خراسان/ با شروع فصل تابستان بدن ما دچار بی‌آبی می‌شود  یا به اصطلاح دی‌هیدراته خواهد شد و این موضوع  کاملا طبیعی است. خانم‌ها به علت مشغله‌های خانه‌داری و مشغول بودن به امور فرزندان اغلب از رسیدگی به خود و نوشیدن مایعات فراوان به خصوص در تابستان فراموش می‌کنند. راهکارهای متفاوتی برای مقابله با بی‌آبی بدن در این فصل وجود دارد. در ادامه به بررسی علت بی‌آبی و روش‌هایی برای رفع آن خواهیم پرداخت.
   چه عواملی باعث کم آبی بدن می‌شود؟
وقتی بدن شما کمتر   از میزان نیاز خود مایعات دریافت کند دچار کم آبی خواهد شد. 
شما  هنگام تنفس، تعریق، دفع ادرار و دفع مدفوع مایعات را دفع می‌کنید و اگر به اندازه کافی آب نمی‌نوشید، بدن شما به درستی عمل نخواهد کرد و دچار کمبود آب خواهد شد. در فصل تابستان به ‌دلیل تعریق زیاد و تکرر ادرار بدن بیشتر در معرض کمبود آب قرار خواهد گرفت.
  چه مقدار آب باید بنوشیم؟
موسسه پزشکی به زنان توصیه می‌کند، روزانه ۹ فنجان (۲.۲ لیتر) آب بنوشند. البته بدن همه افراد متفاوت است و بسته به سبک زندگی، توده بدنی و سلامت عمومی، ممکن است  بیشتر  یا کمتر از مقدار توصیه شده نیاز باشد. شما برای مطمئن شدن در این زمینه می‌توانید با یک پزشک مشورت کنید.
  چند پیشنهاد برای جلوگیری از کم‌آبی
۱- همیشه یک بطری آب به همراه داشته باشید و در طول روز چند بار آن را پر کنید.
۲- با رعایت فاصله استاندارد از هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشید.
۳- هنگام ورزش آب بیشتری  بنوشید.
۴- وقتی در هوای گرم بیرون هستید حتما بطری آب به همراه داشته ‌باشید.
  میوه‌ دشمن کم‌آبی 
خوردن میوه‌هایی که میزان آب بالایی دارد برای جلوگیری از کم‌آبی بدن مفید است. خیار ۹۶ درصد ،کدو ۹۵ درصد،گوجه‌فرنگی ۹۴ درصد،آناناس ۸۷ درصد ،هندوانه  ۹۲درصد و توت‌فرنگی ۹۲درصد از آب تشکیل شده است و به میزان مورد نیاز آب بدن شما را تامین می‌کند.
  از خوردن چه چیزهایی باید در هنگام کمبود آب بدن خودداری کنید
همه نوشیدنی‌ها به حفظ رطوبت بدن کمک نمی‌کند. اگر کمبود آب در بدن دارید باید از خوردن  نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه، چای و نوشابه‌های کافئین دار بپرهیزید؛ این نوشیدنی‌ها نه تنها به رفع تشنگی شما کمک نمی‌کند بلکه آب را از بدن شما دفع می‌کند.
نویسنده : مهساکسنوی خبرنگار