خراسان/ ارزیابی توانمندی‌ها بر اساس سن‌و‌سال، یکی از موضوعاتی است که عوارض مخربی بر سلامت روان همه به خصوص سالمندان دارد اما کمتر درباره آن صحبت می‌شود

 وقتی توانمندی‌های یک نفر بر اساس سن او و کلیشه‌های رایج درباره گروه سنی او ارزیابی می‌شود، پای تبعیض بر اساس سن هم به میان کشیده می‌شود. سالمندان یکی از گروه‌هایی هستند که در اغلب جوامع قربانی این نوع تبعیض می‌شوند.
 
با تبعیض بر اساس سن آشنا شویم
مثال‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند   با تبعیض بر اساس سن زمانی که علیه سالمندان استفاده می‌شود، بیشتر آشنا شوید.
* وقتی برای استخدام در کاری که نیاز به آشنایی ابتدایی با رایانه دارد، افراد بالای ۵۰ سال به صورت کلی حذف می‌شوند چرا که تصور این است که «افراد بالای ۵۰ سال، در استفاده از رایانه ناتوان هستند».
* وقتی پزشک چرایی مصرف داروها را برای بیمار سالمند توضیح نمی‌دهد چرا که تصور می‌کند «سالمندان توان درک موضوعات تخصصی را ندارند.»
* وقتی فروشنده لباس، تنها رنگ‌های تیره را به مشتری پا به سن گذاشته خود نشان می‌دهد، چرا که تصور می‌کند «زشت است که  افراد پا به سن گذاشته، رنگ شاد بپوشند.»
هر چند موضوع تبعیض بر اساس سن، می‌تواند قربانیانی از گروه سنی کودکان یا جوانان هم داشته باشد، اما به صورت کلی قربانیان تبعیض بر اساس سن، بیشتر سالمندان هستند. موضوعی که عوارضی جدی را ایجاد می‌کند.
سلامت روان سالمندان، قربانی این کلیشه‌هاست
کلیشه‌هایی که علیه سالمندان شکل گرفته باعث شده است تا در بسیاری از موقعیت‌ها توانمندی‌های افراد به درستی دیده نشود. از طرفی این کلیشه‌ها عوارضی جدی بر سلامت روان سالمندان به جا می‌گذارد و می‌تواند حالات افسردگی را در آن ها ایجاد کند، چرا که طبق این کلیشه‌ها سالمندان آینده‌ای ندارند اما این تمام ماجرا نیست. ترس از سالمندی در افراد جوان‌تر یکی دیگر از نتایج این کلیشه‌های نادرست است.

 
نویسنده : نرگس عزیزی | کارشناس ارشد مشاوره