1403/01/28

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

قرمزی اطراف چشم نوزاد

قرمزی اطراف چشم نوزاد

قرمزی اطراف چشم نوزاد

نوزادان چشم‌های حساسی دارند که احتمالاً به راحتی تحریک می‌شوند. در بیشتر موارد قرمزی بدون نیاز به مداخله پزشکی به خودی خود فروکش می‌کند. اما در صورت مشاهده قرمزی همراه با آبریزش چشم یا ترشح باید با پزشک مشورت کنید.

 

علت قرمزی دور چشم نوزاد چیست؟

از آنجایی که نوزادان پوست و چشم‌های بسیار حساسی دارند مستعد واکنش فوری به هر ماده‌ای هستند. برخی از دلایل احتمالی که باعث قرمزی اطراف چشم کودک شما می‌شود به شرح زیر است:

مالش:

اگر کودک شما عادت به مالیدن مکرر چشمان خود دارد ممکن است دلیل قرمزی دور چشم او باشد. معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست.

آلرژی:

هیستأمین معمولاً از چشمان نوزاد در تماس با یک آلرژن ترشح می‌شود. به همین دلیل ممکن است قرمزی و تورم قابل مشاهده در اطراف چشم وجود داشته باشد. همچنین ممکن است منجر به ترشح آبکی از چشم شود.

 ملتحمه باکتریایی:

ملتحمه باکتریایی معمولاً توسط هموفیلوس آنفولانزا یا استرپتوکوک پنومونیه ایجاد می‌شود. علائم شامل سلولیت اطراف چشم و قرمزی اطراف مردمک است. در برخی موارد ترشحات سفید یا زرد دیده می‌شود.

 ورم ملتحمه نوزادان:

این نوع ورم ملتحمه زمانی رخ می‌دهد که نوزاد در هنگام زایمان در معرض ویروس‌ها یا باکتری‌های مضر خاصی در کانال زایمان قرار می‌گیرد. همچنین می‌تواند به دلیل مسدود شدن مجرای اشک ایجاد شود و منجر به ترشح چشم شود.

گل مژه:

گل مژه یک توده دردناک در نزدیکی لبه پلک است و اغلب با چرک پر می‌شود. به نظر می‌رسد یک جوش است و به دلیل انسداد غدد زهکشی کوچک پوشاننده پلک‌ها ایجاد می‌شود.

سلولیت دور چشم:

سلولیت اطراف چشم یک عفونت پوستی است که بر پلک‌ها تأثیر می‌گذارد. این می‌تواند به دلیل نیش حشره یا حیوان یا به دلیل ورم ملتحمه ایجاد شود.

 

محصولات پاک‌کننده و بهداشتی:

نوزادان پوست نرم و حساسی دارند که می‌تواند به کوچکترین قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر یا خشن واکنش نشان دهد. اگر شامپو، صابون یا هر محصول دیگری حاوی چنین موادی باشد می‌تواند باعث ایجاد واکنش‌هایی مانند قرمزی و سوزش در اطراف چشم شود.

 پوست خشک/هیدراته:

یکی دیگر از دلایل احتمالی قرمزی اطراف چشم کودک شما می‌تواند پوست کم آب و فاقد رطوبت باشد.

درمان‌های خانگی برای جوش‌های قرمز دور چشم نوزاد

 اگر متوجه شدید که کودکتان مرتباً چشم‌هایش را می‌مالد برای جلوگیری از خراشیدگی و کاهش دفعات مالش دست‌هایش را با دستکش بپوشانید.

 صابون کودک خود را به صابون ملایم و ملایمی تغییر دهید که مواد شیمیایی خشن نداشته باشد.

 اگر قرمزی اطراف چشم با درد و تورم همراه است، استفاده از کمپرس گرم (پارچه نرم آغشته به آب گرم) می‌تواند به تسکین درد کمک کند.

درمان قرمزی دور چشم نوزاد به چه صورت است؟

 آنتی بیوتیک‌های خوراکی به درمان ورم ملتحمه کمک می‌کنند

 قطره‌ها یا پماد‌های آنتی بیوتیکی چشم می‌توانند تورم، درد و همچنین قرمزی را در صورت عفونت باکتریایی یا ورم ملتحمه ویروسی کاهش دهند.

 

نتیجه‌گیری:

مشاهده قرمزی اطراف چشم نوزاد برای مادر نگران‌کننده است. در بیشتر موارد به دلیل هیچ وضعیت پزشکی جدی ایجاد نمی‌شود و می‌تواند در عرض چند روز از بین برود. با این حال همیشه توصیه می‌شود در صورت مشاهده ترشحات چسبناک از چشم، پف کرده پلک یا هر علامت دیگری که شما را نگران می‌کند از متخصص اطفال خود کمک بگیرید.

 

منبع:

www.momjunction.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *