1403/02/04

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

قبل و بعد از آی وی اف (IVF) چی بخوریم؟ چی نخوریم؟

قبل و بعد از آی وی اف (IVF) چی بخوریم؟ چی نخوریم؟

قبل و بعد از آی وی اف (IVF) چی بخوریم؟ چی نخوریم؟

بیا نی نی: آی وی اف موفق نیاز به رعایت نکاتی دارد که یکی از آن‌ها رعایت رژیم غذایی است. خیلی از خانم‌هایی که قرار است آی وی اف کنند یا در حال حاضر این فرایند درمانی را به امید بچه‌دار شدن طی می‌کنند می‌پرسند قبل و بعد از آی وی اف چه بخوریم  تا شانسشان بیشتر شود. اگر این موارد، سوال‌های شما هم هستند؛ ادامه مطلب را از دست ندهید.

آی وی اف موفق با آووکادو

مطالعاتی که توسط دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد انجام شده نشان می‌دهد خانم‌هایی که بیشترین میزان چربی‌های غیراشباع را مصرف می‌کنند شانسشان برای داشتن آی وی اف موفق سه الی چهار برابر بیشتر از سایرین است و در میان مواد غذایی که منبع اسیدهای چرب غیراشباع محسوب می‌شوند، آووکادو می‌تواند در صدر فهرست قرار بگیرد. آووکادو منبع بسیار خوبی برای اسیدهای چرب غیراشباع امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹ بوده و همچنین میزان پتاسیم موجود در آن از موز هم بیشتر است. همچنین این میوه شامل اسید فولیک و ویتامین B6 فراوان است که هر خانمی که قصد بارداری دارد با رعایت میزان مصرف مجاز آووکادو در بارداری به آن نیاز دارد.

آووکادو برای آی وی اف موفق

رژیم غذایی مدیترانه‌ای قبل از آی وی اف

در یک مطالعه دانشگاهی محققان به این نتیجه رسیدند که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیش از اقدام برای آی وی اف موفق می‌تواند شانس بارداری را تا بیش از ۴۰ درصد افزایش دهد. علتش هم این است که این برنامه غذایی سرشار از چربی‌های غیراشباع سالم، میوه‌ها و سبزی‌ها، ماهی‌هایی که آلودگی بسیار پایینی به جیوه دارند و همچنین انواع و اقسام حبوبات پر فیبر است که منبع خوب ویتامین‌های گروه ب نیز هستند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای تاثیراتی هم روی جنین خواهد داشت. 

غذاهای گرم و زودهضم

مصرف غذاهای گرم و زود هضم از اصلی‌ترین اصول غذایی بعد از آی وی اف است که هر خانمی که می‌خواهد از این طریق باردار شود باید آن را رعایت کند. بهتر است قبل و پس از آی وی اف از مصرف غذاهای سرد یا غذاهای دیر هضم مانند سبزی‌ها خام، بستنی، اسموتی‌های سرد یا فریز شده خودداری کنید. بر اساس اصول طب چینی غذاهای سرد و خام انرژی زیادی از بدن می‌گیرند تا هضم و جذب شوند و این یعنی انرژی کمتری برای تمرکز روی فرایند تولیدمثل باقی می‌ماند که در نهایت ممکن است مانعی برای آی وی اف موفق باشد. البته استفاده از اسموتی در روز انتقال جنین نه شانس شما را برای موفقیت در فرایند آی وی اف کم می‌کند و نه زیاد.

قبل از آی وی اف قهوه نخورید

مطالعات مختلف نشان‌دهنده ارتباط میان مصرف زیاد کافئین به خصوص کافئین موجود در قهوه و افزایش ریسک سقط جنین زیاد است. توصیه می‌شود خانم‌های باردار و خانم‌هایی که در مرحله انتقال جنین قرار دارند روزانه بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف نکنند. البته در مورد خانم‌هایی که قصد دارند از طریق آی وی اف موفق بچه‌دار شوند، حذف کامل کافئین از رژیم غذایی روزانه گزینه بهتری است.مصرف قهوه باعث تغییر وزن نوزاد هم می‌شود.
  

ضرر قهوه برای آی وی اف موفق

لبنیات بدون چربی یا بسیار کم چرب نخورید

شاید عجیب به نظر برسد اما در یکی از مطالعات انجام شده مشخص شده است خانم‌هایی که از لبنیات بدون چربی یا بسیار کم‌چرب استفاده می‌کنند، احتمال موفقیت کمتری در بارداری نسبت به کسانی دارند که از لبنیات معمولی استفاده می‌کنند. همچنین استفاده از شیرهای پرچرب هم می‌تواند تا ۲۷ درصد احتمال نازایی را افزایش دهد و مانع داشتن یک آی وی اف موفق شود. اگر نگران بد بودن چربی لبنیات هستید؛ خوب است بدانید به تازگی تحقیقاتی انجام شده که خبرهای خوبی راجع به لبنیات پرچرب دارد.

مواد غذایی حساسیت زا
اگر توت فرنگی، کیوی، گوجه فرنگی یا بادمجان باعث می‌شود چشم‌هایتان قرمز شود، بینی‌تان آب‌ریزش پیدا کند، یا گلویتان به خارش بیفتد بنابراین قبل، در حین و همچنین بعد از فرایند انتقال باید مصرف این مواد غذایی یا هر غذای دیگری را که به آن حساسیت دارید، قطع کنید. علتش هم این است که مصرف این مواد مغذی می‌تواند باعث تحریک پاسخ دستگاه ایمنی بدن به مواد حساسیت‌زا یا آلرژن شود و بر ضد هر چیز غریبه‌ای که وارد بدن می‌شود واکنش نشان دهد. بنابراین ممکن است شانس  شما را برای یک آی وی اف موفق پایین بیاورد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *