1403/02/05

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

رفلکس مکیدن در نوزادان

رفلکس مکیدن در نوزادان

رفلکس مکیدن در نوزادان

همه نوزادان با مجموعه‌ای از رفلکس‌ها به این دنیا می‌آیند تا اطمینان حاصل کنند که زنده می‌مانند و رشد می‌کنند. گاهی اوقات ممکن است سخت باشد که متوجه برخی از این رفلکس‌ها شوید، اما در موارد دیگر کاملاً واضح است که چرا مادر طبیعت به نوزاد شما این واکنش‌های خاص را اعطا کرده است.

 

رفلکس مکیدن چیست؟

رفلکس مکیدن دقیقاً همان چیزی است که به نظر می‌رسد. سقف دهان نوزاد خود را با چیزی لمس کنید و نوزاد شما شروع به مکیدن آن می‌کند. کودک شما حتی مجبور نیست به آن فکر کند او فقط به طور طبیعی می‌مکد زیرا راهی برای به دست آوردن شیر است.

تفاوت بین رفلکس ریشه زایی و مکیدن چیست؟

آن‌ها هر دو نشانه تغذیه هستند. اما در حالی که رفلکس مکیدن حرکت واقعی کودک شما برای دریافت شیر (یا شیر خشک) است، در حالی که رفلکس ریشه زایی همان کاری است که کودک شما برای یافتن منبع غذا انجام می‌دهد. به آرامی گونه او را نوازش کنید تا نوزاد شما در حالی که دهانش را باز می‌کند سر خود را به سمت شما بچرخاند.

چه زمانی رفلکس مکیدن در نوزادان ایجاد می‌شود؟

رفلکس مکیدن در کودک شما به قدری سخت است که زمانی که او هنوز در رحم بود یعنی حدود هفته ۳۲ بارداری ایجاد شد و تا هفته ۳۶ به طور کامل رشد نکرده است. در بدو تولد این رفلکس مکیدن به عنوان اشتیاق به شیردهی خود را نشان می‌دهد که حدود یک ساعت پس از زایمان شدیدترین حالت را دارد.

آیا رفلکس مکیدن از بین می‌رود؟

این میل در نوزادان ناپدید نمی‌شود اما از یک رفلکس به چیزی به نام مکیدن داوطلبانه در ۲ تا ۴ ماهگی تبدیل می‌شود که فقط به این معنی است که او کنترل بیشتری بر تکنیک مکیدن خود دارد.

 

چگونه رفلکس مکیدن نوزاد را آزمایش می‌کنید؟

شما می‌توانید رفلکس مکیدن را تحریک کنید و پزشکان در اولین معاینه کودک شما آن را بررسی خواهند کرد. ابتدا پزشک اطفال یک شست تمیز یا انگشت صورتی را به دهان کودک شما می‌چسباند. همانطور که کودک شما شست دکتر را می‌مکد، پزشک اطفال می‌تواند تشخیص دهد که چقدر قوی یا ضعیف است. بیشتر نوزادان نارس زمانی که در رحم مادر هستند فرصتی برای ایجاد رفلکس ندارند بنابراین نوزادان نارس مکیدن ضعیف‌تر و هماهنگ‌تری دارند.

چگونه می‌توان رفلکس مکیدن نوزاد را بهبود بخشید؟

چفت کردن و مکیدن شامل یک سری مانور است. ابتدا نوزاد لب‌های خود را در اطراف نوک پستان و آرئول (ناحیه تیره‌تر اطراف نوک پستان که مجاری شیر قرار دارد) قرار می‌دهد و نوک سینه را تا حد امکان به داخل دهانش باز می‌کند. سپس زبان خود را طوری قرار می‌دهد که سینه شما بین زبان و سقف دهان قرار گیرد و سپس شروع به آدامس زدن می‌کند تا شیر خارج شود. بنابراین جای تعجب نیست که برخی از نوزادان ممکن است مشکلات رفلکس مکیدن داشته باشند. برخی از علائم عبارتند از:

  •  کودک شما چفت می‌شود، سپس بار‌ها و بار‌ها اجازه می‌دهد
  • پس از دو تا سه دقیقه مکیدن به خواب می‌رود
  • بیش از ۴۵ دقیقه پرستار است و هنوز گرسنه به نظر می‌رسد
  • به مدت ۱۰ دقیقه به طور مداوم نمی‌مکد
  •  نوک سینه‌های شما مدام زخم، ترک خورده یا کبود می‌شود

 

چگونه مشکلات شیردهی را برطرف کنیم؟

ابتدا از پرستاران بیمارستان یا از مشاور شیردهی کمک بگیرید. آن‌ها ممکن است یک محافظ نوک پستان را توصیه کنند که برای چفت بهتر روی نوک پستان و آرئول شما قرار می‌گیرد. اگر بیش از ۴۵ دقیقه طول می‌کشد سعی کنید زمان شیردهی خود را محدود کنید. در غیر این صورت شما یا نوزادتان ناامید خواهید شد. سپس بقیه شیر را پمپ کنید تا شیر خود را حفظ کنید. همچنین مطمئن شوید که نوزاد در حین بستن نوک سینه و آرئول را در دهان خود می‌گیرد تا لثه‌های او بتوانند مجاری شیر زیر هاله را فشار دهند تا شیر دریافت کند. دست خود را روی سینه خود نگه دارید تا زمانی که کودک شما کاملاً باز شود، سپس کودک را به سینه نزدیک کنید. وقتی کودکتان محکم به او چسبید ر‌ها کنید. هماهنگی زیادی لازم است تا نوزادان در مکیدن، بلعیدن و تنفس به طور همزمان مهارت پیدا کنند پس صبور باشید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

رفلکس‌های نوزاد ممکن است رفتار‌های عجیبی باشند اما نشان می‌دهند که مغز و سیستم عصبی کودک شما با هم کار می‌کنند و کودک شما را برای زمانی که حرکاتش تصادفی‌تر می‌شود آماده می‌کنند. نوزادی که این رفلکس را ندارد ممکن است مشکلی در سیستم عصبی خود داشته باشد. اگر مکیدن ضعیف باشد و کودک شما خیلی زود به دنیا نیامده باشد پزشکان به دنبال علت دیگری هستند. اگر کودک شما برای آرام کردن خود نمی‌مکد یا علائم مکیدن بی‌اثر را نشان می‌دهد آن را به پزشک اطفال اطلاع دهید. پزشک مجدداً رفلکس را بررسی می‌کند و احتمالاً یک مشاور شیردهی یا متخصص دیگری را پیشنهاد می‌کند که می‌تواند کمک کند. نوزاد تازه متولد شده شما این هوش را خواهد داشت که بداند چگونه نوک شیشه شیر را بمکد.

منبع:

www.whattoexpect.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *