1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

راه‌های مواجهه با بارداری ناخواسته چیست؟

راه‌های مواجهه با بارداری ناخواسته چیست؟

راه‌های مواجهه با بارداری ناخواسته چیست؟

پس از سالها برنامه ریزی دقیق و حساب و کتاب کردن ممکن است با یک تست مثبت بارداری، همه این برنامه‌ها به هم بریزد و شما با بارداری ناخواسته مواجه شوید. بهتر است بدانید که شما تنها نیستید و حدود نیمی از بارداری‌ها سالانه در آمریکا ناخواسته است. این اتفاق در سنین بالای ۴۵ بیشتر اتفاق می‌افتد. واقعیت این است که بارداری ناخواسته تا زمانی که شما یائسه نشده اید احتمال دارد.
شما ممکن است با این خبر با طیف گسترده‌ای از احساسات از جمله عدم اعتقاد، خشم، ترس، وحشت، هیجان، خجالت مواجه شوید اما بهتر است در این باره بیشتر بدانید.

اگر نمی‌دانید چه حسی دارید، طبیعی است

متخصصان معتقدند بارداری ناخواسته لزوما شما را به یک مادر بد تبدیل نمی‌کند. بنابراین سطوح پایینی از استرس خطرناک نیست به همین دلیل لازم نیست فکر کنید عواطف گوناگون شما در حال حاضر نمی‌تواند به جنین آسیب بزند. مطمئن باشید به تدریج این احساسات پایدار می‌شود.

 
بارداری ناخواسته

 

بارداری ناخواسته چرا اتفاق می‌افتد؟

واقعیت این است که کاندوم، قرص‌های کنترل قند خون، دستگاه‌های داخل رحمی (IUD) و سایر روش‌ها معمولا ۸۰ تا ۹۰ درصد مواقع موثر است. در مردان نیز استفاده از وازکتومی و قرص‌های پیشگیری می‌تواند تا یک درصد ناموفق بوده و همین موضوع باعث بارداری ناخواسته خانم شود.
اگر از روش‌های پیشگیری از بارداری درست استفاده نکنید احتمال بارداری ناخواسته شما افزایش می‌یابد. به عنوان مثال زمانی که کاندوم پاره می‌شود. در چنین مواردی ممکن است شما بخواهید از قرص روز بعد استفاده کنید. این قرص تا پنج روز بعد از رابطه جنسی می‌تواند از بارداری جلوگیری کند. اما اگر این اشکال را متوجه نشوید و از این دارو استفاده نکنید، احتمال بارداریتان بالاتر می‌رود.
از سوی دیگر برخی زنان به دلیل آنکه نابارور هستند فکر می‌کنند به هیچ عنوان باردار نمی‌شوند و در نتیجه مراقبتی انجام نمی‌دهند در حالی که در هر زمانی ممکن است خانم قابلیت بارداری داشته باشد.
اگر شما همچنان عادت ماهانه داشته باشید حتی اگر منظم نباشد باید از قرص‌های کنترل بارداری استفاده کنید چون همچنان این احتمال وجود دارد که شما باردار شوید.
محاسبه غلط روزهای ایمن برای رابطه جنسی نیز ممکن است منجر به بارداری ناخواسته شود. به همین دلیل باید حتما روز دقیق عادت ماهانه را بدانید.
استفاده نامنظم از قرص‌های ضد بارداری یا عدم دسترسی به قرص‌های ضد بارداری اضطراری از جمله دیگر عواملی هستند که می‌توانند منجر به بارداری ناخواسته شوند.
ناآگاهی برخی خانم‌ها از بدن خود نیز ممکن است در بروز بارداری ناخواسته موثر باشد. در صورتی که درباره رابطه جنسی و بدنتان اطلاعات کافی نداشته باشید احتمال بارداری ناخواسته بالاتر می‌رود.

علت بارداری ناخواسته چیست
 

هزینه بارداری ناخواسته

بارداری مرحله پرهزینه‌ای در زندگی است، ملاقات پزشک، آزمایش، سونوگرافی و زایمان همگی می‌توانند جزو هزینه‌های روتین بارداری و از جمله بارداری ناخواسته باشند. بنابراین داشتن بیمه درمانی می‌تواند خیالتان را از بابت هزینه‌های این بارداری راحت کند. شاید بیمه همسر شما بتواند مواردی که گفته شد را پوشش دهد و بتوانید از آن استفاده کنید.

بازگشت به سبک زندگی سالم در بارداری ناخواسته‌

درست است که بارداری ناخواسته شما را غافلگیر کرده است و شاید شما عادات غذایی یا سبک زندگی داشته‌اید که چندان سلامت نبوده است اما باید بدانید که هیچ وقت دیر نیست و به محض آنکه متوجه شدید باردار هستید باید این عادت‌های بد را کنار بگذارید. عادتهایی مانند استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی‌های الکلی باید بلافاصله متوقف شود. این مواد می‌توانند بر سلامت روان کودک تاثیر بگذارند. حتی داروهایی که پزشکان گوناگون برایتان تجویز کرده‌اند حالا و با تایید بارداری باید توسط پزشک بررسی شود چون ممکن است مصرف آنها در بارداری خطرناک باشد.

رژیم غذایی سالم با توجه به بارداری ناخواسته

متاسفانه بسیاری از خانم‌ها فکر می‌کنند حالا که باردار هستند باید به جای دو نفر غذا بخورند اما این موضوع حقیقت ندارد.
اگر بارداری را با وزن طبیعی شروع کرده باشید در طول سه ماه اول بارداری حدود ۲۲۰۰ کالری در روز مصرف می‌کنید. در طول سه ماهه دوم و سوم احتمالا ۳۰۰ کالری به این مقدار اضافه می‌شود.
باید مطمئن شوید که یک رژیم سالم و متعادل شامل مقدار زیادی میوه و سبزی تازه است. همچنین غذاها و نوشیدنی‌های خاصی هم هست که بهتر است در مصرف آنها تجدید نظر کنید که از جمله آنها میتوان به کافئین اشاره کرد که پزشکان کمتر از دو وعده در روز را توصیه می‌کنند.
همچنین باید از گوشت خام، تخم مرغ خام، پنیر نرم دوری کنید.

 
غذای مناسب دوران بارداری

ویتامین بخورید

علاوه بر دریافت مواد مغذی از رژیم غذایی، مصرف برخی ویتامین‎ها در زنان باردار توصیه می‌شود. مطالعات متعدد نشان داده است که اسید فولیک می‌تواند خطر نقایص مختلف زایمان را کاهش دهد. توصیه فعلی این است که روزانه ۴۰۰ میکروگرم مصرف شود.

کنترل عواطف در بارداری ناخواسته

اینکه فهمیدید باردارید یک زمان عاطفی خاص است. این حتی در بارداری ناخواسته هم شکل و نمود دارد. شما در بارداری ناخواسته ممکن است احساسات مختلفی را تجربه کنید.
شاید اولین حستان، وحشت باشد. شاید هم احساس گناه کنید و فکر کنید لیاقت آن را ندارید. نگرانی و استرس از دیگر حس‌های معمول با شنیدن خبر بارداری است. گیج شدن، گریه کردن، غمگین شدن و حتی شاد بودن همگی عواطفی است که سراغتان خواهد آمد اما به خودتان سخت نگیرید. فراموش نکنید که هورمون‌های بارداری هم در این زمینه موثر هستند. حتی اگر هیچ احساسی نداشتید خودتان را اذیت نکنید و نگذارید احساس گناه روزهای قشنگ بارداری را برایتان خراب کند.

سراغ پزشک بروید

زمانی که در تست خانگی بارداری متوجه شدید جواب مثبت است، بهتر است همه چیز با با پزشک بررسی کنید. پزشک به شما کمک می‌کند بدانید در دوران بارداری چه چیز انتظارتان را می‌کشد. زمان آزمایش و سونوگرافی را نیز مشخص می‌کند. سعی کنید با دانستن روز اول آخرین دوره خود نزد پزشک بروید. این کار به تعیین زمان زایمان کمک می‌کند. هرچند آزمایش‌های بعدی ممکن است این زمان را تغییر کند.
 

بارداری ناخواسته و مراجعه به پزشک
 

حمایت همسر در بارداری ناخواسته

خوشبختانه در موضوع بارداری ناخواسته شما تنها نیستید و لازم نیست به تنهایی با آن روبه‌رو شوید. همسر شما این موضوع را درک می‌کند و کنار شما خواهد بود. فقط به خاطر داشته باشید که ممکن است او هم مانند شما نیاز به زمان داشته باشد تا خودش هم با این موضوع کنار بیاید. حمایت در این موارد بسیار بااهمیت است. دوستان، خانواده و زوج‌های دیگری که تجربه بارداری ناخواسته را داشته‌اند می‌توانند در این مسیر کمک زیادی به شما بکنند.

راه های پیشگیری از بارداری ناخواسته

همه ما از اتفاقات نامنتظر اجتناب می‌کنیم تا بتوانیم توانایی اداره زندگیمان را پیدا کنیم. بارداری ناخواسته در فهرست همین اتفاقات نامنتظر قرار دارد. اگر می‌خواهید از بارداری ناخواسته پیشگیری کنید موارد زیر را رعایت کنید:

  • اگر از نظر بارداری فعال هستید حتما از گزینه‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنید یا از همسرتان بخواهید این کار را بکند.
  • در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده از قرص ضد بارداری اضطراری استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *