1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

علت ریزش مو بعد از زایمان چیست؟

علت ریزش مو بعد از زایمان چیست؟

علت ریزش مو بعد از زایمان چیست؟

تمام مو‌های بدن ما در چرخه‌ای رشد می‌کنند که می‌تواند بین دو تا هفت سال طول بکشد. فاز فعال یا در حال رشد یک تار مو آناژن نامیده می‌شود و طول مو‌های ما را تعیین می‌کند. پس از مدتی فولیکول مو قبل از وارد شدن به فاز استراحت خود (تلوژن) وارد مرحله‌گذار (به نام کاتاژن) می‌شود. ریزش اتفاق می‌افتد (اگزوژن) و روند دوباره شروع می‌شود.  تغییرات مربوط به سطح هورمون قبل در طول و بعد از بارداری می‌تواند بر رشد مو تاثیر بگذارد. تجربه عدم تعادل هورمونی پس از زایمان کاملاً طبیعی است و یکی از علائم عدم تعادل هورمونی ریزش مو پس از زایمان است. اصطلاح پزشکی ریزش مو پس از زایمان تلوژن افلوویوم است. این بیماری که به آن آلوپسی پس از زایمان نیز گفته می‌شود نسبتاً شایع است و بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از زنان در ماه‌های بعد از زایمان به آن مبتلا می‌شوند.  

هورمون‌ها چگونه روی رشد مو‌های شما تاثیر می‌گذارند؟

در زنان باردار پس از زایمان و یائسگی استروژن هورمون اصلی است که بر رشد مو‌های شما تاثیر می‌گذارد. در طول بارداری بدن شما مقدار استروژنی را که تولید می‌کند افزایش می‌دهد که سیگنال فولیکول‌های بیشتری را برای ورود به فاز رشد نسبت به مرحله استراحت چرخه رشد مو می‌دهد. در این مدت ممکن است مو‌های پرتر و پرپشت‌تری را تجربه کنید. همچنین ممکن است متوجه شوید که مو‌های شما در دوران بارداری به طور قابل توجهی سریعتر از قبل از حمل فرزندتان رشد می‌کند. علاوه بر تغییرات استروژن و پروژسترون در دوره پس از زایمان استرس و تغذیه بر سطح هورمون‌ها تاثیر می‌گذارد.  تیروئیدیت ناشی از التهاب غده تیروئید منجر به عدم تعادل هورمون‌های تیروئید می‌شود که می‌تواند بر رشد مو‌های شما نیز تاثیر بگذارد.

ریزش مو پس از زایمان از چه زمانی شروع می‌شود؟

زنان ممکن است دو تا چهار ماه پس از زایمان شروع به ریزش مو پس از زایمان کنند. میزان ریزش موی شما برای هر زن متفاوت است و همیشه به کیفیت یا کمیت مو‌های شما در دوران بارداری بستگی ندارد. با این حال اگر مو‌های بلندتری داشته باشید یا در دوران بارداری رشد موی زیادی داشته باشید ممکن است ریزش مو شدیدتر به نظر برسد.

مدت ریزش مو بعد از زایمان چقدر طول می‌کشد؟

مهم است به یاد داشته باشید که ریزش مو پس از زایمان فقط موقتی است. برای بسیاری از زنان ریزش موی ۴ ماهه پس از زایمان بسیار رایج است و ممکن تا چند ماه ادامه یابد. الگو‌های رشد طبیعی مو معمولاً پس از ۶ ماه پس از زایمان بازمی‌گردند اما برخی از زنان ممکن است تا یک سال پس از زایمان دچار ریزش مو پس از زایمان شوند. اگر فکر می‌کنید که ریزش موی شدید پس از زایمان را تجربه می‌کنید یا علائم برای بیش از یک سال ادامه دارد با پزشک خود صحبت کنید.

چگونه از ریزش مو پس از زایمان جلوگیری کنیم؟

مطمئن شوید که ورزش منظم و ملایم انجام می‌دهید

برای حمایت از بدن در حال تغییر و کمک به بهبودی پس از زایمان از یک رژیم غذایی سالم غنی از مواد مغذی استفاده کنید

در صورت توصیه پزشک از مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی پس از زایمان استفاده کنید

چگونه ریزش مو پس از زایمان را متوقف کنیم؟

از آنجایی که ریزش مو پس از زایمان نتیجه طبیعی تغییر هورمون‌های شما است چیزی نیست که بتوانید فوراً آن را متوقف کنید. با این حال اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای به حداقل رساندن اثرات ریزش مو پس از زایمان و کمک به رشد مو‌های سالم انجام دهید.

رژیم غذایی سالم را حفظ کنید:

همه ما می‌دانیم که حفظ یک رژیم غذایی سالم عامل مهمی برای سلامتی و تندرستی مطلوب است. به ویژه برای زنان پس از زایمان. یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به بهبودی کلی شما کمک کند و از پیشرفت ریزش مو پس از زایمان جلوگیری کند. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما شامل تعادل لازم از ویتامین‌ها و مواد مغذی است که عمدتاً در سبزیجات، غلات کامل و میوه‌های تازه یافت می‌شود. به خاطر داشته باشید که در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا هیدراته بمانید.

 مکمل‌های غذایی مصرف کنید:

اگر نگران ریزش مو پس از زایمان هستید با پزشک خود در مورد مصرف مکمل‌های ویتامین یا مواد معدنی برای کمک به توقف ریزش مو و رشد مجدد مو صحبت کنید.

نتیجه‌گیری:

انجام اقداماتی برای کاهش سطح استرس مزیت اضافی کمک به تنظیم عدم تعادل هورمونی دارد. تکنیک‌های مختلف آرامش مانند تمرکز حواس، مدیتیشن یا تمرینات تنفسی را تمرین کنید. زمانی را برای ورزش قرار دهید که می‌تواند به کاهش استرس نیز کمک کند.

 

منبع:

flo.health


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *