1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

راه حل ما برای درس خوان شدن بچه شما

راه حل ما برای درس خوان شدن بچه شما

درس خوان شدن بچه

چگونه بچه درس خوان داشته باشیم؟

با شروع سال تحصیلی دغدغه بسیاری از خانواده ها این است که فرزندشان تکالیف مدرسه خود را در زمان مناسبی انجام نمی دهند. بدیهی است که هر پدر و مادری دوست دارد فرزندش درس خوان باشد و تکالیف مدرسه خود را به موقع انجام دهد. اگر می خواهید فرزندتان درس خوان باشد ، خودتان نیز باید به او کمک کنید. در این بخش از رازهای تریبت کودک در بیا نی نی راهکارهایی را برای شما آورده ایم که می تواند کمک کننده باشد.

راهکارهای موثر و صحیح برای درس خوان شدن بچه

برای کودکتان کتاب بخوانید:

قبل از مدرسه برای کودکتان کتاب بخوانید تا او کم کم به مطالعه علاقه مند شود اما توصیه می شود به کودکان قبل از آغاز مدرسه به صورت رسمی درس داده نشود. پدر و مادر می توانند کتاب های جالبی برای کودک خود تهیه کنند و برای او بخوانند ، این عمل یادگیری را تقویت می کند. همچنین مهارت خواندن برای موفقیت در مدرسه بسیار مهم است. والدین با خواندن کتاب، برای کودک یک الگوی خوب باشند و با صحبت کردن، گوش دادن به صحبت های کودک و پاسخ به سوالات او باید تلاش کنند تا کنجکاوی های طبیعی بچه ها را درباره محیط پیرامون ارضا کنند.

راز های تربیت کودک

کتاب خواندن برای کودک

برای مطالعه کودک مکان خاصی در نظر بگیرید:

والدین برای اینکه فرزندشان با حواس جمع تکالیفش را انجام دهد و درس بخواند ، باید محلی آرام و راحت برای درس خواندن او در نظر بگیرد و همه لوازم مورد نیاز او مانند مداد، دفتر، مدادتراش و … را در آنجا قرار دهد . این مکان بهتر است درون اتاق خواب و جایی به دور از تلویزیون باشد.

به سازماندهی کودک کمک کنید:

تقویمی در اختیار فرزند خود قرار دهید تا در آن تکالیف درسی را بنویسد و وقتی آنها را انجام دادند، علامت بزنند و به او بیاموزید که چگونه کارهایشان را انجام دهند، وسایل شان را مرتب و تکالیفشان را اولویت بندی نمایند.

تشویق کودکتان برای درس خوان شدن آن:

مشق و تکلیف مدرسه برای برخی از کودکان خوشایند نیست بنابراین باید والدین کودک خود را تشویق به انجام تکلیف مدرسه نمایند و زمان مشخصی را برای انجام این تکالیف در نظر بگیرند. جایزه بدهید و اگر لازم است از انگیزه های قوی تر و جوایز ارزنده تر بهره بگیرید. تلاش کودک را تحسین کنید.

درس خوان شدن بچه

برای درس خوان شدن کودک چه کنیم؟

مسؤولیت انجام تکالیف را به بچه ها واگذار کنید:

اگر کودک شما تکالیفش را انجام نداد او را سرزنش نکنید و نترسانید و اجازه دهید عواقب کارشان را متحمل شوند تا بدانند خود مسؤول انجام تکالیف و درس خواندنشان هستند. تنها زمان انجام تکالیف و یا درس خواندن کودک خود را حمایت کنید و به کارهای او نظارت داشته باشید اما هیچگاه خودتان کارهایش را انجام ندهید.

مشارکت در انجمن اولیا و مربیان برای درس خوان شدن کودک:

والدین باید در زمان تحصیل فرزند خود در انجمن اولیا و مربیان مشارکت کنند تاهمواره در جریان امور مدرسه قرار بگیرند. اگر کودکان احساس نمایند که والدین شان به تحصیل آنها اهمیت می دهند ، خود آنها نیز به این باور می رسند. والدین باید با بچه ها درباره کارهایی که باید در مدرسه انجام دهند، صحبت کنند. این کار سبب تقویت یادگیری خواهد شد.

از تکالیف و دروس فرزندتان کاملا آگاه باشید. بهتر است بدانید سیاست کاری مدرسه به چه ترتیبی است و انتظارات معلمین از فرزندتان چیست.

اوقات مطالعه فرزندتان را لذت بخش کنید:

اوقاتی را که به درس فرزندتان اختصاص می دهید و در کنار او هستید باید ، آرام باشید و لبخند بزنید و در هر شرایطی صدایتان را بلند نکنید و به او برچسب هایی مانند احمق و… ندهید و با خوش رفتاری به تمرین با او بپردازید.

مطالعه کودک

در هنگام مطالعه فرزند آرام باشید و لبخند بزنید

از درس خواندن به عنوان تنبیه استفاده نکنید:

هرگز برای انجام تکالیف فرزندتان به او رشوه ندهید و او را مجبور به مطالعه نکنید. همچنین از درس خواندن به عنوان تنبیه استفاده نکنید مثلا اگر فرزندمان رفتار بدی داشت،به او نگوییم :”به اتاقت برو و تکالیفت را انجام بده.“ به جای این جملات به او بگویید:”به اتاقت برو و یک صفحه در مورد کاری که انجام داده ای بنویس.“

بهتر است برای هر کاری به آن ها وقت بدهید تا آن ها طبق آن، کارهایشان را انجام دهند مثلا اگر کودکتان کاری را انجام نداد بگویید تو اجازه نداری تکالیفت را انجام دهی، مگر این که اول این کار را تمام کنی. مطمئن باش هر چقدر بیشتر طول بدهی، از وقت بازی بعدازظهرت کم خواهد شد.

برنامه زمان بندی مناسب تهیه کنید:

همانطور که گفتیم زمانی را برای انجام تکالیف و درس خواندن کودکتان در نظر بگیرید . این زمان باید توسط خود کودک تعیین شود تا آنها درک کنند که می توانند برای برنامه مطالعه خود تصمیم بگیرند. مثلا او خود بگوید در این زمان تکالیفم را می نویسم اما اگر در روزهای بعد کودک شما در همان ساعت تکالیف خود را ننوشت و از شما تقاضا کرد در ساعت دیگری این کار را انجام دهد نپذیرید و کمی جدی باشید. اگر روزی تکلیفی برای انجام دادن وجود نداشت، کودک می تواند از این زمان برای انجام کار دیگری استفاده کند.

کمک کردن به کودک برای درس خوان شدن:

والدین باید تکالیف فرزند خود را بررسی کنند و بدون اینکه تکالیف را برای فرزندشان انجام دهند، اطلاعاتی در اختیار او بگذارند.

برنامه مناسب با توجه به ویژگی کودک خود تهیه کنید:

پیش از این هم بیا نی نی اشاره داشته است که اگر زمانی که برای فرزندتان در نظر گرفته اید ، مناسب نبود و کارایی نداشت، برنامه دیگری تدوین کنید. به خاطر داشته باشید که باید این برنامه را تا زمانی که کارایی دارد، اجرا کنید. اگر زمان های مطالعه کوتاه برای کودک شما مناسب تر از یک زمان طولانی در روز است برای او زمان کوتاه در نظر بگیرید و اگر مطالعه کردن در بعد از ظهر بهتر از بلافاصله پس از بازگشت از مدرسه است این زمان را برای او در نظر بگیرید. زمان اختصاص داده شده به مطالعه فرزندتان باید زمانی باشد که او خسته نبوده وبتواند همه تکالیفش را انجام دهد.

کودک درس خوان

راهکارهایی مناسب برای درس خوان شدن کودک

واکنش منفی نشان دهید:

اگر برخورد مثبت شما در مقابل اعمال منفی کودک نتیجه خوبی ندارد واکنش منفی نشان دهید. مثلا اجازه ندهید یک روز برنامه کودک تلویزیون را تماشا کند، یا اجازه ندهید به کوچه برود و بازی کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *