1403/02/08

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

فشار خون بالا در بارداری

فشار خون بالا در بارداری

فشار خون بالا در بارداری

فشار خون بالا در بارداری یک مشکل پزشکی رایج است که معمولاً پس از تولد کودک از بین می رود. امروز هم ۲۷ اردیبهشت و روز جهانی فشارخون است. فشار خون در برخی موارد می تواند نشانه یک بیماری جدی به نام پره اکلامپسی باشد. فشار خون شما اندازه گیری میزان فشار خون شما به دیواره رگ های خونی است. به طور معمول در ۲ عدد ثبت می شود: عدد بالا (سیستولیک) فشار هنگام پمپاژ قلب است و پایین (دیاستولیک) فشار بین هر ضربان است. هنگامی که باردار هستید در صورتی که فشار خون بالا ۱۴۰ یا بیشتر یا پایین ترین تعداد ۹۰ یا بیشتر باشد فشار خون بالا در نظر گرفته می شود. اگر در بارداری فشار خون بالا دارید  و علائم زیر را در خود میبینید به سرعت به پزشک مراجعه کنید:

سردرد شدید

تاری دید

تورم ناگهانی صورت و دست و پا

درد در قسمت فوقانی شکم (درست زیر دنده ها)

 

انواع مختلف فشار خون در بارداری:

۱- فشار خون بالا:

این زمانی است که شما قبل از بارداری فشار خون بالا داشته اید . به عنوان مثال اگر قبلاً یک بیماری پزشکی مانند بیماری کلیه داشته اید. فشار خون مزمن همچنین به مواردی اشاره دارد که فشار خون بالا در ۲۰ هفته اول بارداری تشخیص داده شود. برخی از زنان مبتلا به پرفشاری خون مزمن ممکن است در دوران بارداری دچار پره اکلامپسی شوند.

۲- پره اکلامپسی:

پره اکلامپسی یک بیماری جدی است که فقط در خانم های باردار اتفاق می افتد. علاوه بر فشار خون بالا ، می تواند کلیه ها ، کبد ، خون و مغز را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

۳- فشار خون بالا ناشی از بارداری:

این فشار خون بالا است که پس از ۲۰ هفته بارداری تشخیص داده می شود. به آن فشار خون حاملگی نیز گفته می شود.

چه عواملی باعث فشار خون بالا در دوران بارداری می شود؟

هر زنی می تواند در دوران بارداری خود دچار فشار خون شود ، اما اگر:

قبلاً پره اکلامپسی داشته اید

نزدیکان نزدیک به آنها پره اکلامپسی داشته اند

یک بیماری پزشکی مانند بیماری کلیه ، دیابت یا فشار خون بالا دارید

بیش از ۴۰ سال دارید

چاق هستید

دوقلو یا بیشتر حمل می کنید

آیا فشار خون بالا می تواند روی کودک تأثیر بگذارد؟

فشار خون بالا در بارداری می تواند از جریان خون به جفت جلوگیری کند. از آنجا که کودک به اندازه کافی مواد مغذی یا اکسیژن دریافت نمی کند ، در معرض خطر کمبود وزن یا تولد زودرس قرار دارند.
 

تأثیر فشار خون بالا بر مادر چیست؟

فشار خون بالا که در دوران بارداری درمان نشده است، خطر جدا شدن جفت، زایمان زودرس، دیابت بارداری یا تولد نوزاد مرده را افزایش می دهد. زنانی که در بارداری فشار خون بالا را تجربه می کنند، در اواخر زندگی به احتمال زیاد دچار فشار خون بالا و بیماری قلبی می شوند.

چه طور فشار خون بالا را درمان کنیم؟

سیگار کشیدن را ترک کنیم

رژیم غذایی سالم داشته باشیم

به طور منظم تمرین کنیم

مطمئن شویم که وزن سالمی داریم

اگر فشار خون بالا ناشی از بیماری پزشکی مانند بیماری کلیوی است مهم است که با پزشک خود در مورد مصرف داروهایی که در دوران بارداری بی خطر هستند صحبت کنید. پره اکلامپسی با دارو و کنترل دقیق هم شما و هم کودک قابل کنترل است. با این حال می تواند خیلی سریع بدتر شود. اگر این اتفاق بیفتد ممکن است لازم باشد به بیمارستان بروید یا کودک را زود به دنیا بیاورید.

فشارخون بالا چه تاثیری در زایمان دارد؟

اگر فشار خون دارید هم شما و هم کودک در دوران بارداری تحت نظارت دقیق قرار می گیرید در حین زایمان قلب کودک به طور مداوم کنترل می شود و شما ممکن است یک قطره قطره داخل وریدی داشته باشید تا مایعات و دارو به شما بدهد. اگر به نظر می رسد وضعیت شما در حین زایمان رو به وخامت است ممکن است به سزارین اضطراری نیاز داشته باشید.

آیا بعد از زایمان فشار خون بالا می ماند؟

فشار خون بالا در بارداری معمولاً پس از تولد کودک از بین می رود. با این حال ممکن است در طی چند روز اول پس از زایمان عوارضی نیز وجود داشته باشد و شما باید چندین هفته تحت مراقبت دقیق باشید. زنانی که به دلیل بیماری دیگر فشار خون بالا داشته اند (فشار خون مزمن) برای اطمینان از بازگشت فشار خون به سطح ایمن باید به پزشک مراجعه کنند.

آیا پیامدهایی برای بارداری در آینده وجود دارد؟

داشتن فشار خون بالا در بارداری لزوماً به معنای ابتلا به فشار خون بالا در بارداری های آینده نیست. با این حال خطر شما افزایش می یابد به خصوص اگر بیماری پزشکی مانند فشار خون بالا، بیماری کلیوی ،دیابت یا لوپوس داشته باشید.

 

منبع: www.pregnancybirthbaby.org.au


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *