آموزش اعداد با خواندن شعر
بچه‌ها عاشق شعر خواندن و بازی کردن‌اند! در این سن و سال، شما چنانچه بخواهید چیزی را به کودکتان یاد بدهید؛ باید با شعر و بازی آن را همراه کنید! در غیر این صورت حوصله‌ی کودکتان سر می‌ رود!
تلاش کنید شعرهای گوناگون برای خواندن اعداد را حفظ کنید و آن‌ها را با ریتم برای کودکتان بخوانید تا او نیز همراه شما یاد بگیرد!
هنگام شعر خواندن تعدادی توپ و اسباب بازی نیز در کنار دستتان داشته باشید تا بتوانید هماهنگ با خواندن اعداد، به تعداد آن نیز در میان عروسک‌هایش اشاره کنید تا او به جز اینکه یاد می‌گیرد عدد یک را با شما تکرار کند؛ مفهوم آن را نیز به چشم خود مشاهده کند!
آموزش اعداد با بازی
بازی کردن دریچه ریاضیات و یادگیری اعداد، مهارتی حیاتی است که در نخستین سال‌های تحصیل باید به آن تسلط پیدا کرد. آموزش اعداد با بازی اغلب در مهدکودک و کلاس اول دبستان به وسیله مربیان آغاز می‌ گردد؛ ولی مهارت‌های ریاضی را می‌توان زودتر از این سن به کودکان یاد داد. مهارت‌های یاد داده شده به کودک سبب می‌شود زمان معرفی مفاهیم ریاضی در مدرسه، کودک آسان تر با آن‌ها رابطه برقرار کند.
آموزش اعداد به کودکان پیش‌دبستانی، آمادگی آن‌ها را برای دیگر مفاهیم ریاضی در آینده مثل جمع و تفریق، افزایش می‌دهد. یکی از روشهای آغاز این آموزش‌ها آن است که سن کودک خود را با انگشتانش به او نشان دهید و آنگاه از او هم بخواهید که همین کار را انجام دهد.
چنانچه کودک آمادگی الگوبرداری از این رفتار را ندارد، نشان دادن به او را ادامه دهید. در آخر، او تعداد درست انگشتان خود را بالا نگه خواهد داشت. بعد از انجام این کار، او را تشویق کنید. هدف از آموزش اعداد با بازی نشان دادن و مدل‌سازی مفاهیم است تا هنگامی که کودک آن‌ها را نهادینه کرده و بتواند از آن‌ها الگوبرداری کند. هل دادن یا سرزنش سبب به وجود آمدن اضطراب در کودک می‌شود و باید از آن دوری نمود.
آموزش شمارش اعداد را در کارهای روزانه‌تان قرار دهید
تلاش کنید در طی کارهای روزانه‌ای که با کودکتان انجام می‌دهید، شمارش و مفهوم اعداد را به او یاد دهید!به طور مثال از کودکتان بخواهید در چیدن میز ناهار به شما کمک کند و در کنار هر بشقاب، دو قاشق یا چنگال بگذارد!
یا مثلا می‌توانید او را مجبور کنید که تعداد سیب‌های توی ظرف میوه را بشمارد و تعدادی را که می‌بیند به شما بگوید! یا اینکه از او بپرسید چند اسباب بازی گربه در بین اسباب بازی‌هایش دارد؟ از او بخواهید آن‌ها را از دیگر اسباب بازی‌هایش جدا کند و برای شما بیاورد و بگوید چند تاست!
توجه داشته باشید که شما امکان دارد بتوانید به کمک شیوه اول، به او شمردن اعداد را به ترتیب آموزش دهید؛ ولی این شیوه برای درک مفهوم اعداد کافی نیست و کودک شما باید بتواند بین آوازی که می‌خواند و مفهوم حقیقی اعداد در زندگی رابطه برقرار کند!

اعداد را معرفی کنید
برای آغاز، اعداد را از یک تا ده روی تکه‌های کاغذ بنویسید. هر شماره را با صدای بلند بخوانید و به ترتیب به آن‌ها اشاره کنید. این عمل مهارت شمارش را با تصویر بصری هر عدد در ذهن کودک مرتبط می‌کند. همین طور می‌توانید از کارت‌های اعداد استفاده کنید. یک عدد را بالا ببرید و نام آن را با صدای بلند بگویید. آنگاه از کودک بخواهید در دسته کارت‌های خود همان شماره را پیدا کند و نامش را با شما تکرار کند.
از تصاویر استفاده کنید
خیالی از کودکان زمانی که بتوانند یک مفهوم را تجسم کنند، بهتر یاد می‌گیرند. برای هر عدد، شماره آن را روی کاغذ بنویسید و یک نقاشی که نشان‌دهنده آن است را به او نمایش دهید. چنانچه مثلا شماره ۲ را آموزش می‌دهید، دو چشم، دو سیب یا دو گل بکشید. برای اینکه نتیجه‌ی بهتری بگیرید، می‌توانید از کودک بخواهید خود تصویری مرتبط رسم کند. همین طور می‌توانید حس لامسه را درگیر کنید. استفاده از لوبیا، مداد یا دیگر وسایل قابل لمس امکان دارد کودکان را در درک این مفاهیم کمک کند. مثلا در تدریس عدد ۳، به کودک ۳ مداد بدهید و بگذارید آن را به خوبی درک کند.
آموزش اعداد با شمردن ماشین‌ها
زمانی که با کودکتان در خیابان راه می‌روید از او بخواهید به ماشین‌‌هایی که در خیابان راه می‌روند توجه کند و تعداد ماشین‌های قرمز را برایتان بشمارد! یا اینکه توجه او را به تابلوها جلب کنید و از او بخوااهید علائم و اعداد روی تابلوها را برایتان بخواند!
بعدها که فرزندتان نوشتن اعداد را یاد بگیرد و آغاز به نوشتن مقدارها کند؛ این بازی‌هایی که شما در خردسالی با او انجام داده‌اید خیلی کمکش خواهد کرد!