اگر نوزاد دوقلو دارید شرایط مراقبت و نگهداری سخت تری دارید که مهم ترین آن ها شیردهی می باشد. در شیردهی به نوزادان دوقلو به نکات مهمی باید توجه کنید.

مواردی ساده ولی مهم در شیردهی به نوزادان دوقلو
شیردهی به نوزادان دوقلو هم اهمیت بسیار زیادی دارد. قطعا بزرگ کردن یک نوزاد کار سختی است. حال اگر نوزاد دوقلو باشد، شرایط سخت تر می شود اما لذت آن هم ۲ برابر است زیرا شما همزمان دو فرشته کوچک را نگهداری می کنید.

درست است که مراقبت کردن از نوزاد دو قلو کار سختی است اما غیرممکن هم نیست. مشکلات شما دو برابر می شود زیرا به دو برابر مراقبت بیشتر نیاز دارید، باید خواسته دو نوزاد را فراهم کنید و همه چیز باید دو برابر باشد و شیردهی هم از این قاعده مستثنی نیست. با ما در این بخش همراه شوید تا با نکاتی خطاب به مادران جوان درباره شیردهی نوزادان دوقلو آشنا شوید.

نکاتی مهم برای تضمین سلامت و امنیت هنگام شیردهی به دوقلوها
چیزی که باید بدانید این است که شیر دادن به نوزاد دوقلو کمی کار را سخت می کند اما غیر ممکن هم نیست. بدن مادر به اندازه کافی و به اندازه نیاز کودکان شیر تولید می کند بنابراین نگران نباشید زیرا بدن تان به اندازه کافی شیر خواهد داشت.

همچنین می توانید به دو نوزاد به طور همزمان شیر بدهید. شاید انجام این کار آسان و ساده نباشد زیرا نوزادان نیاز های متفاوتی دارند. شیر دادن به یک نوزاد بعد از نوزاد دیگر به معنای این است که شما باید بیشتر روز را برای شیر دادن زمان بگذارید.

اگر مصمم هستید که شیر خودتان را به دو قلوهایتان بدهید، می توانید مقداری از شیر را بدوشید و آن را ذخیره کنید تا بتوانید به یک نوزاد از سینه شیر بدهید و به نوزاد دیگر با بطری شیر بدهید و ترتیب آن را عوض کنید و هر دفعه کودکان را جابجا کنید.

برنامه ریزی داشته باشید
شما باید برای دو قلوهای خود برنامه ریزی داشته باشید. در چند هفته اول دوقلو ها حدودا ۱۲ بار در روز نیاز به شیردهی پیدا می کنند که تقریباً در طول روز و شب برابر با هر دو ساعت الی سه ساعت یکبار می شود. متخصصان پیشنهاد می کنند که تمام دفعات شیردهی برای کودکان بین ۲۰ یا ۳۰ دقیقه طول بکشد. همچنین می توانید برنامه خود را تغییر دهید.

می توانید از استایل پشت سرِ هم استفاده کنید
در این استایل شما به بیش از یک کودک به طور همزمان شیر خواهید داد. انجام این کار باعث می شود شیر بیشتری تولید کنید و در زمان هم صرفه جویی کنید و ارتباط بین این دو کودک را عمیق تر کنید.

از بالش استفاده کنید
همچنین می توانید دو عدد بالش برای نوزاد دوقلوی خود داشته باشید. پوزیشن کودک تان را راحت تر کنید. می توانید از دو عدد بالش گرد هم استفاده کنید که شرایط را راحت تر می کند.

‏پوزیشن صحیح را انتخاب کنید
سعی کنید کودکان را روی بالش به گونه ای قرار دهید که هر دو پوزیشن صحیح داشته باشند و سرشان دچار مشکل نشود. انواع مختلفی از پوزیشن ها برای شیردهی دو قلوها وجود دارد که خودتان می توانید طبق تجربه، راحت ترین را انتخاب کنید.

کودکان را بین سینه ها جابجا کنید
جابجا کردن کودکان بین سینه ها حداقل کاری است که می توانید در طول روز انجام دهید تا آنها سینه ها را به طور یکسان تحریک کنند و هر کدام به اندازه کافی شیر بخورند.

کودکان را محکم نگهدارید
هنگامی که همزمان به دو کودک شیر می دهید، مراقب باشید که کودک زمین نیافتد. همچنین باید مراقب سینه خود هم باشید که به آن آسیب وارد نشود و یا سینه شما را زخم نکند.

روش کارآمد را برای خود و نوزاد پیدا کنید
باید چند روش مختلف را امتحان کنید و ببینید کدام پوزیشن ها مناسب و کدام مناسب نیستند. نگران نباشید. چیزی که مهم است این است که کاری را انجام دهید که راحت ترین حالت ممکن برای شما و کودکتان است.

کمک بگیرید
بسیاری از خانم ها در وهله اول برای شیردادن به نوزاد دوقلو دچار سختی می شوند. نگران نباشید. خوشبختانه می توانید از پزشک یا فردی با تجربه در منزل کمک بگیرید تا کم کم خودتان راه بیفتید و بفهمید که دقیقاً باید چه کار کنید.

البته همیشه مجبور نیستید که همزمان به نوزاد دوقلو شیر بدهید زیرا بسیاری از اوقات مخصوصا شب ها یکی از نوزادان خواب بوده و دیگری بیدار است و شیر می خواهد، پس نگران نباشید.

هفته جهانی شیردهی
هفته جهانی شیر دادن به کودکان هر سال از ۱ تا ۷ آگوست در بیش از ۱۲۰ کشور برگزار می شود و اولین بار توسط سازمان جهانی بهداشت نام گذاری شد و این اتفاق در سال ۱۹۹۱ افتاد. هدف از تعیین چنین هفته ای، افزایش شیردهی به کودکان، مخصوصاً در ۶ ماهه اول زندگی شان بود که باعث می شود فواید زیادی به بدن برسد و سالم تر باشند.

هفته جهانی شیردهی اولین بار در سال ۱۹۹۲ جشن گرفته شد. تمرکز این هفته و این روز ها روی سلامت، زنده نگهداشتن و شادابی کودکان است و به همین دلیل آگاهی آن را با نامگذاری چنین روزی به کل جهان اشاعه می دهند.