جام جم/ راز موفقیت یک زندگی زناشویی موفق چیست؟ این سوال اکثر متاهل‌هاست. خیلی‌ها برای رسیدن به این جواب در کلاس‌های موفقیت زناشویی زیادی شرکت و وقت و هزینه زیادی را صرف می‌کنند. موضوع اما اینجاست که رسیدن به این جواب در درون خود افراد است. با دانستن یک نکته ساده روان‌شناسی، تقویت و به کارگیری این توانایی می‌توانید زندگی شخصی و زناشویی‌تان را از این رو به آن رو کنید. توانایی‌ای که البته در وجود همه هست و شاید از آن خبر ندارید. مهم اما این است که با تقویت همین توانایی که اسمش «هوش هیجانی» است، می‌توان تغییرات مثبت و فراوانی در زندگی ایجاد کرد.

گوش دهید: گوش دادن به حرف دیگران، هنر بزرگی است. با گوش دادن به دیگران، این اطمینان را به آنها می‌دهید که به‌راحتی احساساتشان را با شما در میان بگذارند. بهتر است این هنر را یاد بگیرید، چون حتی اگر کسی درباره احساسش با شما حرفی نزند، از لحن، آوا و انتخاب کلماتش می‌تواند احساساتش را به شما نشان دهد. گوش دادن، یکی از بهترین راه‌ها برای شناحت احساسات دیگران و تعامل و بهترین روش برای بهبود روابط است.
  احساساتتان را بیان کنید: سخت است که به دیگران بگویید، ناراحتید یا خوشحالید؟ اگر نتوانید دریچه روحتان را به روی دیگران باز کنید، نمی‌توانید رابطه خوبی هم با دیگران داشته باشید. بهتر است اگر از کسی ناراحتید، بیان کنید. اگر عصبانی هستید، بعد از این که عصبانیت‌تان فروکش کرد، به کشف عصبانیت‌تان فکر کنید. اگر خوشحالید ابراز کنید و اگر همسر، مادر، پدر، فرزند، خواهر و برادرتان را عاشقانه دوست دارید، این عشق را به زبان بیاورید و به آنها ابراز علاقه کنید. شناخت احساسات‌تان و بیان آن به دیگران، در از بین بردن کدورت‌ها، تعارضات و سوءتفاهمات به شما کمک می‌کند. رودربایستی را کنار بگذارید. محکم شدن پیوند خانوادگی با بیان احساسات، به معذب بودن دائمی می‌ارزد.
  سکوت کنید: اگر در یک فضای پرتنش هستید، صبر و سکوت بهترین انتخاب است. این سکوت و صبر هم در درون خودتان و هم در فضای پرتنش محل کار و خانواده، می‌تواند به شما امکان بدهد به دور از احساسات و ناراحتی‌ها، بعد از این که احساسات فوران کرده، فروکش کرد، درباره مسائل حرف بزنید یا فکر کنید. سکوت، گاهی در کنار بیان احساسات، می‌توانند تاثیر خوبی در بالا بردن هوش هیجانی شما داشته باشد. این سکوت زمانی که شما از مساله‌ای ناراحتید هم می‌تواند نقش مثبتی داشته باشید. برای مثال لازم نیست ناراحتی‌تان را در جمع مطرح کنید، اگر از والدین یا همسرتان ناراحتید، بعد در خلوت خانه می‌توانید درباره‌اش حرف بزنید. 
  از تکنیک ان‌ال‌پی(NLP) استفاده کنید: جایگاه ان‌ال‌پی یا علم برنامه‌ریزی عصبی کلامی در بالا بردن هوش هیجانی، نقش زیادی دارد. ان‌ال‌پی تکنیک مناسبی برای کاهش تنش‌هاست. ان‌ال‌پی بر تقویت و شناخت ضمیرناخودآگاه شما، کار می‌کند. با این تکنیک می‌توانید کمی مکث کنید و موقعیت احساسی را که به وجود آمده، از دید دیگری نگاه کنید. به عنوان مثال، در یک تنش بین همسرتان، شما حرفی می‌زنید و او هم حرفی. هر کدام هم تلاش می‌کنیـــــد، حرفتـــــان را بـــــه کــــرسی بنشانید. اما کمی صبر کنید، زمان بدهید و حالا، خود را جای همسرتان بگذارید و مشکل را از دید او ببینید. چه اتفاقی می‌افتد؟ تنش احساسی، از زاویه دید همسرتان به شکل دیگری است، این کار را به عنوان جایگاه نفر سوم هم انجام دهید، خارج از نقش خود و همسرتان، از دید زاویه سوم نگاه کنید، فضای تنش‌زای احساسی، با دید سوم شخص، حقایق دیگری را برایتان روشن می‌کند. این روش درک فضا و حقایق ادراکی محیط و نفر دوم است که به شما، درک شهودی می‌دهد تا با درک احساسات خود و طرف مقابل، با دیگران راحت‌تر ارتباط برقرار کنید. 
  مسؤولیت‌پذیر باشید: یکی از ویژگی‌هایی که برای بالا بردن هوش هیجانی باید در خودتان تقویت کنید مسؤولیت‌پذیری است. فرار از مشکلات و عدم مسؤولیت‌پذیری، می‌تواند به روابط ضربه بزند. پاسخگویی درباره رفتار خوب یا بدی که انجام می‌دهید، نشان از سلامت روانی شماست و البته نقش زیادی هم در بهتر شدن روابطتان دارد.
  مشاهده کنید: فرقی ندارد، چه در درون خود و چه در بیرون و درک احوالات دیگران؛ اگر می‌خواهید زندگی موفقی داشته باشید، خودشناسی و دیگرشناسی‌تان را تقویت کنید. با خودشناسی، راحت‌تر می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید و با توجه و شناخت روحیه و حالات شریک زندگی و اعضای خانواده‌تان می‌توانید راحت‌تر با آنها برخورد کنید. علاوه بر این سعی کنید منعطف باشید. در روابط، هیچ قانون و چارچوبی وجود ندارد که شما هم باید براساس آن قوانین سفت و سخت رفتار کنید. هوش هیجانی بالا به شما این امکان را می‌دهد که در شرایط متفاوت، در زمان فوران احساسی مختلف، رفتار متناسب هم انجام دهید. رفتار و عملی که خدشه‌ای به روابط شما وارد نمی‌کند.

​​​​​​​تعریف هوش هیجانی
 اسمش روی آن است، هوش هیجانی یا ای‌کیو که با هیجانات و احساسات شما سروکار دارد، اما این شاید تعریف ظاهری هوش هیجانی باشد. هوش هیجانی، توانایی به کارگیری احساسات و عواطف خود و درک و شناخت احساسات دیگران است. با همین توانایی است که شما می‌توانید درک درستی از احساسات، شامل غم، شادی، ناراحتی، خشم، عشق، نگرانی، استرس و همه حواس دیگر خودتان و دیگران داشته باشید. با این توانایی شما می‌توانید ارتباط بهتری با دیگران برقرار کنید و این ارتباط بهتر شامل شریک زندگی، فرزندان و اعضای خانواده‌تان هم می‌شود. به این فکر کنید اگر همسرتان ناراحت باشد و شما هم بدانید، آن لحظه با او چطور برخورد کنید، چقدر می‌تواند به بهبود روابطتان کمک کند. همه اینها لزوم یادگیری و تقویت هوش هیجانی را مهم جلوه می‌دهد.