1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

ضربه مغزی چه تأثیری بر باروری خانم‌ها می‌گذارد؟

ضربه مغزی چه تأثیری بر باروری خانم‌ها می‌گذارد؟

ضربه مغزی چه تأثیری بر باروری خانم‌ها می‌گذارد؟

ضربه مغزی کلمه‌ای است که به آسیب ضربه‌ای به سر گفته می‌شود که معمولاً در اثر ضربه به سر یا لرزش شدید ایجاد می‌شود. علائم آن شامل سردرد، حالت تهوع، خستگی، تاری دید و صدای زنگ در گوش است. هر چه ضربه مغزی جدی‌تر باشد احتمال اینکه منجر به مشکلات طولانی مدت شود بیشتر است. عوارض می‌تواند شامل سرگیجه، سردرد‌های طولانی مدت و سندرم ضربه دوم باشد. همیشه عاقلانه است که پس از ضربه مغزی برای ارزیابی شدت آن معاینه شوید. ضربه مغزی کل بدن از جمله باروری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در زیر نحوه تأثیر ضربه مغزی بر سلامت زنان را بررسی می‌کنیم:

 سیکل‌های قاعدگی:

شدت علائم ضربه مغزی تحت تأثیر هورمون‌های زنانه است که توسط چرخه قاعدگی تنظیم می‌شود. یک مطالعه نشان داد که تغییرات در سطوح استروژن و پروژسترون (مخصوصاً اگر خانمی در دوره قاعدگی خود باشد) احتمال بیشتری دارد که منجر به پیامد‌های نامطلوب در زنان مبتلا به ضربه مغزی شود. زنانی که در دو هفته آخر چرخه قاعدگی خود (زمانی که سطح پروژسترون در بالاترین حد خود است) دچار ضربه به سر می‌شوند احتمال بیشتری دارد که علائم ضربه مغزی بدتری داشته باشند. همچنین زنانی که در دو هفته اول چرخه خود آسیب دیده‌اند (زمانی که پروژسترون کمتر است) و همچنین کسانی که از کنترل بارداری استفاده می‌کننددر معرض خطر کمتری برای عوارض جانبی شدید قرار دارند. برخی از زنان ممکن است عادت ماهانه نامنظم را تجربه کنند. اگر بدن هر ماه پریود نمی‌شود به این معنی می‌باشد که تخمک‌گذاری نامنظم است. اگر تخمک‌گذاری اتفاق نیفتد تخمک برای لقاح آزاد نمی‌شود بنابراین بارداری نمی‌تواند اتفاق بیفتد. به همین دلیل است که برخی از زنان پس از ضربه مغزی برای باردار شدن دچار مشکل می‌شوند که در ادامه به علت پرداخت شده است.

 یائسگی:

یائسگی به توقف چرخه قاعدگی زنان اشاره دارد و علائم این روند معمولاً در حدود ۵۰ سالگی شروع می‌شود. اگر خانمی قبل از ۴۰ سالگی آن را شروع کند یائسگی زودرس نامیده می‌شود در حالی که اگر قبل از ۴۰ سالگی اتفاق بیفتد باز هم آن یائسگی زودرس می‌گویند. تحقیقات نشان داده است که ضربه به سر مانند ضربه مغزی می‌تواند باعث یائسگی زودرس در زنان شود. صدمات مغزی اگر به هیپوتالاموس و غده هیپوفیز که مسئول تولید هورمون‌های بدن از جمله هورمون‌های جنسی هستند آسیب بزند می‌تواند منجر به اختلالات هورمونی شود. این اغلب علامت ضربه مغزی نیست که بتوان آن را تشخیص داد در عوض این یک اثر طولانی مدت بوده که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا در علائم قابل مشاهده ظاهر شود.

 هورمون‌ها:

یائسگی زودرس تنها علامت اختلالات هورمونی ناشی از ضربه مغزی نیست. حتی اگر آسیب به مغز سطح هورمون‌ها را اندکی کاهش دهد این می‌تواند تأثیر زیادی روی بدن به خصوص از نظر باروری داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که نیمی از افرادی که دچار آسیب مغزی می‌شوند بعد از آن میل جنسی کمتری دارند. علاوه بر این ۴۰ درصد از مردان و زنان می‌گویند که پس از رسیدن به اوج مشکل دارند. حتی بیش از ۶۰٪ از مردان اختلال نعوظ را به دنبال ضربه مغزی گزارش می‌کنند. اما این فقط مشکلات جنسی و باروری نیست که افراد مبتلا به عدم تعادل هورمونی ممکن است تجربه کنند. شما همچنین می‌توانید مشکلات زیر را داشته باشید:

  • خستگی
  • اضطراب
  • مشکلات روده
  • مشکلات خواب
  • کاهش یا افزایش وزن
  • درد مزمن عضلانی

 بارداری:

تحقیقات نشان داده است که زنان پس از ضربه مغزی احتمال بیشتری برای باردار شدن دارند. یک مطالعه نشان داد زنانی که ضربه مغزی می‌شوند در مقایسه با سایر آسیب‌ها مانند رگ به رگ شدن مچ پا یا مچ دست ۷۶ درصد کمتر در دو سال پس از ضربه خود باردار می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد ضربه مغزی و سلامت باروری توصیه می‌شود با پزشک خود صحبت کنید. اگر فکر می‌کنید دچار ضربه مغزی شده‌اید بهتر است تحت درمان باشید.

 

منبع:

www.babygaga.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *