برخی از زوجین به دلایل مختلف مجبور می شوند در یک ساختمان مشترک با خانواده همسر زندگی کنند، در این شرایط زوجین باید اصول زندگی خوب با خانواده همسر را بدانند.

راز و رمز زندگی خوب با خانواده همسر در آپارتمان مشترک
در برخی مواقع شرایط باب دلمان نیست و به هر دلیلی مجبوریم که قید زندگی مستقل را بزنیم و با خانواده همسر در یک ساختمان زندگی کنیم، زندگی کردن با خانواده همسر اصول و قوانینی دارد که در ادامه این بخش به آن پرداخته ایم.

مزاحمت و سر و صدا ایجاد نکنید
مزاحمت و سر و صدا بیش از حد ایجاد نکنید تا منجر به تذکر نشود زیرا تذکر دادن موجب می شود شخصیت شما زیر سؤال برود مثلا در ساعات معقولی گردو و بادام بشکنید، تراس را دستمال نم دار بکشید و نشویید که آب به پایین بریزد و….

قبل از هر کاری تماس بگیرید
اگر با خانواده همسر خود در یک آپارتمان زندگی می کنید، برای رفتن به خانه آنها تماس بگیرید حتی اگر می خواهید برای آنها غذا و… ببرید ابتدا زنگ بزنید و سپس به خانه آنها بروید زیرا اینگونه آنها نیز این رفتار شما را می آموزند. در صورتی که خانواده همسرتان به شما گفتند که این کار لازم نیست، به آنها بگویید که ما رسم داریم.

احترام بگذارید
اگر با خانواده همسر خود در یک آپارتمان زندگی می کنید، باید احترام آنها را داشته باشید و همانطور که دوست دارید عروس خانوادتان با والدین شما رفتار نماید، با آنها رفتار کنید. حواستان باشد خانواده همسرتان غریبه و دشمن شما نیستند و خانواده دوم شما هستند پس با این نگرش پیش روید.

حریم خود را حفظ کنید
از همسرتان بخواهید مرزهایی را برای خانواده اش با گفتگو صحیح تعیین کند.به او بگویید من به آرامش نیاز دارم و گاهی دوست دارم که تنها باشم پس لطفا بگو که سرزده وارد نشوندو…. بهتر است این تذکرها توسط خود شما داده نشود.

قفل و کلید مجزا تهیه کنید
زن و شوهر به زمان هایی برای خلوت نیاز دارند، اگر خانواده همسرتان بدون در زدن وارد می شوند به بهانه ترس و… قفل و کلید مجزا تهیه کنید و درب خانه را از داخل قفل نمایید و نگذارید کسی بی اجازه داخل شود.

تقسیم کار کنید
از همان ابتدا تقسیم کار نمایید و پله ها و مسیرهای مشترک را یک روز شما و یک روز خانواده همسرتان تمیز کنید تا مشکلی ایجاد نشود.

راه پله را شلوغ نکنید
تمیز نبودن و انجام ندادن برخی کارها جزو دعواهای همیشگی عروس و مادرشوهرهاست، سعی کنید مرتب باشید، راه پله را شلوغ نکنید، کفش ها را به داخل خانه ببرید، در پله ها سر و صدا نکنید و مواد خوراکی نگذارید و….

گاهی نه بگویید
اگر خانواده همسرتان توقع دارند که هر روز به آن‌ها سر بزنید و هر بار که آن‌ها مهمانی دارند شما هم در آن مهمانی شرکت کنید، اگر شرایط انجام این کارها را ندارید، باکمال احترام نه بگویید و علت را به آنها توضیح دهید، اگر شما چند بار باکمال احترام نه بگویید، آنها سطح توقعاتشان را بر اساس وضعیت زندگی شما تطبیق می دهند.

گاهی بگذرید
اگر بخواهید تمامی رفتارها و حرف ها را به خودتان بگیرید و ناراحت شوید، زندگی شما و همسرتان به جنگی بی پایان تبدیل می شود پس از بیشتر حرف ها عبور کنید و برای آرامش زندگیتان فکر کنید که آن حرف و رفتار بی منظور بوده است.

غیبت و خبر چینی نکنید
با زندگی در یک خانه با خانواده همسرتان گاهی از یک سری مسائل شخصی و خصوصی یکدیگر با خبر می شوید، محرم راز باشید و اسرار آنها را به دیگران منتقل نکنید و با همسایه ها، جاری و… در مورد خانواده همسرتان غیبت نکنید.

مهربان باشید
مهربانانه و با خوش رفتاری با خانواده همسرتان سخن بگویید و اگر نمی‌توانید این‌گونه صحبت کنید، ساکت شوید و لبخند بزنید و حفظ آرامش را یاد بگیرید.

انتظارات معقولانه داشته باشید
انتظار نداشته باشید که خانواده همسرتان در خدمت شما باشند مثلا اگر برای خود خرید می کنند برای شما هم خرید کنند، باید قبول کنید که والدین همسرتان والدین شما نیستند و نمی توانید نحوه رفتاری که والدینتان با شما دارند از آن ها انتظار داشته باشید. توقعات بیجا از یکدیگر سبب می شود که دلخوری پیش آید.

با شوهرتان در یک تیم باشید
سعی کنید خود را همواره در کنار همسرتان نگه دارید و تحت هیچ شرایطی صف خود را از همسرتان جدا نکنید. اگر همسرتان را در کنارتان داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید با خانوادۀ او تعامل نمایید.

فرزندان خود را وارد مشکلات خود با خانوادۀ همسر نکنید
نباید فرزندان را در اختلافات خود با خانوادۀ همسر وارد کنید زیرا این مشکلات روی ارتباط آن‌ها با هم اثر منفی می گذارد.