1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

علت خشک شدن پوست و لب در دوران بارداری چیست؟

علت خشک شدن پوست و لب در دوران بارداری چیست؟

علت خشک شدن پوست و لب در دوران بارداری چیست؟

خیلی خشک بودن پوست بدن ولب‌ها نگران کننده بوده و ممکن است نشانه یک بیماری باشد اما معمولاً خشکی یک علامت طبیعی بارداری است و نباید نگران آن بود. هنگامی که باردار هستید انواع مختلفی از اتفاقات در بدن شما رخ می‌دهد. به عنوان مثال شما احتمالاً تهوع صبحگاهی، هوس شدید و شکم در حال رشد را پیش بینی کرده‌اید. شما حتی ممکن است نوسانات خلقی، تورم پاها و تغییر سینه را مشاهده کنید. خشکی پوست و لب برخی از عوارض جانبی در بارداری بوده و ممکن است شما را کاملاً غافلگیر کند. ترک خوردگی، خشکی لب‌یا خارش پوست می‌تواند از سه ماهه اول شروع شود و برای برخی از زنان در طول بارداری ادامه یابد. دلایل مختلفی برای خشکی لب و پوست شما وجود دارد اما خوشبختانه شما می‌توانید خودتان این مشکل را به راحتی حل کنید. در اینجا آنچه شما باید در مورد خشکی لب و پوست در بارداری بدانید آورده شده است:
 

علت خشکی لب و پوست در بارداری چیست؟

به طور کلی احساس خشکی در بارداری به معنی کم آبی بدن شما است. همه چیز از عدم نوشیدن آب کافی تا حجم خون بیشتر می‌تواند باعث خشک شدن پوست و لب‌های شما شود. موارد زیر در خشکی پوست و لب شما تاثیرگذار بوده است:

– عدم نوشیدن آب کافی:

بدن شما در دوران بارداری به مایعات بیشتری احتیاج دارد. اگر مصرف مایعات خود را افزایش ندهید ممکن است علائم کم آبی مانند خشکی لب و پوست را تجربه کنید. کسانی که دچار حالت تهوع شدید صبح هستند ممکن است مایعات کافی را جذب نکنند و پوست بدن آن‌ها خشک شود.

– حجم خون بالاتر:

افزایش حجم خون نیز می‌تواند باعث خشکی پوست شود. افزایش حجم خون باعث کشیدگی پوست می‌شود. این کشش می‌تواند منجر به ترک خوردگی و همچنین خشک شدن پوست شود. برای رفع نیازهای یک نوزاد در حال رشد مایعات بدن و خون بیشتری در دوران بارداری تولید می‌شود.

– احتباس آب:

 احتباس آب نیز می‌تواند باعث خشکی پوست شود. در دوران بارداری افزایش سطح هورمون وازوپرسین باعث می‌شود بدن شما آب را حفظ کند. تورم بیش از حد می‌تواند باعث کشیدگی پوست شود و در نتیجه پوست ترک بخورد. این وضعیت که در سه ماهه سوم بارداری رخ می‌دهد که ادم نامیده می‌شود و زنان اغلب با آن دچار برجستگی‌های قرمز خارش دار می‌شوند.

– تغییر در شکل و اندازه بدن:

بدن شما در دوران بارداری تغییرات زیادی را تجربه می‌کند از جمله رشد سریع برای حمایت از کودک در حال رشد شما. هنگامی که پوست شما برای قرار دادن نوزاد در حال رشد کشیده می‌شود خاصیت ارتجاعی و رطوبت خود را از دست می‌دهد.

چه زمانی باید نگران خشکی پوست باشیم؟

اگرچه بیشتر اوقات خشکی پوست به وجود می‌آید و طبیعی است اما مواقعی وجود دارد که می‌تواند نشان دهنده یک مشکل جدی تر باشد. اگر پوست  بیش از حد خشک بوده و آزاردهنده است پزشک شما می‌تواند دلایل خشکی را مشخص کند. برخی از احتمالات شامل دیابت بارداری یا کم خونی فقر آهن است. برخی از زنان ممکن است به دلیل دیابت بارداری، کم خونی و هایپرمزیس گراویداروم دچار کم آبی بدن شوند. پوست خشک با خارش شدید در سه ماهه سوم می‌تواند کلستاز باشد که یک بیماری کبدی است. اگر دچار خارش شدید پوست همراه با مشکل خواب، خستگی، کم اشتهایی، کاهش وزن یا ادرار تیره می‌شوید حتما این اطلاعات را با پزشک خود نیز در میان بگذارید.

چطور در دوران بارداری هیدراته بمانیم؟

نوشیدن مقدار زیادی آب به کاهش خشکی پوست کمک می‌کند.  پزشکان نوشیدن روزانه ۱۲ فنجان آب در دوران بارداری را توصیه می‌کنند. برای هیدراته ماندن از غذاهای حاوی آب زیاد مانند خیار، اسفناج یا هندوانه استفاده کنید. خوردن مقدار کمی آب، شیر یا آب میوه در طول روز نیز می تواند به شما در پایین نگه داشتن مایعات کمک کرده و از بار اضافی مثانه جلوگیری کند. از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار خودداری کنید زیرا هنگام بارداری باید مراقب میزان مصرف کافئین خود باشید.

چگونه خشکی پوست و لب‌ها را در دوران بارداری از بین ببریم؟

درمان و جلوگیری از خشکی پوست به حفظ رطوبت در پوست شما بستگی دارد. برای انجام این کار می‌توانید گام‌هایی را در جهت حفظ رطوبت پوست خود بردارید و در عین حال از انجام هر‌کاری که باعث خشک شدن پوست شما می‌شود خودداری کنید. با اطمینان از شستشو با آب ولرم به جای آب گرم یا سرد شروع کنید. بنابراین مطمئن شوید که حمام و دوش خود را برای قرار دادن پوست حساس خود معتدل کنید. پس از آن حتماً پوست خود را با یک حوله نرم خشک کنید. مالیدن بیش از حد پوست می‌تواند باعث تحریک پوست و خشکی شود. همچنین می‌توانید از مرطوب کننده‌ها برای درمان موضعی پوست خود استفاده کنید. سعی کنید حداقل دو بار در روز از مرطوب کننده استفاده کنید. یک بار در صبح و یک بار در شب. به یاد داشته باشید که شما از خشکی پوست رنج می‌برید زیرا رطوبت به سرعت تبخیر می‌شود. اگر در آب و هوای خشک زندگی می‌کنید تلاش برای مرطوب نگه داشتن محیط عمومی نیز ممکن است به شما کمک کند. استفاده از یک دستگاه بخار در اتاق خود در شب یا در دفتر کار خود را برای کمک به حفظ سطح مناسب رطوبت در نظر بگیرید.

نتیجه‌گیری:

خشکی پوست در حالی که آزاردهنده است معمولاً بخشی طبیعی از بارداری است. اما اگر قدم‌هایی برای مراقبت از پوست خود برداشته و رطوبت را دوباره به بدن اضافه کنید نباید مشکلات زیادی داشته باشید. اگر پوست خشک شما ادامه پیدا کرد بدتر شد یا آزاردهنده بود حتماً با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است پوست خشک شما نشان دهنده بیماری جدی‌تری باشد.

منبع: www.verywellfamily.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *