قولنج یا کولیک، دردی در ناحیه روده کوچک یا روده بزرگ است که نوزادان معمولا طی سه ماه اول بدو تولد آن را تجربه می کنند. چون به طور یقین کسی نمی تواند بگوید که نوزاد دل درد دارد، این درد اغلب قولنج تشخیص داده می شود.
علایم قولنج چیست؟
گریه مداومی که می تواند از ۱۵ دقیقه تا چند ساعت طول بکشد و در این شرایط آرام کردن نوزاد بسیار دشوار است.نوزاد در حالی که گریه می کند، پاهای خود را به طرف بالا می کشد.معمولاً به طور منظم هنگام بعدازظهر به شدت گریه می کند (به اصطلاح قولنج بعدازظهر است).این نوع گریه کردن از دو هفته بعد از تولد آغاز می شود.
چگونه می توان قولنج را تسکین داد؟
آروغ زدن نوزاد بعد از خوردن شیر به طور مناسب و صحیح می تواند از ماندن هوا در روده او جلوگیری کند و احتمال بروز قولنج را کاهش دهد. البته بعید به نظر  می رسد که انجام این کار از بروز علایم دیگر مربوط به قولنج پیشگیری کند. اگر با شیشه به نوزادتان شیر می دهید، حواستان به حالت قرار گرفتن شیشه در دهان نوزاد باشد تا شیشه خالی را مک نزند و هوا وارد دهان او نشود. بعضی از پستانک های سرشیشه که خریداری می کنید، برچسب ضد قولنج دارد. در واقع دارای یک برجستگی داخلی است که به عنوان وسیله بندآور عمل می کند.مطمئن شوید که سوراخ پستانک سر شیشه خیلی کوچک نباشد. کوچک بودن سوراخ پستانک موجب می شود تا نوزاد به سختی مک بزند و شیر خوردن او مدت بیشتری طول بکشد. در این حالت مقدار هوایی که نوزاد در حین شیر خوردن می بلعد، افزایش می یابد.