1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

روش های پیشگیری پوسیدگی دندان کودکان

روش های پیشگیری پوسیدگی دندان کودکان

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که روش های پیشگیری کننده در پوسیدگی دندان های کودکان چیست؟؟

سوال : روش های پیشگیری کننده در پوسیدگی دندان های کودکان چیست؟؟

پاسخ : زمانی که فرد بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کند و باقی مانده های مواد غذایی داخل شیارهای دندان و نیز مابین دندان ها می مانند، میکروب ها و باکتری هایی که داخل دهان هستند به آن ها حمله کرده و با تجزیه مواد غذایی باقی مانده، اسیدهایی را از خود ترشح می کنند که این اسید ها زمانی که با مینای دندان در تماس قرار می گیرند سبب حل شدن یا تخریب مینای دندان می گردد که این تخریب مینای دندان به عنوان پوسیدگی شناخته می شود.

برای آگاهی بیشتر از روش های پیشگیری پوسیدگی دندان کودکان به سراغ دکتر گلنار حمزه پور رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به دکتر گلنار حمزه پور یا دریافت نوبت از کلینیک دندانپزشکی  دکتر گلنار حمزه پور کلیک کنید.

روش های پیشگیری پوسیدگی دندان کودکان
 

علائم پوسیدگی دندان در کودکان

  • بی قراری های کودک
  • امتناع از غذا خوردن یا گریه کردن در زمان جویدن غذا
  • گذاردن دست خود بر روی گونه اش
  • ایجاد تورم در گونه های کودک
  • ایجاد تغییر رنگ لثه یا حتی پوست صورت که به صورت صورتی یا قرمز رنگ خواهد بود
  • متورم یا چرکی شدن لثه ها
  • تغییر رنگ لثه ها
  • عفونت های دندانی
  • بوی بد دهان

پوسیدگی دندن کودکان چیست؟

بسیاری از کودکان در سنین کم دچار پوسیدگی های دندان های شیری می شوند و این مشکل یکی از مشکلات رایج در میان کودکان است که با نام علمی Early Childhood Caries (پوسیدگی دندان های شیری) شناخته می شود. رفع پوسیدگی دندان در کودکان اهمیت بالایی دارد زیرا احساس درد موجب مشکلات تغذیه و ظاهر نازیبا برای کودک می شود و بر رشد او نیز تاثیرگذار است.

به دلیل این که مشکل پوسیدگی در سنین خیلی کم کودک آغاز می شود، درمان آن هم برای کودک، هم برای والدین و هم برای بهترین دندانپزشک کار دشواری می باشد. به همین دلیل بهتر است با در نظر گرفتن برخی نکات ساده از بروز مشکلات ناشی از رفع و درمان پوسیدگی جلوگیری کرد. متاسفانه پوسیدگی زودرس دندان ها در کودکان در دسته بیماری های عفونی و شایع است که بیشتر کودکان را به خود درگیر کرده است.

روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان

موثر ترین و مهمترین روش پیشگیری از پوسیدگی، رعایت کامل بهداشت دهان و دندان و عدم استفاده از مواد قندی پوسیدگی زاست. همچنین ویزیت های دوره ای کمک شایان توجهی در امر پیشگیری از پوسیدگی می کند. از طرفی دیگر در دندانپزشکی کودکان روش های پیشگیرانه ای وجود دارد که به مقاومت مینای دندان کودک کمک بسزایی خواهد نمود.

فلوراید تراپی

یکی از روش های بسیار موثر جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان، فلوراید تراپی است که بسته به تغذیه، سن، تکامل دندان ها، وجود نقص های خاص همچون نقص هایی در مینا دندان و عاج دندان، حتی در مواردی بسته به موقعیت جغرافیایی زندگی فرد و نژاد فرد، مورد استفاده قرار می گیرد و تعداد دفعات آن مشخص می گردد.

در واقع از فلوراید تراپی به منظور یک روش بسیار مناسب جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده می شود و این روش جهت پیشگیری از پوسیدگی های زودرس بسیار موثر خواهد بود.

استفاده از قرص های فلوراید نیز تحت نظر دندانپزشک کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. گفتنی است که فلوراید تراپی می تواند سبب افزایش مقاومت مینای دندان در مقابل پوسیدگی ها شود.

تعداد دفعات مسواک زدن دندان ها

توصیه می شود دفعات مسواک زدن چهار نوبت در روز باشد که باید قبل از صبحانه و بعد از هر وعده غذایی انجام شود.

فراموش نکنید برای کودکان به هیچ عنوان نباید خمیر دندان را به صورت تکه بزرگ روی موهای مسواک بگذارید بلکه باید خمیر دندان را به اندازه یک دانه عدس، داخل موهای مسواک قرار دهید!

چکاپ های دوره ای دندانپزشکی کودکان را فراموش نکنید و قبل از شروع درد به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید. همچنین در صورتی که کودک احساس درد در ناحیه دندان خود داشت، بدون اتلاف وقت به دندانپزشک کودکان مراجعه نمایید.

فیشور سیلانت

 نوعی روش شیار پوش است که فضای خالی بین دندان را می‌پوشاند تا مانع باقی ماندن غذاها در میان دندان شود. این درمان به صورت دوره ای باید انجام شود.
 

استفاده از غذاهای مناسب

عدم استفاده از مواد شرینی، چیپس و پفک ، و استفاده از سبزیجات، ماست کم چرب و پنیر.
 
 
روش های پیشگیری پوسیدگی دندان کودکان

توصیه های لازم بعد از کشیدن دندان

ممکن است دندان کودک شما نیاز به کشیدن یا ترمیم دندان داشته باشد، در این صورت پس از کشیدن دندان شیری نیاز به نظارت فوری افراد بزرگسال بر وضعیت کودک وجود دارد. در این رابطه لازم است به نکات زیر توجه شود

۱- پس از کشیدن دندان شیری، لب ها، گونه و یا زبان کودک برای ۳۰ دقیقه تا دو ساعت بی حس است. لطفاً وضعیت کودک خود را تحت نظارت داشته و مطمئن شوید تا زمان بر طرف شدن تاثیر داروی بی حسی کودک از سمت دندان کشیده شده برای جویدن غذا استفاده نکند.

۲- برای ۲۴ ساعت از رژیم غذای نرم برای کودک خود استفاده کنید و سعی کنید کودک غذاهای سفت و خشک مصرف نکند

۳- فعالیت های کودک خود را برای باقیمانده روز تحت نظارت داشته باشید و جلوی فعالیت زیاد کودک را در صورت امکان بگیرید

۴- از کودک بخواهید گاز استریل را برای ۳۰ دقیقه در دهان نگه داشته و به آرامی گاز بگیرد

۵- مشاهده لکه خون بر روی بالشت در شب پس از کشیدن دندان شیری غیر عادی نیست. گاهی اوقات مالیدن صورت به بالشت و جاری شدن ترکیب بزاق دهان و خون ممکن است باعث ایجاد این لکه شده باشد. به همین خاطر مقدار کم لکه های خونی در این هنگام مسئله ای عادی محسوب می شود.

۶- برای جلوگیری از ایجاد آسیب به دهان، کودکان نباید لب، گونه یا زبان خود را در ناحیه بی حسی مکیده یا گاز بگیرند.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *