1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

فیزیوتراپی در دوران بارداری

فیزیوتراپی در دوران بارداری

فیزیوتراپی در دوران بارداری

هنگام بارداری و پس از زایمان به طور کلی به مراقبت بیشتری احتیاج دارید. تغییر سطح هورمون باعث نرم شدن رباط‌های حمایتی و کشش بیشتر در دوران بارداری و تا شش ماه پس از تولد می‌شود. شکم و ماهیچه های لگن با رشد و تولد نوزاد کش می‌آید. در حالی که مفاصل به خوبی پشتیبانی نشده‌اند به آسانی می‌توان به کمر یا لگن آسیب رساند. فیزیوتراپی در دوران بارداری می‌تواند برای رفع ناراحتی‌های شایع مانند کمردرد یا افزایش توانایی بدن شما برای داشتن بارداری و زایمان روان‌تر مفید باشد. فیزیوتراپی فقط برای بهبودی نیست. بنابراین استفاده از فیزیوتراپی در دوران بارداری مفید خواهد بود. در اینجا نحوه درمان فیزیوتراپی با برخی از شکایات شایع زنان در دوران بارداری آمده است:

 کمردرد:

 شایع ترین شرایطی که در دوران بارداری تجربه می‌شود کمردرد است که پس از سه ماهه سوم با تغییر مرکز ثقل به دلیل اندازه معده افزایش می‌یابد. این را می‌توان با فیزیوتراپی دستی و غیرفعال، حمایت از پشت، آموزش وضعیت و برخی تمرینات پیلاتس درمان کرد.

 درد در مفصل ساکروایلیاک: 

این مفاصل در پایین ترین ناحیه کمر وجود دارند. این درد معمولاً در ناحیه باسن متمرکز می شود. در دوران بارداری به دلیل ترشح بیش از حد هورمون بافت‌های همبند بدن تمایل به شل شدن دارند تا ماهیچه‌ها برای کمک به زایمان کشیده شوند. این ممکن است باعث تحرک بیشتر ماهیچه‌ها و رباط‌های ساکروایلیاک شود و باعث حرکات شدید مفصل شود.

 بی اختیاری ادرار (به دلیل ضعف کف لگن): 

به دلیل تغییرات هورمونی ماهیچه‌های کف لگن شل می‌شوند تا انعطاف پذیر و آماده زایمان شوند. بنابراین این ماهیچه‌ها در دوران بارداری و زایمان ضعیف شده و منجر به بی اختیاری ادرار و اختلال در عملکرد لگن می‌شود. فیزیوتراپیست‌ها با تقویت تمرینات ورزشی به شما در تقویت عضلات کف لگن کمک می‌کنند و برنامه ورزشی مبتنی بر پیلاتس نیز به کاهش ضعف عضلانی که ممکن است بعد از زایمان رخ دهد کمک می‌کند.

 سیاتیک: 

فشار مداوم یا فشار بر عصب سیاتیک می‌تواند منجر به کمردرد و ضعف، بی حسی و سوزن سوزن شدن پا یا نواحی مرتبط با آن شود. فیزیوتراپی از تمرینات کششی و درمان دستی برای تسکین این علائم استفاده می‌کند.

 سندرم تونل مچ دست: 

تجمع مایع بیش از حد منجر به تورم در تونل کارپال در مچ دست می‌شود. ممکن است علائمی مانند درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن و هماهنگی زیاد در دست و انگشتان خود را تجربه کنید. تکنیک‌های فیزیوتراپی مانند تقویت،  تمرینات کششی و استفاده از روش‌های الکتریکی به کاهش این علائم کمک می‌کند.

منبع: asterhospital.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *