1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

مادران شیرده چطور از خودشان مراقبت کنند؟

مادران شیرده چطور از خودشان مراقبت کنند؟

مادران شیرده چطور از خودشان مراقبت کنند؟

مراقبت از نیازهای شما و همچنین فرزند شما ضروری است. در اینجا چند دستورالعمل برای مراقبت از خود که شامل تغذیه، کاهش وزن، ورزش، بهداشت و سلامت عاطفی برای مادران شیرده وجود دارد گفته شده است.
 

 تغذیه:

خوردن کلم بروکلی، سیر، پیاز، غذاهای تند، مرکبات و حتی شکلات تا زمانی که در مصرف آن زیاده روی نکنید مشکلی ندارد. آنچه مهم است دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن در دوران شیردهی است. مطمئن شوید که به بدن خود سوخت می‌دهید. با خوردن انواع غذاها و انتخاب غذاهای مغذی و میان وعده می‌توانید بدن خود را در حالی که شیر مادر درست می‌کنید سالم و قوی نگه دارید. همچنین باید مطمئن باشید که غذاهایی را که دوست دارید میل می‌کنید. برای غذاهایی که از سلامت کمتری برخوردارند کافی است در کنار رژیم متعادل از آن به طور متوسط استفاده کنید.

 کاهش وزن:

تغذیه با شیر مادر ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند اما کاهش وزن بعد از زایمان بستگی به بدن و رژیم غذایی شما دارد. در اینجا نکاتی برای حفظ وزن سالم در دوران شیردهی آورده شده است. اگر از رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده می‌کنید  باید در دوران شیردهی به تدریج وزن خود را کاهش دهید. به خاطر داشته باشید که آنچه می‌خورید می‌تواند بر کاهش وزن شما تأثیر بگذارد. اگر به طور منظم بیش از نیاز بدن خود کالری مصرف کنید وزن خود را افزایش می‌دهید. در حالی که کاهش وزن در دوران بارداری برای بسیاری از مادران جدید یک هدف سالم است اما مراقبت از کاهش سریع وزن نیز بسیار مهم است. کاهش سریع وزن زیاد می‌تواند باعث کاهش میزان شیر شما شود. برای سلامتی خود و نوزاد خود از رژیم‌های سختگیرانه برای کاهش کالری و هرگونه محصول، قرص و مکمل های کاهش وزن خودداری کنید.

ورزش کردن:

بعد از بچه دار شدن ممکن است احساس کنید سال ها طول می‌کشد تا بتوانید دوباره به باشگاه بروید. اما ورزش برای سلامت شما به عنوان یک مادر شیرده مهم است. در اینجا برخی از دستورالعمل‌ها برای ورزش در دوران شیردهی رعایت می‌شود:

– اگر سینه‌های شما پر از شیر مادر نباشد تمرین شما راحت تر خواهد بود.
– اگر در حین تمرین زیاد عرق می‌کنید آب بیشتری بنوشید.
– بعد از ورزش و قبل از شیردهی دوش بگیرید یا سینه‌های خود را بشویید تا عرق از سینه‌ها و نوک سینه‌ها خارج شود. عرق شور است و برخی از نوزادان به دلیل طعم آن شیر نمی‌خورند.
– هر چیزی که بیش از حد محدود کننده باشد و به بافت سینه فشار بیاورد می‌تواند باعث بسته شدن مجاری شیر یا ورم پستان شود.

مراقبت از سینه‌ها:

رعایت بهداشت خوب در دوران شیردهی بسیار مهم است که شامل دوش گرفتن هر روز و تمیز کردن سینه‌ها می‌شود. سال‌ها به مادران شیرده گفته می‌شد که سینه های خود را با صابون نشویید زیرا باعث خشک شدن ناحیه نوک سینه می‌شود. هنگام شیردهی روغن‌های طبیعی ترشح شده از غدد مونتگومری و برجستگی‌های کوچکی که در آرئول شما مشاهده می‌شود نوک سینه‌ها را تمیز و مرطوب می‌کند. آنها همچنین از تکثیر باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند. شما نمی‌خواهید این غدد را در انجام کار مختل کنید، بنابراین فقط مراقب باشید که سینه‌ها را به آرامی بشویید. در صورت خیس شدن سوتین آن را در طول روز عوض کنید. اگر برای جذب شیر مادر از پد سینه استفاده می‌کنید حتماً آنها را اغلب عوض کنید. سوتین مرطوب یا پد مرطوب روی سینه شما می تواند باعث قرمزی پوست شود. علاوه‌بر این محیط گرم و مرطوب محل مناسبی برای رشد باکتری یا مخمر است. در صورت بروز مشکلات دردناک پستان مانند درد در نوک سینه‌ها یا مجاری شیر فوراً آنها را درمان کنید تا از بدتر شدن آنها و یا تداخل با شیردهی جلوگیری کنید.

 سلامت عاطفی و روانی:

مادران جدید می‌توانند در عرض چند دقیقه از شاد به غمگین و دوباره به شاد تبدیل شوند. مطمئناً تجربه طیف وسیعی از احساسات طبیعی است. در اینجا نکاتی برای مراقبت از سلامت عاطفی و روانی خود در دوران شیردهی آورده شده است.

 از دیگران کمک بگیرید:

تغذیه با شیر مادر ممکن است طبیعی باشد اما مادران و نوزادان اغلب برای شروع به کمک نیاز دارند. هر دوی شما باید این مهارت مهم جدید را بیاموزید. درخواست کمک از ابتدا می‌تواند به شروع خوب شیر مادر کمک کند. درخواست کمک در مواقع نیاز به شما اعتماد به نفس می‌بخشد و شما و نوزاد را در مسیر موفقیت در تغذیه با شیر مادر قرار می‌دهد.
 

 
استراحت کنید:

وقتی مادر شدید کارهای زیادی هست وجود دارد. اگر هنگام خواب نوزاد خود می‌خوابید می‌توانید چشمان خود را ببندید و مطمئناً احساس بهتری خواهید داشت و آمادگی بیشتری برای انجام وظایف خود را دارید.

 در مورد احساسات خود صحبت کنید:

اگر نمی‌توانید با شریک زندگی خود، خانواده یا دوستان خود صحبت کنید یا از صحبت با آنها احساس راحتی نمی‌کنید می‌توانید با یک متخصص صحبت کنید. پزشک شما منبع بسیار خوبی است و می‌تواند شما را به شخص مناسب متصل کند.

برای خودتان وقت بگذارید:

اغلب مادران فکر می‌کنند که باید همه این کارها را انجام دهند. اما لازم نیست همه کارها را برای همه ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته انجام دهید. وقت گذاشتن برای خود اشکالی ندارد. 

برای از شیر گرفتن آماده شوید:

وقتی نوبت به شیر گرفتن نوزاد می‌رسد ممکن است حس اذیت شدن داشته باشید. پایان رابطه با شیردهی می تواند به طرز شگفت آوری دشوار باشد حتی اگر شما برای آن برنامه ریزی کرده‌اید یا مشتاقانه منتظر آن هستید.

نتیجه گیری:

 هنگامی که احساس خوبی داشتید آماده و قادر خواهید بود تا بهتر از نوزاد و خانواده خود مراقبت کنید.

منبع:
www.verywellfamily.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *