1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

سونوگرافی آنومالی در هفته چندم باید انجام شود؟

سونوگرافی آنومالی در هفته چندم باید انجام شود؟

سونوگرافی آنومالی در هفته چندم باید انجام شود؟

دانستن جواب سوالاتی که در سونوگرافی آنومالی مشخص می‌شود، یک نقطه‌ عطف در بارداری است. در بین اتفاقاتی که در حاملگی منتظر شماست، این سونوگرافی یکی از بزرگ‌ترین آن‌هاست. شما می‌توانید این سونوگرافی را تا هفته‌ ۲۲ هم انجام دهید، پس نگران دیر شدن آن نباشید. در عین حال که در این سونوگرافی جنسیت بچه معلوم می‌شود، چیزهای دیگری هم مشخص می‌شود که لازم است از آن‌ها آگاه باشید. به علاوه این از سونوگرافی‌هایی است که شما می‌توانید جنین را در آن مشاهده کنید. در سونوگرافی‌هایی با ماه بالاتر تصویر جنین به طور کامل قابل رویت نیست و در ماه‌های کوچک‌تر هم به این اندازه شکل نگرفته است.

چرا به این سونوگرافی آنومالی می‌گویند؟

دلیلی که به سونوگرافی میانه‌ بارداری آنومالی (ناهنجاری) می‌گویند این است که پزشک در آن دنبال ناهنجاری‌های جنین می‌گردد. اما نگران نباشید. پزشک در این سونوگرافی معمولا دنبال تایید چیزهایی است که در سونوگرافی دوازده هفتگی مشاهده کرده است. تعداد نوزادانی که در شکم هستند، ضربان قلب او و رشدش از مهم‌ترین چیزهایی است که در سونوگرافی آنومالی بررسی می‌شود. این سونوگرافی معمولا شکمی انجام می‌شود. البته بعضی پزشکان ممکن است اطلاعاتی درباره‌ دهانه‌ رحم بخواهند و این سونوگرافی را به صورت واژینال انجام دهند. استخوان‌های کودک در این سونوگرافی به رنگ سفید، قسمت‌های نرم بدنش به رنگ خاکستری و مایع آمنیوتیک هم به رنگ سیاه ظاهر خواهد شد.

سونوگرافی آنومالی چیست؟

پزشک در سونوگرافی بیست هفتگی دنبال چه می‌گردد؟

دکتر شریلاتا داتا، متخصص زنان و زایمان می‌گوید: «از هفته‌ بیستم می‌توانیم به طور واضح ساختارها را در جنین ببینیم. برای مثال قلب و مغز او را.» بنابراین پزشک زنان یا رادیولوژیست ارگان‌های بدن جنین مثل دست‌ها، شکم، صورت، ستون فقرات و پاها را مشاهده می‌کند و دور سر او را اندازه می‌گیرد. تمام این مشاهدات می‌تواند به تشخیص شرایط و مشکلات خاص جنین مثل شکاف کام کمک کند. امکان وجود مشکلات مغزی هم در این سونوگرافی کم است اما به هر حال محتمل است. اینکه آیا ستون مهره‌ها سالم است و آیا طول آن طبیعی است و اینکه پوشش پوست روی آن درست قرار گرفته یا نه هم در این سونوگرافی مشخص می‌شود. تعداد انگشت‌ها هم در این سونوگرافی توسط پزشک به دقت بررسی می‌شود.

محل قرارگیری جفت در سونوگرافی آنومالی

محل قرار گیری جفت هم در این سونوگرافی مشخص می‌شود. اگر پایین قرار گرفته باشد، می‌تواند تولد را تحت تاثیر قرار دهد. بند ناف و مایع آمنیوتیک هم در این سونوگرافی دیده می‌شود. دیواره‌ شکم جنین هم در این سونوگرافی مشخص می‌شود و پزشک بررسی می‌کند که آیا تمام اندام‌ها با دیواره‌ شکمی پوشیده شده‌اند یا نه. قلب نوزاد و شریان‌های اصلی که خون را از قلب منتقل می‌کنند هم در این سونوگرافی بررسی می‌شود.
و البته بخش جالب این است که شما می‌تواند جنسیت فرزندتان را هم در این سونوگرافی پیدا کنید. شما می‌توانید سوالاتی که درباره‌ نوزاد دارید را قبل از سونوگرافی یادداشت کنید و از پزشک بپرسید. بعضی از زوج‌ها نمی‌خواهند قبل از تولد جنسیت نوزاد را بدانند. پس اگر شما هم از این دسته زوج‌ها هستند، قبل از این سونوگرافی به پزشک بگویید.

در سونوگرافی بیست هفتگی چه اتفاقی می‌افتد؟

دکتر شریلاتا داتا، متخصص زنان و زایمان می‌گوید: «تعیین زمان دقیق این سونوگرافی به عهده‌ پزشک است.» سونوگرافی دقیقا شبیه چیزی است که در اولین سونوگرافی اتفاق افتاده است. شما می‌توانید با درخواست از پزشک، همسرتان را همراه ببرید و بله، لازم است که مثانه‌تان پر باشد. ممکن است این سونوگرافی از سونوگرافی قبلی بیشتر طول بکشد (حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت) زیرا لازم است وضعیت و رشد ارگان‌های جنین به دقت بررسی شود.

سونوگرافی آنومالی

 

اگر مشکلی در سونوگرافی آنومالی باشد…

بیشتر مشکلاتی که باعث میشود سونوگرافی مجدد انجام شود، چندان جدی نیستند. به همین دلیل نباید خودتان را نگران کنید. شایع ترین دلیل این است که سونوگرافیست همه موارد مورد نیاز را نتوانسته مشاهده کند. این ممکن است به دلیل قرار نداشتن جنین در وضعیت مناسب یا اضافه وزن شما باشد که در این صورت سونوگرافی در هفته ۲۳ بارداری دوباره باید انجام شود.
اگر سونوگرافیست به مورد مشکوکی برخورد طی ۳ تا ۵ روز باید با متخصص مشورت کند. اگر متخصص تشخیص دهد قلب جنین مشکل دارد احتمالا یک اکو اسکن جنین انجام میدهد تا بررسی دقیقی از قلب جنین داشته باشد.

جنین در بیست هفتگی چه اندازه‌ای دارد؟

جنین در این هفته تقریبا ۱۶.۵ سانتی‌متر قد دارد و به اندازه‌ یک طالبی کوچک است. برای اینکه بدانید دقیقا جنین چه اندازه‌ای دارد می‌توانید از کتاب‌ها و به تازگی از اپلیکیشن‌های زیادی که برای این کار طراحی شده استفاده کنید.
 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *