1403/02/05

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

دیابت در کودکان باعث آسیب چشمی می‌شود

دیابت در کودکان باعث آسیب چشمی می‌شود

دیابت در کودکان باعث آسیب چشمی می‌شود

دیابت در بین کودکان به دلیل تغییر سبک زندگی و عادات غذایی با سرعت بالایی در حال افزایش است. این باعث تولد بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و آسیب چشم می‌شود. کودکان مبتلا به دیابت شانس بیشتری برای مواجهه با بیماری‌های چشمی دارند. کودکان مبتلا به دیابت نوع ۲ با خطر بالای مشکلات چشمی روبرو هستند. مطالعه‌ای که بر روی ۵۲۵ فرد ۲۲ ساله یا کمتر انجام شد، نشان داد که خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ، ۸۸ درصد بیشتر از دیابت نوع ۱ است.

یکی از دلایل اصلی این امر این است که در طول دیابت نوع۲ بدن انسان مکانیسم مقاومت به انسولین ایجاد می‌کند که به دلیل آن سطح قند خون به طور غیر طبیعی افزایش می‌یابد و در نتیجه به رگ‌های خونی آسیب می‌رساند. مطالعه دیگری به دلایل افزایش موارد دیابت نوع ۲ در کودکان اشاره کرد. دلیل اصلی ابتلا به این بیماری سبک زندگی ناسالم است. دلیل دیگر افزایش موارد چاقی در بین کودکان به دلیل مصرف غذا‌های ناسالم و تنقلات است.
جدای از این عوامل ژنتیک نیز نقش مهمی در ابتلا به دیابت دارد. اگر فردی در خانواده قبلاً دیابت نوع ۲داشته باشد کودکان بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. ادم ماکولا دیابتی وضعیتی است که در آن ناحیه‌ای از چشم به نام ماکولا به دلیل دیابت متورم می‌شود می‌تواند منجر به نابینایی نسبی شود یا در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی شود. گلوکوم به عصب بینایی که چشم را به مغز متصل می‌کند آسیب می‌رساند.

رتینوپاتی دیابتی بیماری است که در آن رگ‌های خونی به دلیل سطح بالای قند خون آسیب می‌بینند. رگ‌های خونی جدیدی که رشد می‌کنند حساس هستند و شروع به خونریزی می‌کنند که منجر به دیدن لکه‌های سیاه می‌شود. با بالا رفتن سن لنز‌های چشم آن‌ها کدر می‌شود و به همین دلیل دیگر تصاویر واضح را نمی‌بینند. با این حال کودکان مبتلا به دیابت از سنین پایین با این مشکل روبرو هستند. همه این بیماری‌ها برای چشم مضر هستند و می‌توانند منجر به نابینایی دائمی شوند. بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند که والدین باید فرزندان خود را به طور منظم برای معاینات بهداشتی به دکتر ببرند. کودکان مبتلا به دیابت باید سالی یک بار چشم خود را معاینه کنند تا در صورت وجود مشکل به موقع تشخیص داده شود و به موقع درمان شود.

 

منبع:

www.news18.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *