1403/01/28

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

عرق‌سوز چیست ؟

عرق‌سوز چیست ؟

عرق‌سوز چیست ؟

عرق‌سوز چیست ؟
عرق‌سوز، که به “جوش تابستانی” نیز معروف است، بیرون زدن  جوش‌های کوچک (و برخی اوقات تاول‌های ریز) روی پوست است که وقتی کودک نوپای شما زیاده از حد گرمش می‌شودبه وجود می‌آیند. جوش‌ها ممکن است قرمز شوند مخصوصاً  روی پوست‌های روشن. این عارضه در نوزادان  بیشتردیده می شود ا گرچه کودکان در تمام سنین می ‌توانند به آن دچار شوند.
اگر کودک نوپای شما عرق‌سوز شده باشد به احتمال زیاد باید اثرات آن را در چین های پوست و در مناطقی که لباس به تن می‌چسبد، مانند سینه، شکم، گردن، لای پاها و باسن ببینید. اگر  کلاه سرش می‌گذارید، عرق‌سوز ممکن است اطراف شقیقه ها و روی پیشانی ظاهر شود.

علت عرق‌سوز شدن چیست ؟
کودک برای خنک کردن بدن خود عرق می‌کند. اگر آنقدر عرق کند که منفذ‌های پوست بسته شوند و عرق نتواند از پوست خارج شود، عرق سوز به وجود می‌آید. (کودکان کم سن و سال بیشتر مستعد عرق‌سوز شدن هستند زیرا منافذ پوست آنها ریزتر از بزرگسالان است.)
آب و هوای گرم و شرجی بهترین هوا برای عرق‌سوز شدن است اما اگر کودک تعداد زیادی  لباس پوشیده باشد یا تب شدید باعث  عر ق کردنش شود، در زمستان هم ممکن است دیده شود.بعضی اوقات مالیدن پمادهای موضعی روی پیشانی کودک موجب عرق‌سوز شدنش می‌شود.
آیا عرق‌سوز خطر دارد ؟
خیر ولی نشانه ای از این است که کودک شدیداً گرمش شده است. اگر این موضوع را جدی نگیرید و اقدام جدی در جهت خنک کردنش انجام ندهید، ممکن است دچار گرمازدگی یا ضعف در اثر گرما شود.

آیا عرق‌سوز برای کودک دردناک است ؟
خیر،معمولاً دردناک نیست ولی خارش زیادی دارد. بعضی از جوش ها ممکن است به تماس حساس باشند.

چطور می ‌توان عرق‌سوز را درمان کرد ؟
با خنک کردن کودک کار را آغاز کنید. لباس‌های وی را در آورید و او را به اتاقی خنک یا جایی در سایه منتقل کنید.
می‌توانید اورا حوله‌  کتانی بخوابانید که می‌تواند عرق را به خود جذب کند. از پارچه‌ی خیس خنک برای مالیدن قسمت هائی که عرق سوز شده‌اند هم موثر است. حمام نیمه ‌گرم با کمی جوش ‌شیرین( ۵/۰ قاشق به ازای هر لیتر) هم راه حل خوبی است.
به جای خشک کردن کودک با حوله بگذارید خود به خود خشک شود . بر روی عرق‌سوز کرم یا پماد نمالید چون این کار با جلوگیری از جریانِ رطوبت عرق سوز را بدتر می کند.
اگر شب‌ها هوا گرم است  یک دستگاه تهویه هوا یا پنکه در اتاق کودک روشن کنید. باد پنکه را مستقیماً به جایی نزدیک کودک  هدایت کنید ولی نه مستقیماً به سمت خود او یا به اندازه‌ی کافی از او دور کنید تا فقط نسیمی خنک بوزد. مراقب باشید کودک یخ نزند.
مطمئن شوید که ناخن‌های کودک کوتاه هستند تا نواحی عرق‌سوز شده را نخاراند. همچنین می‌توانید شبها  هنگام خواب به دستانش   جوراب بپوشانید تا نتواند در خواب خود را بخاراند.

چطور می‌توان از عرق‌سوز پیش‌ گیری کرد ؟
با پوشاندن لباس‌های گشاد و سبک، مخصوصاً در هوای گرم و شرجی، کودک خود را خنک و راحت نگاه دارید. الیاف طبیعی مانند کتان جذب ‌کننده هستند و  اجازه می‌دهند که در مقایسه با الیاف مصنوعی تعریق بهتر انجام شود. از شلوارهای پلاستیکی و پوشک‌های پلاستیکی استفاده نکنید.
استفاده‌ی کم از پودر بچه می‌تواند از عرق‌سوز شدن چین‌های پوست کودک جلوگیری نماید ولی از پودر تالک استفاده نکنید زیرا تنفس آن برای کودک خطرناک است.
وقتی کودک خود را در آغوش می گیرید سعی کنید لباس‌هایی از  پشم یا امثال آن که ممکن است به پوست او آسیب برسانند یا باعث تحریک آن شوند، نپوشید.
در روزهای خیلی گرم کودک خود را در خانه نگه دارید یا به دنبال محل های خنک، سایه یا باددار برای نشستن یا بازی بگردید. مطمئن شوید که کودک نوپایتان به اندازه‌ی کافی مایعات می نوشد تا آب بدنش از دست نرود.
مرتباً کودک خود را از این لحاظ که زیاد گرمش است یا نه کنترل کنید. اگر مطمئن نیستید، پوستش را لمس کنید. اگر گرم و نم‌دار بود یعنی این که زیادی گرمش شده است.

آیا باید به خاطر عرق‌سوز شدن کودک را نزد پزشک ببرم ؟
اگر مطمئن نیستید که از پس عرق‌سوز کودک بر نمی‌آیید با پزشک تماس بگیرید. همچنین اگر عرق سوز پس از چند روز از بین نرفت و به نظر رسید که روز به روز بدتر می‌شود، یا کودک‌تان تب ۱۰۳ درجه‌ی فارنهایتی یا بیشتر دارد،  حتماً با پزشکش تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *