1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

راه افزایش تمرکز کودک در کلاس آنلاین

راه افزایش تمرکز کودک در کلاس آنلاین

تمرکز در کلاس آنلاین

شیوه های حفظ و افزایش تمرکز کودک در کلاس آنلاین

کودکانی که از ساختار معمولی و رایج کلاس خارج شده اند و مجبورند این سال تحصیلی را در خانه بگذرانند از نداشتن تمرکز شکایت دارند ، طبیعی است چراکه محیطی که قبلا برای خواب ، بازی ، تفریح و مهمانی مورد استفاده قرار می گرفته است در حال حاضر تبدیل به فضایی برای آموزش شده که به سختی می توان در آن تمرکز خود را حفظ کرد ولی در هر صورت شرایط اینگونه است و ما باید درجستجوی راه حلی موثر در این زمینه باشیم به همین دلیل در این بخش از بیا نی نی لیست کوتاهی از مواردی که به افزایش تمرکز کودک شما در کلاس های انلاین کمک می کند ارائه خواهیم کرد .

تمرکز در کلاس آنلاین

انتظارات حقیقی یادگیری از راه دور را درک کنید 

دانش آموزان چه مدت زمان باید برای یادگیری به صورت آنلاین صرف کنند؟ ملاحظات زمانی برای همه افراد وجود دارد و دانش آموزان بزرگتر می توانند مدت زمان بیشتری را نسبت به دانش آموزان کم سن و سال تحمل کنند. معلم یا مدرسه باید راهنمایی های منطقی ارائه دهد، زیرا برای یادگیری کودکان خردسال ، تعامل و بازی با هم کلاسی ها ارزشمند است پس به طبع دانش اموزان کم سن و سال تر زمان کمتری را قادر به تمرکز روی مفاهیم آموزشی آن هم در کلاس مجازی هستند.

مشخص کنید که چه نوع فعالیتی برای کودک شما بهتر است 

آیا فعالیت خاصی وجود دارد که فرزند شما تمایل به انجام آن داشته باشد ؟ به عنوان مثال ، آیا کودک شما در جایی که مربی حضور دارد یا با انجام فعالیت های همزمان بهتر عمل می کند؟ چه بسترهایی یادگیری کودک را بیشتر درگیر می کند؟ پاسخ به این سوالات می تواند برای شما و معلم فرزندتان ارزشمند باشد تا به شما کمک کند برای یادگیری بهتر دانش آموز برنامه ریزی کنید.

ساخت ربات

فرزند خود را تشویق به تحرک کنید

کودکان باید به طور مکرر در طول روز تحرک داشته باشند . قبل از اینکه کودک روی یادگیری از راه دور تمرکز کند باید ورزش انجام دهد چراکه فعالیت مفید بدنی توانایی ذهنی او برای تمرکز و فعالیت های ذهنی را افزایش می دهد . بعضی از کودکان هنگام ایستادن بهتر می توانند روی کارها تمرکز کنند در این صورت رایانه یا تبلت باید روی سطح برجسته باشد تا کودک بتواند بایستد.

حواس پرتی او را کاهش دهید 

در صورت امکان ، وقتی کودک مشغول انجام تکالیف مدرسه است سر و صدا و بی نظمی محیط را کاهش دهید و یک فضای کاری مشخص شده که کودک در آن راحت باشد برای او تعیین کنید تا به این ترتیب حواس پرتی او را کاهش داده باشید .

کاهش حواس پرتی

وسایل مورد نیاز او را دم دست داشته باشید 

از اتصال اینترنت اطمینان یابید و برای کاهش حواس پرتی اجازه دهید فرزندتان از هدفون استفاده نماید. کتاب ها، جزوه ها، برنامه درسی و… را در دسترس قرار داده و برای کمتر خسته شدن کودک در زنگ استراحت برای او خوراکی یا نوشیدنی سالم و مقوی تهیه نمایید.

برنامه خود را طبق نیاز تنظیم کنید 

اگر دریک زمان متناوب فرد مشغول یادگیری است و خیلی احساس خستگی می کند تغییراتی در برنامه او ایجاد کنید تا کمی استراحت کند و یا به موضوع دیگری بپردازد ،برای آموزش مطالب دشوارتر زمانی را در نظر بگیرید که فرد هوشیار و فعال تر است در این صورت درک مطالب برای آنها آسان تر است و سریع تر می آموزد.

بازی کودکان

از چک لیست استفاده کنید 

برخی از کودکان که واقعاً با تمرکز مشکل دارند ، تهیه یک چک لیست از وظایف مورد نیاز برای یک فعالیت خاص مفید خواهد بود. به عنوان مثال ، اگر از کودک خواسته شود برنامه درسی را تماشا کنند ، بخوانند و سپس به سوال پاسخ دهند چک لیست برای هر یک از این فعالیت های مورد نیاز کلمات کلیدی مانند تماشا ، خواندن ، نوشتن است .

به کودک اجازه دهید سر کلاس سوال بپرسد

اگر فرزند شما احساس می کند که مطلبی را یاد نگرفته حتما باید از معلم خود سوال بپرسد. از سوال پرسیدن واهمه نداشته باشید. هنگامی که دانش آموز سوال می پرسد ، برای شنیدن جواب دقت و تمرکز بیشتری به خرج می دهد. بنابراین سوال پرسیدن هم یکی از راه های افزایش تمرکز سر کلاس محسوب می شود.

سوال پرسیدن کودک

به کودک و البته خودتان  استراحت دهید 

معلمان نمی خواهند کودکانشان از یادگیری ناامید و خسته شوند به همین خاطر وقت زیادی را صرف می کنند تا درس ها را جالب جلوه دهند و متناسب با دستورالعمل ها سطح مناسب رقابت را برای دانش آموزان خود ایجاد کنند اگر مبحثی برای آنها چالش برانگیزباشد یا کودک خسته و ناامید شود فعالیت را متوقف کرده و به او استراحت دهید تا کودک در این زمان فرصت پردازش اطلاعات را داشته و در روز دیگری به اتمام آن بپردازد .

سلامت روان لازمه یادگیری بهتر کودک است

چنانچه پیش از این بارها در بیا نی نی اشاره شد نکته ی بسیار مهمی که این روزها تمامی والدین به خصوص والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی باید در نظر داشته باشند حفظ سلامت روان کودک است . بی پرده بگویم که فشار روانی وارد شده از طرف شما به دانش آموز در زمینه ی درس خواندن نه تنها تاثیر مثبتی نخواهد داشت بلکه اثرات منفی جدی برجای خواهد گذاشت . کودک را به حال خود رها نکنید از طرفی بیش از حد او را تحت فشار قرار ندهید چراکه در هر دو حالت او را از ادامه ی یادگیری در شرایط روانی سالم دور کرده اید . با نهایت آرامش و البته جدیت در حد تعادل فرزندتان را برای یادگیری و ادامه ی هرچه بهتر روند آموزش آنلاین یاری کنید . اگر فرزندما سلامت روان و آرامش روحی لازم را داشته باشد قطعا تمرکز بهتری برای یادگیری خواهد داشت .

سلامت روان

کودک را ترغیب کنید در بحث های کلاسی شرکت کند

اگر معلم ازدانش آموزان خواست که نظرات و ایده های خود را بیان کنند، فرزند شما هم بهتر است در بحث ها شرکت نماید ، گوش دادن به نظرات دیگران و شرکت در مبحث سبب می شود تمرکز بیشتری سر کلاس داشته باشید.

بازخورد مثبت نشان دهید 

هر زمانی که کودک آموزش آنلاین خود را به خوبی کامل کرد سریع بازخورد مثبتی مانند دادن یک ستاره یا برچسب نشان دهید زیرا ایجاد انگیزه نقش مهمی در یادگیری او دارد.

تشویق کودک

در آخر توصیه می کنیم 

به خواب شبانه کودک اهمیت دهید زیرا همه افراد برای حفظ و تقویت قدرت یادگیری و حافظه و افزایش تمرکز به میزان کافی خواب در شبانه روز نیازمندند پس کودک باید برنامه خواب منظمی داشته باشد.

قبل از شروع کلاس آنلاین توجه نمایید که کودک صبحانه میل کند، خوردن یک وعده مغذی در صبح، انرژی و نشاط زیادی را در طول روز برای فراهم می کند و سبب می شود کودک هنگام درس خواندن باانرژی تر باشد و کمتر احساس خستگی داشته باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *