1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

علت تغییر رنگ شیر مادر چیست؟

علت تغییر رنگ شیر مادر چیست؟

علت تغییر رنگ شیر مادر چیست؟

آیا تاکنون متوجه شده‌اید که شیر مادر پمپ شده شما کمی متفاوت از روز دیگر به نظر می‌رسد؟ در واقعا کاملا طبیعی است که رنگ شیر مادر در روزهای مختلف متفاوت باشد و حتی رنگ‌های مختلف مانند آبی، سبز یا صورتی داشته باشد. اما چه چیزی باعث تغییر رنگ شیر مادر می‌شود؟

علت تغییر رنگ شیر مادر چیست؟

بسیاری از این تغییر رنگ‌های شیر مادر مربوط به غذاهایی است که می‌خورید. برخی از غذاها، گیاهان دارویی و مواد رنگی می‌توانند رنگ شیر مادر را تغییر دهند و گرچه عجیب است اما کاملا بی‌ضرر است.
بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دوشیدن شیر مادر

رنگ آبی شیر مادر

معمولا رنگ آبی، شفاف یا آبکی شیر مادر اولین شیری است که در شروع پمپاژ شیر مادر خارج می‌شود و رقیق‌تر و کم چرب‌تر از شیری است که بعدها در شیر مادر دیده می‌شود.

تغییر رنگ شیر مادر

رنگ زرد شیر مادر

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است شیر مادر به رنگ زرد مشاهده شود.
شما تازه شروع به شیردهی کرده‌اید، آغوز که اولین شیر بسیار غلیظ و مغذی است که بدن بعد از زایمان تولید می‌کند که غالبا غلیظ و زرد رنگ است.
دریافت بتاکاروتن بالایی دارید. سبزیجاتی مانند هویج، کدو و سیب زمینی شیرین سرشار از این ویتامین هستند و ممکن است شیر مادر کمی زرد یا نارنجی رنگ شود.
شیر مادر یخ زده است. گاهی اوقات یخ زدن شیر مادر می‌تواند آن را کمی زرد رنگ کند.

دلیل رنگ سبز شیر مادر

آیا اسموتی سبز رنگ زیاد می‌خورید؟ اگر شیر مادر رنگ سبز دارد به احتمال زیاد به این دلیل است که از سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج در رژیم غذایی‌تان استفاده کرده‌اید.

رنگ شیر صورتی، قرمز یا گلبهی

اگر شیر مادر به رنگ صورتی، قرمز یا گلبهی باشد، ممکن است به یکی از دلایل زیر اتفاق افتاده باشد:

  • باز هم این احتمال وجود دارد که شما از غذاهایی استفاده کنید که به طور طبیعی قرمز یا صورتی هستند مانند چغندر یا رنگ‌های مصنوعی.
  • ممکن است مقدار کمی خون در شیر مادر وجود داشته باشد. وحشت نکنید! داشتن خون در شیر مادر به طور معمول ناشی از پارگی در یک مویرگ خون یا نوک‌ سینه‌های ترک خورده است و برای کودک شما مضر نیست. در بیشتر موارد، خونریزی به خودی خود طی چند روز از بین می‌رود. اما حتما مراقب آن باشید و در صورت نگرانی با پزشک مشورت کنید. اگر مقدار خون موجود در شیر مادر طی دو روز از بین نرود یا کمی بیشتر از حد معمول باشد حتما فورا با پزشک تماس بگیرید.

شیر مادر

رنگ سیاه شیر مادر

دوشیدن شیر به رنگ سیاه ممکن است برایتان بسیار تکان دهنده باشد اما اگر رنگ شیر شکلاتی قهوه‌ای یا سیاه باشد، احتمالا به دلیل خون باقیمانده در سینه یا به دلیل داروی مصرفی است. همیشه در مورد داروهای گیاهی و غیرگیاهی که مصرف می‌کنید با پزشک صحبت کنید تا مطمئن شوید در هنگام شیردهی مشکلی ایجاد نمی‌شود.
اگرچه دیدن شیر مادر با رنگ عجیب و غریب، همیشه شوک کننده است اما به یاد داشته باشید که علت آن اغلب چیزی است که شما می‌خورید. بنابراین سعی کنید استرس نداشته باشید و در عوض بر کارهای شگفت انگیزی که برای کودکتان انجام می‌دهید، تمرکز کنید.

رنگ شیر مادری که ذخیره شده

وقتی که شیر مادر را پمپ کرده و ذخیره کنید، ممکن است رنگ آن کمی تغییر کند. در یخچال شیر مادر می‌تواند به لایه‌هایی از هم جدا شود. این احتمال وجود دارد که یک لایه خامه‌ای ضخیم، سفید یا زرد رنگ در قسمت بالای شیر مادر وجود داشته باشد و یک لایه نازک روشن یا به رنگ آبی در قسمت پایین قرار داشته باشد. لازم نیست نگران باشید این کاملا طبیعی است و به این معنی نیست که شیر خراب شده است. درست است که وقتی شیر ته نشین می‌شود چربی به بالا می‎رود اما شما زمانی که می‌خواهید این شیر را استفاده کنید باید با چرخاندن بطری این لایه‌ها را در هم مخلوط کنید. همچنین شیر مادری که فریز شده است ممکن است تغییر رنگ داده و به سمت زرد تمایل یابد.

تغییر رنگ شیر مادر بعد از دوشیدن

بوی متفاوت شیر مادر به چه معناست؟

این موضوع بسیار شایع است. مادران ممکن است نگران طعم و بوی غیرمعمول شیر مادر باشند اما بهتر است بدانید که این طعم و بوی شیر مادر به علت یک آنزیم به نام لیپاز است که از شکستن چربی به اسیدهای چرب است. ممکن است شیر مادر طعم صابون یا فلزی داشته باشد با این حال این طعم مضر نیست. این اتفاق در همه مادران رخ نمیدهد اما در کسانی که فعالیت لیپازی بالایی دارند، بروز می‌کند. هیچ مشکلی در مورد سطح لیپاز موجود در شیر مادر نیست فقط اینکه تجزیه چربی سریعتر اتفاق می‌افتد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

بیشتر اوقات هرگونه تغییر در رنگ شیر مادر به دلیل آنچه شما مصرف کرده‌اید و در رژیم غذایی‌تان قرار داده‌اید، است و جای نگرانی نیست اما اگر در مورد شیر مادر نگرانی دارید بهتر است با متخصص اطفال در این مورد مشورت کنید. همچنین زمانی که خون همراه با شیر مادر زیاد باشد بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *