خراسان/ فضای معنوی ماه مبارک رمضان، آن قدر تاثیرگذار است که حتی کودکان‌ هم قادر به درک آن هستند. این ماه، ماه تمام اعضای خانواده است و کودکان چه روزه‌دار باشند و چه نباشند هم می‌توانند به سهم خودشان از این ماه بهره ببرند. ما به عنوان یک مادر، دست‌کم می‌توانیم کودکان را در انجام کارهایی نظیر آماده‌کردن لوازم افطار و سحری شریک کنیم و گاهی ساعت خواب و استراحت آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنیم که وقت سحر بیدار باشند و از فضای دلنشین آن استفاده کنند. در این مطلب چند فعالیت ساده و جذاب رمضانی ویژه کودکان معرفی خواهیم کرد.
 
۱- تقویم رمضانی ایجاد کنید| برای این تقویم کافی است روی یک مقوای بزرگ، ساختار اصلی آن را بکشید و با کمک کودک آن را با خلاقیت و سلیقه‌ خودش تزیین کنید. سپس از کودک بخواهید هر یک روز سپری شده را با برچسب، نقاشی یا کاغذ رنگی‌های فانتزی علامت‌گذاری کند. در حین کار تفاوت‌های تقویم شمسی و قمری را آموزش دهید. می‌توانید کمی بار آموزشی این تقویم را با درنظر گرفتن یک نکته رمضانی در هر روز با موضوع اخلاق، آداب اسلامی، احکام، معنی آیات ساده با زبانی ساده، پربارتر کنید.
۲- جعبه شکرگزاری و خیرخواهی بسازید| ماه‌رمضان مقدس‌ترین ماه تقویم اسلامی است و همه را به خیرخواهی دعوت می‌کند. برای ساخت این جعبه از یک جعبه خالی کفش، دستمال کاغذی یا هر جعبه دیگر در اندازه مناسب استفاده کنید و از کودک بخواهید آن را نقاشی کند و با خرده لوازم در دسترس مثلا با نماد ستاره، هلال ماه مسجد و فانوس آن را  تزیین کند. در مرحله بعد یک هدف خیرخواهانه مثل کمک به یک مستمند تعیین کنید و هر روز مبلغی درون آن بیندازید تا به این ترتیب کودک با مفهوم بخشیدن و کمک به هم‌نوع آشنا شود.
۳- میز رمضانی بچینید| می‌توانید درست مثل سفره هفت سین نوروزی، میزی با تم رمضانی با استفاده از المان‌های ویژه این ماه همچون فانوس، ماه تزیینی و ریسه‌های چشمک‌زن در کنار گل، شیرینی، هدیه‌های کوچک و جعبه دست‌ساز شکرگزاری بچینید و حال و هوای خانه را رمضانی کنید. فراموش نکنید این روزها فرصت خوبی برای انجام فعالیت‌های مشترک مثل آشپزی، پخت شیرینی، ساخت نشانک کتاب قرآن و کارت پستال‌های مناسبتی رمضان است. این کارت پستال‌ها را می‌توانید در پایان ماه به مناسبت عید فطر به پدر بزرگ، مادر بزرگ‌ و اطرافیان به یادگار هدیه بدهید.
۴- به مناسبت همراهی‌اش در رمضان، جشن معنوی بگیرید| اولین ماه رمضان تجربه‌ای شیرین و به یادماندنی برای هر کودک روزه‌دار و غیر روزه‌دار است. برای ثبت این خاطره شیرین بهتر است بزرگ ترها به پاس همراهی آن‌ها در این ماه، جشن بگیرند و هدیه‌ای کوچک بدهند. حتی می‌توانید با مشورت کودک خود فهرستی از روزه اولی‌های اطراف‌تان را تهیه و هدیه‌ای معنوی و فرهنگی برای‌شان ارسال کنید.