1403/01/30

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

زگیل تناسلی و رابطه جنسی

زگیل تناسلی و رابطه جنسی

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که زگیل تناسلی در رابطه جنسی چه تاثیری دارد؟

سوال : زگیل تناسلی در رابطه جنسی چه تاثیری دارد؟

پاسخ : زگیل تناسلی یکی از شایع ترین و خطرناک ترین بیماری های مقاربتی است که به صورت زائده ها و تغییرات پوستی و برجستگی های گوشتی در ناحیه واژن و مقعد بروز می کند. این بیماری توسط نوعی ویروس به نام ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV در انسان ایجاد می شود. زگیل تناسلی در رابطه جنسی به راحتی منتقل می شود.

برای آگاهی بیشتر از زگیل تناسلی و رابطه جنسی به سراغ کارشناس مامایی، زینب سادات حسینی رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به کارشناس مامایی، زینب سادات حسینی یا دریافت نوبت از کارشناس مامایی، زینب سادات حسینی کلیک کنید.

زگیل تناسلی و رابطه جنسی

کارشناس مامایی، زینب سادات حسینی

زگیل تناسلی و رابطه جنسی

 

زگیل تناسلی چیست ؟

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین و خطرناک ترین بیماری های مقاربتی است که به صورت زائده ها و تغییرات پوستی و برجستگی های گوشتی در ناحیه واژن و مقعد بروز می کند. این بیماری توسط نوعی ویروس به نام ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV در انسان ایجاد می شود. زگیل تناسلی در رابطه جنسی به راحتی منتقل می شود.
از نظر میزان شیوع این بیماری گفتنی است که بیماری زگیل تناسلی برای مثال در انگلستان دومین بیماری شایع پس از عفونت کلامیدیایی است.
ممکن است تا مدت ها پس از ورود ویروس به بدنتان شما هیچ زگیل تناسلی در زابطه جنسی با همسرتان مشاهده نکنید. اما باز هم انتقال دهنده ویروس هستید و باید مراقب آن باشید.

ویروس زگیل تناسلی در رابطه جنسی چگونه منتقل می شود ؟

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV انواع مختلفی دارد که به بیش از ۱۰۰ گونه تقسیم می شود. تمام این گونه های ویروس توانایی ایجاد زگیل تناسلی را ندارند. و ممکن است برخی از آن باعث ایجاد زگیل در سایر نواحی بدن مانند دست یا پا باشند. برخی از ویروس ها نیز علاوه بر ایجاد زگیل تناسلی در زنان توانایی ایجاد سرطان دهانه رحم را نیز دارند. اما نکته مشترک در همه آن ها این است که قابل هستند. 
زگیل تناسلی در رابطه جنسی از طریق تماس پوست به پوست فرد منتقل می گردد. البته اگر بیماری فرد به حدی رسیده باشد که زائده ها به آسانی قابل مشاهده باشند باید از رابطه جنسی اجتناب کرد. استفاده از کاندوم می تواند تا حدودی موثر باشد. اما کاندوم فقط روی زگیل های موجود روی آلت مرد را می پوشاند و سایر زگیل ها باز هم امکان برخود با پوست شریک او و انتقال ویروس را دارند. همچنین زگیل تناسلی از طریق به اشتراک گذاشتن وسایل جنسی نیز منتقل می شوند.
حدود ۹۰ درصد از موارد مشاهده زگیل تناسلی در رابطه جنسی مربوط به فعالیت تنها دو نوع از ویروس HPV یعنی گونه ۶ و گونه ۱۱ است. باقی آن ها معمولا توانایی ایجاد زائده های قابل مشاهده را ندارند.

زگیل تناسلی و رابطه جنسی

اگر زگیل تناسلی در رابطه جنسی منتقل شود چگونه درمان می شود ؟

در صورت انتقال زگیل تناسلی در رابطه جنسی باید هر دو طرف به صورت جداگانه درمان شوند. ممکن است درمان آن کمی طول بکشد اما شما باید حتما آن را ادامه دهید تا از انتقال هرچه بیشتر بیماری جلوگیری شود. درمان باید حتما توسط پزشک تجویز شود. که می تواند شامل انواع روش های مبارزه با ویروس و کرم و پماد و یا کرایوتراپی (انجماد زگیل ها) باشد. توصیه می شود تا زمان پایان یافتن درمان بیماری از هر نوع رابطه جنسی حتی رابطه جنسی دهانی و رابطه جنسی مقعدی خودداری نمایید.

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

  • محدود کردن تعداد شرکای جنسی
  • آگاهی از سلامت شریک جنسی
  • رابطه جنسی محافظت‌شده : استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی به محافظت از بدن کمک می کند اما احتمال انتقال و سرایت بیماری همچنان وجود دارد.
  • واکسن گارداسیل : واکسیناسیون ایمن و مؤثر شما را در برابر انواع HPV که معمولاً باعث سرطان دهانه رحم یا زگیل تناسلی می شوند محافظت می کند.

در زنان، واکسیناسیون به محافظت در برابر سرطان دهانه رحم، برخی از سرطان های واژن، فرج و مقعد و زگیل تناسلی کمک می کند. این واکسن در برابر ۹ نوع HPV که شایع ترین علت سرطان دهانه رحم و زگیل تناسلی هستند محافظت می کند. در برابر همه انواع HPV محافظت نمی کند.
غربالگری منظم دهانه رحم برای زنان راه مهم دیگری برای محافظت در برابر سرطان دهانه رحم است. حتی اگر شما واکسن HPV را زده اید، همه زنان بین ۲۵ تا ۷۴ سال که تا به حال فعالیت جنسی داشته اند باید آزمایش های غربالگری دهانه رحم را به طور منظم انجام دهند.

واکسن گارداسیل در مردان نیز مؤثر است و می‌تواند زگیل تناسلی، سرطان مقعد، آلت و برخی ضایعات پیش سرطانی که توسط انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود محافظت کند.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *