاری دید یا دیدن نقاط شناور) یا تهوع و استفراغ هم داشته باشد. در صورت بروز نشانه‌های پره اکلامپسی حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

پره اکلامپسی یا فشار خون بالا در بارداری
  • زایمان زودرس

درد های شکمی و بروز انقباضات زایمانی قبل از هفته ۳۷ بارداری که باعث باز شدن و اتساع گردن رحم شود، ممکن است شروع زایمان زودرس باشد. درد شکمی، دردهای شبیه به دردهای قاعدگی یا بیش از ۴ انقباض در یک ساعت، افزایش فشار در ناحیه لگن،لکه بینی و خونریزی، افزایش ترشحات یا تغییر شکل آن به خصوص اگر آبکی، چسبناک، یا خونی باشد یا حتی اگر صورتی باشد و کمی به خون آغشته شده باشد همه اینها نشانه های زایمان زودرس است که خیلی سریع باید با پزشک متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید.

  • پاره شدن جفت

پارگی جفت یعنی جدا شدن نسبی یا کامل جفت از رحم قبل از بدنیا آمدن کودک. پارگی جفت نشانه های متعددی دارد .بعضی اوقات پارگی جفت می تواند باعث خونریزی ناگهانی و واضح شود ولی در بعضی موارد ممکن است در ابتدا خونریزی واضحی وجود نداشته باشد و یا در حد خونریزی خفیف یا لکه بینی باشد. درد رحم، کمر درد یا انقباضات متعدد و یا رحم منقبض شده و در همان وضعیت بماند (شبیه گرفتگی یا انقباضی که برطرف نمی شود) و کم تحرکی جنین از نشانه های پاره شدن جفت است.

  • عفونت ادراری

عفونت ادراری در بارداری طبیعی است. بارداری احتمال عفونت ادراری را افزایش می دهد و با علائمی مثل درد شکم، ناراحتی یا سوزش هنگام ادرار کردن، درد لگن، درد ناحیه تحتانی شکم، احساس نیاز مکرر به ادرار کردن و ادرار کدر یا بد بو شناخته می شود. بیشتر بخوانید: درمان عفونت ادراری در بارداری
عفونت مجاری ادرار و مثانه در صورتی که درمان نشود، می تواند باعث عفونت کلیه و زایمان زودرس شود. تب بالا، درد در ناحیه کمر یا پهلو، درد شکم، تهوع، استفراغ و وجود خون در ادرار از علائم انتشار عفونت به کلیه هاست که به خدمات اورژانسی نیاز دارد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *