1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

سونوگرافی آنومالی در بارداری، زمان انجام

سونوگرافی آنومالی در بارداری، زمان انجام

اسکن آنومالی برای بررسی وضعیت بدن کودک شما، مانند شکاف لب و اسپینا بیفیدا است. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با زمان انجام سونوگرافی آنومالی در بارداری و فواید انجام آن آشنا شوید.

سونوگرافی آنومالی در بارداری، زمان انجام

اسکن آنومالی برای بررسی وضعیت بدن کودک شما، مانند شکاف لب و اسپینا بیفیدا است. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با زمان انجام سونوگرافی آنومالی در بارداری و فواید انجام آن آشنا شوید.
سونوگرافی آنومالی، موقعیت جفت شما را هم بررسی می‌کند. اسکن در هفته بیستم بارداری انجام می‌شود و بخشی از مراقبت‌های دوران بارداری شما است. اغلب این فرصت را به وجود می‌آورد که برای اولین بار چهره کودک خود را ببینید و احتمالا جنسیت کودک را بفهمید.

سونوگرافی آنومالی در بارداری چیست؟
اسکن آنومالی، که به عنوان اسکن اواسط بارداری هم شناخته می‌شود، به نوزاد و رحم شما نگاهی دقیق می‌کند.
فردی که اسکن را انجام می‌دهد این موضوع را بررسی می‌کند که کودک شما به طور طبیعی رشد کرده یا نه، همچنین جفت را هم بررسی می‌کند.
اگر چه اسکن آنومالی اغلب اسکن ۲۰ هفته‌ای نامیده می‌شود، ممکن است هر زمانی بین هفته هجدهم بارداری تا هفته بیست و یکم بارداری انجام شود.
این اسکن، تصویری از صورت و دست‌های نوزاد را در ۲۰ هفتگی نشان می‌دهد.
دیدن کودک روی صفحه نمایش می‌تواند واقعا هیجان‌انگیز باشد. همچنین می‌توانید همسر، دوست یا یکی از اعضای خانواده خود را همراه داشته باشید تا این تجربه لذت‌بخش را با او به اشتراک بگذارید.

هدف اصلی این اسکن بررسی این موضوع است که کودک شما به طور طبیعی رشد می‌کند، یا نه، هدف این نیست که جنسیت کودک را به شما بگوید.

اگر چه اکثر بیمارستان‌ها به کودکان اجازه حضور در طول اسکن را نمی‌دهند.
هدف اصلی این اسکن بررسی این موضوع است که کودک شما به طور طبیعی رشد می‌کند، یا نه، هدف این نیست که جنسیت کودک را به شما بگوید.
با این حال، ممکن است بخواهید بدانید که آیا نوزادتان دختر است یا پسر، یا عکسی از اسکن خود بخواهید.
گاهی اوقات، پزشک سونوگرافی نمی‌تواند دید کافی برای تشخیص جنسیت داشته باشد که دلیل آن موقعیت کودک شما، یا بالاتر بودن شاخص توده بدنی شما (BMI) است.
برخی از بیمارستان‌ها برای جلوگیری از اشتباه در تشخیص جنسیت کودک، سیاستی مبنی بر عدم اطلاع به والدین را دارند.

سونوگرافی آنومالی در بارداری، زمان انجام

آیا باید اسکن آنومالی انجام دهم؟
این موضوع به شما بستگی دارد. در اوایل بارداری، ماما باید اطلاعاتی مکتوب در مورد اینکه چرا اسکن ارائه می‌شود، چگونه به شما کمک می‌کند و چه چیزی را نمی‌تواند به شما بگوید، به شما ارائه بدهد.
این کار این فرصت را به وجود می‌آورد که تصمیم بگیرید آیا اسکن را دوست دارید، یا نه.

چه چیزی را می‌توانم در اسکن آنومالی در بارداری ببینم؟
معمولا می‌توانید برخی از اسکن‌ها را تماشا کنید، که تقریبا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. اگر قبلا در بارداری خود اسکن نکرده‌اید، پزشک سونوگرافی بررسی می‌کند که فقط یک نوزاد وجود دارد، یا بیشتر، همچنین تاریخ زایمان شما را تایید می‌کند.
پزشک قبل از بررسی دقیق، ضربان قلب و قسمت‌هایی از بدن جنین مانند صورت و دست‌های او را مشخص می‌کند. ممکن است تشخیص اعضای بدن کودک برای شما سخت باشد، چون سونوگرافی به آن‌ها به صورت مقطعی نگاه می‌کند.
استخوان‌های کودک شما در اسکن سفید و گوشت و اندام‌های داخلی او خاکستری و خالدار به نظر می‌رسند. مایع آمنیوتیک اطراف کودک شما سیاه به نظر می‌رسد.
بعد از اینکه کودک خود را روی صفحه دیدید، برخی از پزشکان، مانیتور را برای بقیه اسکن از شما دور می‌کنند و در پایان نماها را به شما نشان می‌دهند. برخی از بیمارستان‌ها یک مانیتور دوم هم دارند، بنابراین می‌توانید کل اسکن را تماشا کنید.

سونوگرافی آنومالی در بارداری، زمان انجام

آیا می‌توانم یک عکس از اسکن خود داشته باشم؟
اکثر بیمارستان‌ها به شما اجازه می‌دهند عکس کودک خود را بخرید. بهتر است قبل از رفتن به ویزیت، این موضوع را بررسی کنید.
احتمالا عکس اسکن کودک روی کاغذ حرارتی که به حرارت حساس است، چاپ می‌شود.
قبل از انجام اسکن حتما به پزشک خود بگویید که چند عکس می‌خواهید.

آیا می‌توانم اسکن را روی گوشی خودم ذخیره کنم؟
بعید است که پزشک به شما اجازه دهد اسکن را روی گوشی یا دستگاه دیگری ذخیر کنید. دلایل خوبی برای این وجود دارد. مهم این است که پزشک بتواند بدون هیچ مزاحمتی روی کاری که انجام می‌دهد تمرکز کند.
اگر برای همسر، یا یکی دیگر از اعضای مهم خانواده امکان‌پذیر نبوده همراه شما باشد، برخی از بیمارستان‌ها ممکن است در پایان اسک،ن یک دوره کوتاه ضبط یا ویدئو کنفرانس را به او نشان دهند. از ماما، یا پزشک خود بپرسید که سیاست بیمارستان شما چیست.

سونوگرافی آنومالی در بارداری، زمان انجام

پزشک در اسکن آنومالی بارداری چه چیزهایی را بررسی می‌کند؟
سونوگرافی، تمام اندام‌های کودک را معاینه و اندازه‌گیری می کند. در سونوگرافی آنومالی بارداری این موارد مشخص می‌شود:

۱- شکل و ساختار سر و مغز کودک شما
در این مرحله، مشکلات شدید مغزی که به ندرت اتفاق می‌افتد، قابل مشاهده است.

۲- صورت کودک شما، برای بررسی شکاف لب
شکاف کام در داخل دهان نوزاد به سختی دیده می‌شود.

۳- ستون فقرات کودک
تا مطمئن شوید که تمام استخوان‌ها در یک راستا قرار دارند.

۴- دیواره شکم کودک
تا مطمئن شوید که تمام اندام‌های داخلی کودک سالم است.

۵- قلب کودک
دو حفره بالا (دهلیز) و دو حفره پایین (بطن) باید از نظر اندازه برابر باشند. دریچه‌ها باید با هر ضربان قلب باز و بسته شوند.
سونوگرافی، همچنین سیاهرگ‌ها و شریان‌های اصلی را که خون را به قلب جنین می‌رسانند و از آن خارج می‌کنند، بررسی می‌کند.

سونوگرافی آنومالی در بارداری، زمان انجام

۶- شکم کودک 
کودک شما مقداری از مایع آمنیوتیک را که در آن خوابیده است، می‌بلعد که در معده او به صورت حباب سیاه دیده می‌شود.

۷- کلیه‌های کودک
سونوگرافی بررسی می‌کند که کودک شما دو کلیه دارد و ادرار آزادانه به مثانه او جریان می‌یابد. اگر مثانه کودک شما خالی است، باید در طول اسکن پر شود و به راحتی قابل مشاهده باشد.

۸- بازوها، پاها، دست‌ها و پاهای کودک
سونوگرافی به انگشتان دست و پاهای کودک شما نگاه می‌کند.

۹- جفت، بند ناف و مایع آمنیوتیک
جفت ممکن است در دیواره جلویی (قدامی) یا دیواره پشتی رحم شما (خلفی)، معمولا نزدیک بالا (یا فوندوس) باشد. اگر جفت نزدیک به بالا باشد، سونوگرافی ممکن است آن را در یادداشت‌های اسکن شما به عنوان فاندال توصیف کند.
سونوگرافی شما جفت را در صورتی که به پایین یا به گردن رحم شما (دهانه رحم) برسد، پایین توصیف می‌کند. اگر جفت در پایین رحم شما قرار داشته باشد، پزشک در سه ماهه سوم به شما اسکن دیگری را برای بررسی موقعیت آن پیشنهاد می‌کند.
تا آن زمان، این احتمال وجود دارد که جفت از دهانه رحم شما دور شده باشد.

سونوگرافی آنومالی در بارداری، زمان انجام
در طول اسکن، سونوگرافی قسمت هایی از بدن کودک شما را اندازه‌گیری می‌کند تا ببیند چقدر خوب رشد می‌کنند.
سونوگرافی این موارد را اندازه‌گیری می‌کند:

  • دور سر (HC)
  • دور شکم (AC)
  • طول استخوان ران (فمور) (FL)

اندازه‌گیری‌ها باید مطابق با آنچه برای کودک شما انتظار می‌رود، بسته به زمان زایمان شما باشد. اگر اسکن را در هفته دوازدهم بارداری انجام داده باشید، در اسکن، زمان زایمان به شما گفته شده است.
در غیر این صورت، پزشک از اندازه‌گیری‌های اسکن آنومالی برای تعیین تاریخ زایمان استفاده می‌کند.

سونوگرافی آنومالی در بارداری، زمان انجام
چرا از من خواسته شده است که یک اسکن آنومالی دیگر انجام دهم؟
اگر از شما خواسته شد اسکن را تکرار کنید، نگران نباشید. حدود ۱۵درصد از اسکن ها به دلایلی دوباره انجام می‌شود و اکثر مشکلاتی که نیاز به اسکن مجدد دارند، جدی نیستند.
شایع‌ترین دلیل این است که سونوگرافی هر آنچه را که باید ببیند، ندیده است که ممکن است به این دلیل باشد که کودک شما در بهترین موقعیت برای اسکن نیست، یا اینکه شما اضافه‌وزن دارید.
اگر فیبروم دارید، ممکن است دید سونوگرافی شما را مسدود کند. اگر هر یک از این موارد وجود داشته باشد، یک اسکن ناهنجاری دیگر تا هفته بیست و سوم بارداری به شما پیشنهاد می‌شود.
اگر در هفته ۲۳ هنوز امکان تکمیل اسکن وجود نداشته باشد که بسیار غیرمعمول است، نوزاد شما پس از زایمان معاینه فیزیکی و آزمایشات کامل انجام خواهد داد.

سونوگرافی آنومالی در بارداری، زمان انجام

اگر علائمی از مشکل در اسکن من وجود داشته باشد، چه؟
اگر سونوگرافی شما مشکلی را پیدا کرد یا به آن مشکوک شد، بلافاصله به شما اطلاع داده می‌شود. شما باید در عرض سه تا پنج روز برای اسکن با یک متخصص طب جنین وقت بگیرید.
اگر متخصص فکر کند که کودک شما مشکل قلبی دارد، از شما می‌خواهد برای اسکن اکوی جنین مراجعه کنید که بررسی دقیق قلب کودک شما را نشان می‌دهد.
اگر هر اسکن یک بیماری جدی را نشان دهد، باید از شما پشتیبانی زیادی شود تا شما را در تمام گزینه‌ها راهنمایی کند.
اگر چه مشکلات جدی نادر است، اما برخی از خانواده‌ها با سخت‌ترین تصمیم یعنی ادامه بارداری مواجه می‌شوند.
سایر مشکلات ممکن است به این معنی باشد که کودک شما پس از تولد به جراحی، یا درمان یا حتی جراحی در زمانی که هنوز در رحم شما است، نیاز دارد. طیف وسیعی از افراد از جمله ماماها، پزشکان متخصص زنان و زایمان، متخصصان پزشکی جنین، پزشکان اطفال و فیزیوتراپیست‌ها از شما حمایت خواهند کرد.

به کلینیک بیا نی نی سر بزنید تا متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *