1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

راهکارهایی برای کاهش ترس کودکان از مدرسه

راهکارهایی برای کاهش ترس کودکان از مدرسه

ترس کودکان

علت ترس کودکان از مدرسه چیست؟

ترس از مدرسه یکی دیگه از اختلالهای اضطرابی دوران کودکیه، که در کودکان پیش دبستانی و سال اول دبستان بیشتر دیده شده. بعضی از بچه ها با شروع شدن مدرسه یه ترس و دلهره ای خاصی به سراغشون میاد. ترس از اینکه آزادی قبلیشونو از دست بدن و از والدینشون به مدت چند ساعتی دور بمونن و… در این نوشته چند راهکارو به شما پیشنهاد میکنم تا بدونین چه کاری باید انجام بدین وقتی فرزندتون می ترسه که به مدرسه بره.
چیزهایی در مدرسه که ترسناکه
مورد تمسخر قرار گرفتن از سوی همکلاسی ها
اضطراب جدایی از والدین
مورد تنبیه قرار گرفتن از طرف معلمان
مورد اذیت واقع شدن مسیر مدرسه تا خونه
احساس ناخوشنودی از محیط مدرسه
اضطراب در مورد خوب انجام ندادن تکالیف و گرفتن نمره های خوب
حساسیت به صدای بلند زنگ مدرسه

 
ترس کودکان

مدرسه کابوس شبانه کودکان!

با فرزندتون همدلی کنید
با فرزندتون در مورد اینکه چرا نمی خواد به مدرسه بره صحبت کنین، سعی کنین موقعیت های استرس زا شو حل کنین. با همدری با فرزندتون میتونین بهش بفهمونین که نگرانیشو درک کردین. به فرزندتون بگیین که طبیعیه که وقتی وارد محیط جدید میشین بترسین، اما نگرانیتون به این معنی نیست که باید تو خونه بمونین و دیگه به مدرسه نرین. اونو از موقعیت های جدید قبلیش که تجربه کرده بود، مثل خوابیدن تو خونه مادربزرگش برای اولین بار بدون مادرش یادآوری کنین. همدردی تون با بچه باعث میشه که کمی از ترسش کاسته بشه.
برای حل مشکل هراس از مدرسه، از معلم ها کمک بگیرید
مسئله دوری و ترس از مدرسه فرزندتون رو با کارکنان مدرسه، از جمله معلمهاشون در میون بگذارین. با کمک اونها برنامه ها و تکالیف های فرزندتون رو بررسی کنین. ازشون کمک بگیرین که در منزل چه کارهایی رو و چه تمرینهایی رو انجام بدن و یا در چه درسهایی ضعیف هستن تا بیشتر روش کارکنین. مشکلاتی رو که تو خونه دارن و در انجام تکالیف با معلمشون در میون بگذارین.
از ارتباط با همکلاسی هاش غافل نشین
میتونین با والدین همکلاسی­های فرزندتون بیشتر آشنا بشین. اونها رو یه جلسه به خونتون برای شام یا ناهار دعوت کنین تا وقت بیشتری رو باهم بگذرونن. این باعث میشه بچه ها رابطه نزدیکتری باهم داشته باشن و بیشتر باهم بازی کنن و یا با همدیگه یه فیلم تماشا کنن تا با اخلاقیات و روحیه یکدیگر آشنا بشن. این جلسه خارج از مدرسه باعث میشه که دیگه رابطه خوبی با همکلاسیهاشون داشته باشن و ترسی از اینکه با اونا باشن رو نداشته باشن.
 
ترس کودکان

مدرسه کابوس شبانه کودکان!

برای کودکتون مدرسه رو فضاسازی کنین
بعضی وقتها نقش خاصی در بازی با فرزندتون باعث میشه که بهش کمک کنین تا فضای مدرسه رو برای خودش ایجاد کنه و اعتماد به نفسش بیشتر بشه تا بتونه محیط روکنترل کنه و همچنین بتونه یه شناخت کلی از مدرسه داشته باشه. به عنوان مثال، اجازه بدین فرزندتون نقش یک معلم خوب یا همکلاسی قلدر رو بازی کنه تا پاسخ های مناسب و تکنیک های مقابله ای کودک برای اینکه بهش کمک کنه و آرومش کنه و بر اضطرابش غلبه کنه رو بهش آموزش بدین.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *