شهربانو/  در این یادداشت می‌خواهیم به اینستاگرام‌مارکتینگ و شیوه‌های کسب درآمد زنان از طریق اینستاگرام بپردازیم .اینستاگرام‌مارکتینگ نوعی فعالیت بازاریابی اینترنتی است که در فضای اینستاگرام اجرا می‌شود. اینستاگرام فقط محل قرار گیری عکس‌های شخصی و خانوادگی نیست. اینستاگرام با امکاناتی مثل پست، استوری‌، هشتگ‌، تبلیغات و ویدئوهای زنده توانسته است بستری قوی برای تجارت آنلاین و بازاریابی به شمار رود. این نوع بازاریابی در اینستاگرام به روش‌های متفاوتی اجرا می‌شود. برای نمونه، این روش‌ها شامل تبلیغ در استوری و پست‌ها، دریافت درصدی از فروش محصولات، مدیریت صفحه برندهای معروف، معرفی یا فروش محصولات و خدمات، برندسازی و تولید محتواست. از بین روش‌های مختلف کسب درآمد از طریق اینستاگرام، در این یادداشت به روش تولید محتوا می‌پردازیم که زنان زیادی نیز از این طریق در اینستاگرام مشغول کسب‌و‌کارند.

تولیدکنندگان محتوا اغلب یک حوزه تخصصی، علمی، مهارتی، تفریحی یا سبک زندگی را انتخاب، و به صورت گسترده درباره آن محتوا تولید می‌کنند. آن‌ها از طریق پست‌ها و استوری‌هایی که تولید می‌کنند یا گفت‌وگوهای زنده‌ای (لایو) که در صفحه خود قرار می‌دهند، به مخاطبانشان در آن حوزه اطلاعات و دانش مفید می‌بخشند. این افراد اگر از روش‌های تولید محتوای خلاقانه برای ارائه اطلاعات و آگاهی‌های موردنظر خود استفاده کنند، اغلب مخاطبان زیادی نیز به دست می‌آورند. مخاطب (فالوئر) زیاد همان برگ برنده درآمدزایی در اینستاگرام است. زمانی که صفحات به مخاطب زیاد برسند می‌توانند با تبلیغ کردن برای شرکت‌ها و اشخاص، یا حتی با ارئه خدمات و محصولات شخصی برای صاحب صفحه ایجاد درآمد کنند.
بسیاری از صفحات زنان که به تولید محتوای منظم می‌پردازند، علاوه بر ایجاد درآمد، به آگاه‌سازی مخاطبان و فعالیت اجتماعی نیز می‌اندیشند. این مسئله به این معناست که مخاطبان به صورت غیرمستقیم برای اطلاعات و خدماتی که از این صفحات دریافت می‌کنند به آن‌ها منفعت مالی می‌رسانند. این منفعت مالی مخاطبان اغلب به صورت مستقیم و با پرداخت پول نیست بلکه تنها حضور آن‌ها در صفحات باعث درآمدزایی صاحب صفحه می‌شود. به زبان ساده، می‌توان گفت تولیدکنندگان محتوا در اینستاگرام هم به مخاطبان آگاهی و دانش می‌دهند و هم از این طریق درآمد کسب می‌کنند. اما زنان تولیدکننده محتوا اغلب در اینستاگرام در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند و به آگاهی‌بخشی و اطلاعات‌دهی در چه حوزه‌هایی مشغول‌اند؟
برخی از پرطرف‌دارترین تولیدکنندگان محتوا در حوزه‌های روان‌شناسی و مهارت‌های زندگی فعالیت می‌کنند. این صفحات از طریق پادکست یا پست، نکات روان‌شناختی‌ای را که اغلب ما به صورت روزمره به آن‌ها نیاز داریم در اختیار می‌گذارند. این نکات که اغلب با نوعی مثبت‌اندیشی و انرژی‌های خوب همراه است، می‌تواند برای مخاطبان اینستاگرام بسیار جذاب و مفید باشد و به آن‌ها کمک کند حس بهتری به زندگی داشته باشند یا راه حل مسائل و مشکلات خود را در آن بیابند. این صفحات علاوه بر تولید محتوا از طریق گفت‌وگوهای زنده، از روان‌شناسان و متخصصان نیز دعوت می‌کنند و به مسائل و سؤالات مخاطبان می‌پردازند.
برخی تولیدکنندگان محتوا کسانی هستند که شیوه‌های بهتر زیستن حوزه تخصصی صفحات آن‌هاست. بهتر زیستن به معنای شیوه‌ای از زندگی است که آسیب کمتری به خودمان، دیگران و محیط زیست می‌زند. لذا زنان طرف‌دار محیط زیست یکی از این گروه‌ها هستند. آن‌ها دوستدار محیط زیست بودن را در زندگی روزمره به ما یاد می‌دهند. برای نمونه، «سبک زندگی بدون پلاستیک» یا «پسماند صفر» از این دسته است. این روش‌های زندگی به ما می‌گوید چطور مصرف پلاستیک و سایر ضایعاتی را که به محیط زیست آسیب می‌زند در زندگی‌مان مدیریت کنیم و کاهش دهیم.
برخی دیگر از صفحات در راستای «زندگی مینیمال» تولید محتوا می‌کنند. زندگی مینیمال در مقابل زندگی تجملاتی و سوییت‌هوم‌ها که هفته‌های گذشته درباره آن‌ها نوشتیم قرار دارند. زندگی مینیمال بر مؤلفه‌های زندگی ساده و به دور مصرف زیاد را به مخاطبان آموزش می‌دهد. اینکه چگونه با وسایل محدود و زندگی ساده، نیازهای خود را پیش ببریم و از این طریق آرامش ذهنی و تمرکز بیشتر بر موضوعات مهم‌تر، زندگی را به دست بیاوریم.
زنانی نیز در اینستاگرام به فرهنگ‌سازی برای کتاب‌خوانی به عنوان ابزاری که زندگی ما را بهبود می‌دهد می‌پردازند. این صفحات کتاب‌های خوب را معرفی می‌کنند، دوره‌های کتاب‌خوانی دسته‌جمعی می‌گذارند و از متخصصان و نویسندگان دعوت می‌کنند درباره کتاب‌های خوب صحبت کنند.
نویسنده: دکتر زهرا اردکانی ، پژوهشگر مطالعات رسانه ای زنان