خراسان/ دوستی دارم که به شدت عصبی است. کوچک‌ترین مشکلی که برایش پیش می‌آید، قاط می‌زند. کل‌کل و مشاجره با دیگران هم که کار هر روزش است. برای انجام هر کاری هم، فاز منفی برمی‌دارد. با این رفتارها، آینده خوبی در انتظارش نخواهد بود. چطور به او کمک کنم؟   
پاسخ
چقدر خوب که به فکر اصلاح یک رفتار اشتباه در دوست‌تان هستید و کاش همه ما، دوستانی مانند شما داشتیم. شما در پیامک‌تان به برخی ویژگی‌های افراد عصبی اشاره کردید. در ادامه، شما را با علایم این مشکل و روش‌های رفتار در برابر چنین افرادی، آشنا خواهم کرد.
۴ ویژگی افراد عصبی
این افراد اگرچه همیشه رویاهای بزرگی در سر دارند، اما معایب خود را چنان بزرگ می‌بینند که تصور می‌کنند مانعی بر سر راه رسیدن به حتی کوچک‌ترین خواسته‌هایشان است. البته این تنها ویژگی افراد عصبی نیست. ۱- سرزنش زمین و آسمان: این افراد دایم خود و دیگران را سرزنش می‌کنند. هرگاه با مانعی در کار و زندگی‌شان روبه‌رو می‌شوند به جای تفکر درست، زبان به اعتراض می‌گشایند و زمین و زمان را سرزنش می‌کنند و حتی خود را بدشانس و بدبخت می‌دانند. ۲- فرار از واقعیت: افراد عصبی معمولا به خود دروغ می‌گویند و از پذیرش واقعیت‌ها طفره می‌روند. به جای این‌که با ناکامی‌های خود منصفانه و صحیح برخورد کنند یا نقاط ضعفشان را بپذیرند، از مشکلاتشان فرار می‌کنند. ۳- حساسیت بیش از حد: در برابر رفتارهای دیگران بیش از حد حساس هستند و واکنش‌های نامناسب و هیجانی نامعقول نشان می‌دهند. هر نوع برخورد و رفتار نامطلوب دیگران را به حساب تنفر آن ها از خود می‌گذارند و حتی در برابر کوچک‌ترین دلخوری، غوغا به پا می‌کنند. ۴- نگرانی بیش از حد: افراد عصبی، پیوسته نگران هستند و با تمام وجود رنج می‌برند. هرگز لحظه‌ای آرامش ندارند و به همین سبب با دیگران به تندی و خشونت رفتار می‌کنند.
روش کمک کردن اصولی به دوست‌تان
قبل از هر چیز باید ناراحتی‌های روحی او را بپذیرید و قبول کنید رفتارهایش غیرعادی و ناهنجار است. سپس باید نحوه برخورد مناسب با این افراد را بیاموزید تا بتوانید در رفع مشکل، به آن ها   کمک کنید. دوست‌تان را تشویق کنید تا باورهای غلط و تصورات اشتباه درخصوص خود را دور بریزد و به وجود و شخصیت خود احترام بگذارد. هرگاه رفتار مثبت و مناسبی از وی دیدید، آن ها را تایید کنید و کارهای مثبت اش را در نظرش بیاورید. به این منظور که به صحبت‌هایش خوب گوش کنید و اجازه دهید احساساتش را بدون نگرانی از سرزنش شدن ابراز کند. در ضمن، شما می‌توانید در برابر رفتار تندش ملایمت به خرج دهید.
در صورت نیاز، از او دوری کنید
اگر کسی رفتارهای عصبی دارد اما نمی‌پذیرد خود را اصلاح کند  بهترین راه‌حل، دوری کردن از اوست. می‌توانید به طور موقت ارتباط عاطفی خود را با او قطع کنید. به انتقادها و حرف‌های تلخ اش توجهی نکنید و او را جدی نگیرید، البته این روش را به طور موقت انجام دهید تا آن جا که او متوجه وجود مشکل در خود شود و تصمیم به کنترل و تسلط روی رفتار ناهنجارش بگیرد. در این میان خود نیز باید مراقب واکنش‌هایتان باشید و هرگز برخوردی نکنید که فرد عصبی را آشفته‌تر کند. بدانید که این افراد به مرور تغییر می کنند.
نویسنده : احترام اسماعیل‌زاده | روان‌شناس