1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

علت, علائم و درمان حساسیت غذایی کودکان

علت, علائم و درمان حساسیت غذایی کودکان

حساسیت غذایی

همه چیز درباره حساسیت غذایی کودکان

در ۴۰ سال گذشته، در سراسر جهان افزایش چشمگیری در تعداد بیماری های آلرژیک یا حساسیت مانند اگزما و تب مشاهده شده است و امروزه بیشتر آلرژی یا حساسیت غذایی در کودکان دیده می شود. در طول دوران کودکی، بدن بچه ها ممکن است واکنش های خاص و پرخاشگرانه ای در پاسخ به مواد غذایی گوناگونی بدهد، که با نشان دادن برخی علائم در پوست و داخل بدن آن ها، این عکس العمل را ظاهر خواهد شد. این واکنش تحت عنوان حساسیت غذایی در کودکان شناخته شده است.

سم حساسیت غذایی که می آید همه فورا یاد غذاهایی مثل گوجه فرنگی و بادنجان می افتند؛ ولی شاید بدانید غذاهای دیگری هم وجود دارند که هرچند به اندازه گوجه فرنگی و بادنجان به حساسیت زا بودن شهرت ندارند اما می توانند به خصوص برای بچه ها حساسیت ایجاد کنند.

حساسیت غذایی

حساسیت غذایی نوزادان و کودکان

 مثلا همین سیب که همیشه می گویند «میوه بهشته» و نماد سلامت است، می تواند برای بعضی از بچه ها حساسیت زا باشد. اگر شما هم دوست دارید این غذاها را بشناسید و فوت و فن پیشگیری از ابتلای فرزندتان به حساسیت غذایی را بلد شوید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.
 
برخلاف باور عموم، آلرژی غذایی کاملا متفاوت از عدم تحمل غذایی و هضم آن ها می باشد. ممکن است بروز اسهال و یا هضم نشدن غذا در معده، به دلیل خوردن بیش از حد آجیل ها و غذاهای پرچرب باشد، اما می تواند یکی از علل بروز آلرژی غذایی در کودک شما باشد، که در این صورت حتی یکی از مواد غذایی به تنهایی می تواند کودک شما را مبتلا به آلرژی غذایی نماید. در کوتاه مدت، اگر با آلرژی غذایی به وجود آمده در فرزند خود بسیار جدی برخورد نکرده و آن را درمان نکنید، می تواند عوارض زیادی در کودک شما به وجود آورده و سلامتی او را تحت الشعاع قرار دهد.
 
 زمان طلایی را دریابید
قبل از این که غذای کمکی را برای بچه ها شروع کنید، دنیای آن ها فقط یک طعم را در خود دارد:طعم شیر! ولی از پایان ۶ ماهگی کم کم سروکله غذاهای دیگر هم پیدا می شود و طعم های جدید یکی پس از دیگری به دنیای کودک تان راه پیدا می کنند. این زمان، درست فرصت طلایی برای پیشگیری از حساسیت های غذایی در کودکان است. اگر اصول تغذیه تکمیلی را به درستی رعایت کنید، می توانید از بروز بسیاری از حساسیت های غذایی در آینده جلوگیری کنید.
 
حساسیت غذایی

علت حساسیت غذایی کودکان

اصول اساسی پیشگیری 
برای جلوگیری از ایجاد حساسیت، غذای کمکی را زودتر از موعد شروع نکنید.
غذاهای جدید را به تدریج به کودک بدهید تا دستگاه گوارش او فرصت سازگاری با ماده غذایی جدید را پیدا کند.
هر ماده جدیدی که به کودک معرفی می شود باید از مقدار یک قاشق مرباخوری شروع شود و بعد کم کم در روزهای آینده مقدار آن اضافه شود.
اگر کودک بعد از اضافه کردن یک نوع خوراکی، دچار دل درد، نفخ شکم یا اسهال می شود، به احتمال زیاد کودک به آن ماده غذایی حساسیت دارد.
 
چرا حساسیت؟
حساسیت یا آلرژی به غذاها، یک بیماری ژنتیک است که می تواند از شما به فرزندتان منتقل شده باشد. حساسیت غذایی وقتی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن، یک ماده خوراکی را با یک ماده مهاجم نظیر میکروب ها اشتباه می گیرد و بنابر این نسبت به آن واکنش نشان می دهد. این واکنش باعث آزاد شدن مقدار زیادی هیستامین در بدن کودک می شود که علائم حساسیت را به دنبال دارد.
 
حساسیت غذایی

راه درمان حساسیت غذایی کودکان

همه چیز زیر سر این ۸ غذاست
با این همه غذای حساسیت زا که نام بردیم، لازم نیست بترسید! اصلی ترین غذاهایی که بیشترین حساسیت ها را در کودکان ایجاد می کنند، ۸ گروه اصلی هستند که تنها رعایت کردن احتیاط در مورد این ۸ غذا می تواند تا ۹۰ درصد خطر بروز حساسیت غذایی را در کودک شما کم کند. این ۸ غذا شامل این ها هستند.
  • شیرگاو
  • تخم مرغ
  • بادام زمینی (بسیاری از پزشکان می گویند بهتر است تا قبل از ۳ سالگی به کودک بادام زمینی ندهید چون به شدت حساسیت زاست.)
  • مغزگردو و بادام
  • ماهی
  • میگو
  • سویا
  • گندم
 علائم حساسیت چیست؟
علائم حساسیت غذایی معمولا اندکی بعد از این که غذا توسط کودک خورده شد، ظاهر می شوند. یعنی تقریبا چند دقیقه تا چند ساعت بعد از خوردن غذا. همین موضوع به شما کمک می کند که ساده تر بتوانید نوع غذایی را که باعث حساسیت فرزندتان شده تشخیص دهید. هر بار که غذای جدیدی را به فرزندتان می دهید، به ویژه غذاهایی که حساسیت زا هستند، باید حواس تان جمع باشد تا علائم مربوط به حساسیت غذایی را ببینید. این علائم شامل موارد زیر می شوند:
 
کهیر، قرمزی یا جوش پوست، تورم صورت، لب ها یا زبان ، استفراغ، دل درد، نفخ شکم و اسهال، وجود خون در مدفوع، سرفه، تنفس دشوار، شنیده شدن صدای ویز ویز موقع تنفس کودک و بیهوش شدن (در موارد شدید).
 
کی باید با اورژانس تماس بگیرم؟
گاهی ممکن است علائم خطرناکی از قبیل تورم شدید صورت، حلق، گلو یا انقباض شدید ناحیه حنجره، خس خس سینه و تنگی نفس شدید، کاهش فشارخون یا افت سطح هوشیاری در کودک بروز کند. به مجموعه این علائم شوک آنافیلاکسی گفته می شود. در این صورت باید هر چه زودتر با اورژانس تماس بگیرید. در مورد اسهال یا استفراغ شدید هم بهتر است در اسرع وقت به پزشک کودکان مراجعه کنید.
 
حساسیت غذایی

غذاهای حساسیت زا برای کودک

چگونه با حساسیت خفیف برخورد کنیم؟
خوشبختانه علائم حساسیت غذایی اغلب خود را به صورت خفیف نشان می دهند. اگر فرزند شما علائمی مثل قرمزی پوست را از خود نشان می دهد و شما به حساسیت غذایی نسبت به یک غذای خاص مشکوک هستید، بهتر است با پزشک کودکان مشورت کنید. اگر پزشک هم مانند شما به این نتیجه برسد که فرزندتان به نوع خاصی از غذا حساسیت دارد، معمولا از شما می خواهد آن ماده غذایی را از رژیم روزانه فرزندتان حذف کنید و به شما یاد می دهد که درصورتی که فرزندتان تصادفا آن غذا را خورد، چه برخوردی نشان دهید.
 
اما آنچه مهم است این است که اگر فرزندتان برای نخستین بار نسبت به غذایی که به آن حساسیت دارد، علائم خفیف نشان دهد، باز هم ممکن است در آینده نسبت به همان غذا شدیدا واکنش نشان دهد. بنابر این باید حتما موضوع حساسیت غذایی را با پزشک در میان بگذارید.
 
بعضی از حساسیت های غذایی به مرور زمان و با بزرگ شدن کودک، از بین می روند. مثلا حساسیت به شیر و تخم مرغ به مرور از بین می رود اما حساسیت به بادام زمینی و آجیل های دیگر معمولا از بین نخواهد رفت.
 
غذاهای حساسیت زا را بشناسید
بعضی از غذاها به دلیل خاصیت حساسیت زایی بالایی که دارند تا قبل از یک سالگی نباید به کودکان داده شوند. شیر گاو یکی از مهم ترین این مواد است. شیر گاو برای بچه های زیر یک سال به شدت حساسیت زا بوده و ممکن است در آینده باعث بیماری های دیگری نیز در کودک شود. سفیده تخم مرغ، بادام زمینی، میوه هایی مثل کیوی، انواع توت مثل توت سفید، توت فرنگی، شاه توت و تمشک، خربزه، آلبالو و گیلاس هم نباید به کودکان زیر یک سال داده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *