1403/02/04

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

علت نازک شدن مو‌های جلوی سر چیست؟

علت نازک شدن مو‌های جلوی سر چیست؟

علت نازک شدن مو‌های جلوی سر چیست؟

طاسی معمولاً با نازک شدن مو‌ها در امتداد پیشانی ایجاد می‌شود. مردان مبتلا به MPB از اواسط دهه بیست تا اواسط سی سالگی متوجه نازک شدن مو‌های جلو می‌شوند. افرادی که تحت تأثیر MPB قرار می‌گیرند معمولاً با افزایش سن شاهد ریزش موی پیشرونده خواهند بود و تخمین‌زده می‌شود که بیش از ۵۰٪ از مردان بالای ۵۰ سال تا حدی تحت تأثیر قرار می‌گیرند. همه این‌ها به هورمونی به نام دی هیدروتستوسترون یا DHT برمی گردد. اگر از MPB رنج می‌برید بدن شما به طور طبیعی DHT بیشتری تولید می‌کند که محصول جانبی تستوسترون است. DHT مسئول کوچک شدن فولیکول‌های مو تا جایی است که موی کمتری تولید می‌شود. مو‌های جلوی سر اغلب اولین موردی هستند که تحت تأثیر قرار می‌گیرند و در نتیجه مو‌های جلو نازک می‌شوند و به دنبال آن خط رویش مو کاهش می‌یابد.

چه عواملی باعث ریزش موی جلوی سر می‌شود؟

 آلوپسی آره آتا:

آلوپسی آره آتا وضعیتی می‌باشد که در هر سنی ممکن است رخ دهد. با این حال اکثر افراد در سال‌های کودکی خود دچار این بیماری می‌شوند یا علائمی از آن را می‌بینند. این علائم شامل ریزش موی تکه‌ای (از جمله ریزش مو در قسمت جلوی سر) است که در اثر حمله بدن به فولیکول‌های موی تصادفی ایجاد می‌شود. اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده آن را داشته باشد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آلوپسی آره آتا هستید. خبر خوب این است که مو‌ها می‌توانند دوباره رشد کنند.

تلوژن افلوویوم:

تلوژن افلوویوم با ریزش موی بیش از حد همراه است که می‌تواند ناشی از تغییر در رژیم غذایی، استرس، دارو‌ها و بیماری باشد و معمولاً بعد از چند ماه خود به خود برطرف می‌شود. هیچ درمانی برای این وضعیت وجود ندارد. چرخه مو سه مرحله دارد:

  • فاز آناژن که به عنوان فاز رشد نیز شناخته می‌شود
  • فاز کاتاژن که به عنوان فاز انتقالی نیز شناخته می‌شود
  • فاز تلوژن که به عنوان فاز استراحت شناخته می‌شود

 

چه عواملی باعث نازک شدن موی سر می‌شود؟

 شرایط پزشکی:

تصور می‌شود که سایر بیماری‌ها مانند بیماری عروق کرونر قلب و سرطان پروستات با ریزش مو ارتباط داشته باشند اگرچه اطلاعات پزشکی دقیقی که آن‌ها را به هم مرتبط می‌کند اما در حال حاضر قطعی نیست. برخی از سرطان‌ها نیز ممکن است باعث ریزش مو در برخی از مردان شوند و بسیاری از درمان‌های سرطان مانند شیمی‌درمانی به آسیب رساندن به مو‌ها منجر به ریزش یا طاسی می‌شوند. شرایط پزشکی زیر ممکن است باعث تشدید پیشرفت ریزش مو در جلوی پوست سر شود:

  • اختلالات تیروئید
  • پسوریازیس پوست سر
  • لوپوس
  • درماتیت سبورئیک

 استرس و اضطراب :

استرس و اضطراب نقش زیادی در تشدید ریزش مو برای بسیاری از مردان ایفا می‌کند. خجالت یا افسردگی ناشی از شروع نازک شدن مو می‌تواند یک چرخه معیوب ایجاد کند که منجر به ریزش سریع مو‌ها از جمله مو‌های جلویی می‌شود. وجود این سطوح بالا می‌تواند بر سلامت مو تاثیر منفی بگذارد.

 دارو:

دارو‌هایی مانند دارو‌های ضد افسردگی می‌توانند به ریزش مو کمک کنند. به طور معمول فولیکول‌های مو تقریباً دو سال قبل از وقفه کوتاهی در مرحله «تلوژن» به طور پیوسته رشد می‌کنند. در طول این چرخه رشد مو به مدت سه ماه روی فولیکول باقی می‌مانند و پس از فعال شدن مجدد فولیکول می‌ریزند. دارو‌هایی مانند فلوکستین، لیتیوم و همچنین سایر دارو‌های ضد افسردگی سه حلقه‌ای ممکن است باعث آزاد شدن مو‌ها در ابتدای چرخه تلوژن در مقابل انتهای آن شوند. سایر دارو‌هایی که ممکن است بر سلامت مو تاثیر بگذارند عبارتند از:

  • داروی تیروئید
  • شیمی درمانی
  • داروی کلسترول
  • سرکوب‌کننده‌های ایمنی
  • داروی صرع
  • دارو‌های کاهش وزن
  • درمان نقرس

 سن:

طاسی پیشانی مردان با افزایش سن ایجاد می شود. در حالی که اکثر مردان با افزایش سن کاهش طبیعی ضخامت مو‌های خود را تجربه می‌کنند این تنها MPB نیست که باعث ریزش مو با افزایش سن می‌شود. با افزایش سن فولیکول‌های مو کاهش می‌یابد و مو‌های نازک‌تری تولید می‌کنند و در نهایت بدون مو می‌شوند. مو‌های جلو اغلب اولین موردی هستند که تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

 کمبود ویتامین D:

کمبود ویتامین D معمولاً با ریزش مو همراه است. اگرچه هیچ تحقیق قطعی وجود ندارد اما ممکن است ارتباطی بین کمبود ویتامین D و شروع آلوپسی آره آتا وجود داشته باشد. اگر متوجه شدید که از خستگی مزمن، نوسانات خلقی یا ضعف بیش از حد عضلانی رنج می‌برید ممکن است بخواهید سطح ویتامین D خود را بررسی کنید.

 

منبع:

www.chemistclick.co.uk

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *