1403/02/04

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

رشد بینایی کودک

رشد بینایی کودک

رشد بینایی کودک

همانطور که کودک شما آسایش تاریک و آرام رحم شما را ترک می‌کند و وارد دنیای روشن و پر سر و صدای اطرافش می‌شود بینایی کودک به سرعت رشد می‌کند، زیرا بینایی ارتباط نزدیکی با رشد مغز دارد. بنابراین همانطور که مغز کودک شما به سرعت بالغ می‌شود بینایی او نیز رشد می‌کند. در حالی که این کار را انجام می‌دهد از اینکه کودک همه چیز را درک می‌کند لذت ببرید زیرا او به چند نقطه عطف کلیدی در رشد بصری می‌رسد.

 

دید نوزاد شما

دید مبهم است:

در رحم چشم‌های کودک در حدود هفته چهارم بارداری شروع به رشد می‌کنند و می‌توانند نور را در حدود هفته ۱۶ درک کنند. اما پلک‌های جنین تا هفته ۲۶ بارداری بسته می‌مانند و حتی در آن زمان دید از رحم بسیار محدود است. این بدان معناست که وقتی کودک شما وارد دنیای تازه گسترش یافته خود می‌شود برای چشمان غیرعادی او تصویری از تصاویر مبهم است.

 نگاه کردن به شما:

برخی از نوزادان به طور طبیعی بر روی صورت‌ها و‌اشیاء تمرکز می‌کنند اما برخی دیگر به زمان بیشتری نیاز دارند تا با دنیای تازه گسترش یافته اطراف خود سازگار شوند. سرعت کودک شما به همه چیز از سن حاملگی گرفته تا شخصیت فردی او بستگی دارد.

 بسته شدن چشم:

چشم‌های کودک در اکثر موارد بسته می‌شود زیرا او برای مدت طولانی می‌خوابد. وقتی چشمانش باز می‌شود هنوز نمی‌تواند اجسام متحرک را ردیابی کند. با این حال نوزادان در این سن عموماً عاشق نگاه کردن به چهره‌ها هستند بنابراین مطمئن شوید که به کودکتان وقت زیادی از نزدیک و شخصی با شما و سایر مراقبان می‌دهید.

 دید کودک در ۲ تا ۳ ماهگی:

به احتمال زیاد کودک شما در کوتاه‌ترین زمان شما را با جزئیات بررسی می‌کند. برخی از نوزادان ممکن است شروع به تشخیص چهره کنند (و شما را با اولین لبخند رفتار کنند) اما بینایی آن‌ها هنوز نسبتاً تار است. کودکانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند ممکن است کمی بیشتر طول بکشد تا روی صورت شما تمرکز کنند، اما نگران نباشید آن‌ها از نظر رشدی پیشرفت خواهند کرد. به احتمال زیاد کودک شما در کوتاه‌ترین زمان شما را با جزئیات بررسی می‌کند.

 دید کودک در ۳ تا ۴ ماهگی:

در ۴ ماهگی کودک شما همچنین می‌تواند حرکات سریع‌تر را با چشمانش ردیابی کند، عمق را درک کند و حتی‌اشیاء متحرک را بگیرد اگرچه هماهنگی چشم و دست او ممکن است هنوز به او اجازه ندهد که هدف مورد توجه خود را نگه دارد. شاید هیجان‌انگیزترین بخش بینایی کودک در این مرحله این باشد که چشمان او شروع به کار کردن با هم می‌کنند و او در حال توسعه درک عمق است. (به این معنی که کوچولوی شما در نهایت می‌تواند چهره شما را با وضوح بسیار بیشتری تشخیص دهد. ). بینایی کودک شما تقریباً به طور کامل توسعه یافته است. نوزادان می‌توانند تفاوت در سایه‌های رنگی (به خصوص قرمز و سبز) را مشاهده کنند و حتی ممکن است از رنگ‌های خاصی استفاده کنند.

چگونه به بهبود بینایی کودک خود کمک کنیم؟

 یک موبایل آویزان کنید:

نوزادان عاشق تصاویر با رنگ‌ها و الگو‌های متضاد هستند. بنابراین تا زمانی که کوچولوی شما قادر به نشستن نباشد (حدوداً در ماه ۳ یا ۴)، یک موبایل رنگارنگ و طرح‌دار را به طور ایمن بالای تخت یا صندلی او آویزان کنید. (فقط مطمئن شوید که به محض نشستن آن را بردارید تا از گرفتار شدن او جلوگیری کنید).

 از آینه استفاده کنید:

کودکان تا حدود ۱۵ماهگی نمی‌توانند خود را بشناسند اما عاشق دیدن تصویر در حال تغییر هستند که در حین حرکت در آن‌ها منعکس می‌شود.

 

مشکلات بینایی کودک چه علائمی دارد؟

 عکس‌های فوری بگیرید:

در حالی که “قرمزی چشم” ظاهری نیست که شما دنبالش هستید، اما این مزاحم در واقع نشان می‌دهد که چشمان کودک به درستی نور را می‌شکنند. از سوی دیگر تصاویری که سفیدی مردمک نوزاد را نشان می‌دهند، نشان‌دهنده وضعیتی به نام لکوکوریا است که ممکن است نشانه مشکلات جدی (مانند آب مروارید یا تومور) باشد که نیاز به توجه فوری پزشک اطفال دارد.

 بررسی کنید که آیا او به‌اشیا علاقه‌مند است یا خیر:

اگر در حدود ماه ۴ کودک شما نمی‌تواند‌اشیاء را ردیابی کند یا تا ماه ۷ به نظر نمی‌رسد به تصاویر جدیدی که به او نشان می‌دهید (مثل آن اسباب بازی درخشان جدیدی که به تازگی خریده‌اید) علاقه‌ای نداشته باشد با پزشک خود مشورت کنید.

در اولین معاینه چشم کودک خود چه انتظاری دارید:

اگر به طور منظم به پزشک کودک خود مراجعه می‌کنید باید هر مشکلی را زودتر تشخیص دهید. متخصصان اطفال به طور مرتب نوزادان را از نظر مشکلات بینایی در معاینات بررسی می‌کنند. اگر پزشک متوجه مشکلات احتمالی شود، ممکن است شما را به یک چشم پزشک کودکان ارجاع دهد. برخی از کودکان، از جمله نوزادان نارس و نوزادان مبتلا به سندرم داون یا کسانی که سابقه خانوادگی مشکلات چشمی دارند باید در چند ماه اول زندگی به چشم پزشک مراجعه کنند. در غیر این صورت اگر فرزند شما هیچ فاکتور خطری نداشته باشد اولین غربالگری بینایی او باید در سن ۳ و نیم یا ۴ سالگی باشد.

 

منبع:

www.whattoexpect.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *