مردی ۳۱ ساله و کارمند یک شرکت خصوصی هستم. هر روز سر یک ساعت مشخص سر کار می‌روم و معمولا چون مجبورم اضافه‌کار داشته باشم، هنگام غروب آفتاب به خانه برمی‌گردم. کارم هم یک سری وظایف ثابت است که هر روز تکرار می‌شود بدون هیچ تنوعی. راستش را بخواهید، شغلم بد جوری روی اعصابم است. نمی‌دانم چه کنم؟
مخاطب گرامی، شرایط بسیاری از افراد جامعه از لحاظ نداشتن شغل مورد علاقه که البته دلایل متعددی باعث آن شده، شبیه شماست اما می‌خواهم به شما بگویم به همان بزرگی که دنیا  تا   بی کرانگی در اطراف‌تان امتداد یافته است، شاید هم بسیار فراتر از آن دنیایی درون‌تان وجود دارد که از آن بی‌خبرید. در ادامه چند توصیه به شما داریم.
  از تغییر دنیای درون‌تان شروع کنید
در پیامک‌تان گفته‌اید کارم یک سری وظایف ثابت است که هر روز تکرار می‌شود بدون هیچ تنوعی. روزمرگی نشانه‌ای از این است که شیوه‌ کنونی نگرش‌تان به زندگی و خودتان، دیگر برای‌تان مفید نیست و باید پا را فراتر از آن بگذارید. اگر نمی‌توانید محیط بیرونی‌تان را تغییر دهید، از دنیای درونی‌تان شروع کنید. برای این کار اول باید دنیای درون‌تان را بشناسید و برای کسب اطلاعاتی، درباره‌اش تحقیق کنید. زمانی‌که بتوانید نگاه عمیق‌تری به خود و زندگی تان داشته باشید، رفته رفته معنای ساده‌ترین چیزها تغییر می یابد و گویی عمق بیشتری پیدا می‌کند. همین حالا باید درباره برخی مسائل از خود سوال کنید. برای مثال درباره  زندگی چه فکر می‌کنید؟ یا این‌که چقدر خودتان را می‌شناسید؟ تصورتان از خودتان و توانمندی‌هایتان چگونه است؟ یادتان باشد این سوالات پاسخ ثابت، مشخص، سر راست و واضحی ندارد و پرسش آنان تنها به منظور آغاز یک فرایند و نوعی شیوه تفکر است که می‌تواند نگاه شما را به دنیای پیرامون‌تان تغییر دهد.
  نگرش‌تان به زندگی را تغییر دهید
ممکن است در ابتدا تجربه مورد پرسش قرار دادن دنیای اطراف‌تان ناخوشایند و حتی معذب کننده به نظر برسد اما اگر به واقع احساس می‌کنید که زندگی‌تان چیزی کم دارد، جست‌وجو در دنیای بیرونی، فقط بخشی از آن است. بیشتر مطالعه کنید. سالانه فیلم‌های بسیار مفیدی در سراسر دنیا ساخته می‌شود که می‌تواند به اندازه یک کتاب مفید باشد و به شما کمک کند تا دیدگاه خود را گسترش دهید. دیدن آن‌ها تنها ۲ تا ۲.۵ ساعت وقت‌تان را می‌گیرد. از سوی دیگر می‌تواند شما را با دیدگاه‌های متفاوت درباره این دنیا آشنا کند. پس از مدتی که در این مسیر پیش بروید، می‌بینید آن‌قدر ابعاد تازه ای برای کشف کردن وجود دارد که مقدار زیادی از روزمرگی فاصله گرفته‌اید. سپس در صورت نیاز، برای تغییر شغل یا … هم برنامه‌ریزی کنید اما قبل از آن باید تکلیف‌تان را با خودتان مشخص کرده و به شناخت قابل قبولی از خودتان رسیده باشید.

نویسنده : تینا امیری | کارشناس‌ارشد روان‌شناسی بالینی