جاری من آشپزی‌اش از من خیلی بهتر است و شوهرم و خانواده‌اش به ویژه  مادرشوهرم، مدام همین موضوع را بر سر من می‌کوبند. من هم آشپزی‌ام خوب است اما سلیقه‌ ندارم. گاهی به همین دلیل، احساس تحقیر شدن می‌کنم.

مخاطب گرامی،  احساس خود کم‌بینی یک احساس مداوم است که گسترده‌تر ازتجربه آن به خاطر  یک نفر یا قرار گرفتن در یک موقعیت  است. این احساس از کودکی فرد نشئت می‌گیرد و تمام جنبه‌های زندگی او را در بزرگ سالی تحت تاثیر قرار می‌دهد. این احساس می‌تواند مایه پیشرفت فرد برای جبران کمبودهای خود باشد اما در صورتی که خودکم بینی به احساس غالب در فرد تبدیل شود، می‌تواند موجب افسردگی، اضطراب، خشم، ناامیدی، ناتوانی و حسادت شود. این ها تقریبا نشانه‌هایی است که شما  کم و بش در حال تجربه آن‌ها هستید.
   چرا هنرتان را برای سفره‌آرایی به کار نمی‌گیرید؟
توصیه می‌کنم از شکست نترسید. اگر کاری را امتحان نکنید، فرصت یادگیری را از دست خواهید داد. چرا هنر خودتان را در سفره‌آرایی امتحان نمی‌کنید؟ شما هم می توانید با کمک گرفتن از کتاب های آشپزی و جست و جو در  اینترنت هنر خودتان را برای لذت بصری همسر و فرزندان‌تان از غذا به نمایش بگذارید. این کار را نه برای رضایت دیگران بلکه برای تقویت توانمندی خودتان پیگیر شوید و در این کار به خودتان سخت نگیرید و خود را با دیگران مقایسه نکنید. از همسرتان هم کمک بگیرید و بگویید تشویق‌های شما برای من خیلی موثر است. برای افزایش خودباوری و کاهش احساس خود کم بینی لازم است طعم موفقیت را بچشید.
    توانایی‌های خود را بشناسید
بیشتر ما عادت به دیدن جنبه‌های منفی داریم. مسلما چیزهای خوب زیادی درباره شما وجود دارد. کاغذی را بردارید و هر چیز خوبی را درباره خودتان بنویسید. متوجه خواهید شد که توانایی‌هایتان فراتر از حد تصورتان است و این موارد موفقیت‌تان را با حالت تعریف‌های دیگران از خودتان، گاهی با همسرتان در میان بگذارید. مثلا موقعی که لباس خوبی پوشیدید و همسرتان توجه نشان داد، می‌توانید بگویید خیلی‌ها سلیقه من را قبول دارند و … .
     با خودتان بهتر حرف بزنید
براساس متن پیامک‌تان به نظر می‌رسد که شما با خودتان خوب حرف نمی‌زنید. به‌حرف زدن با خودتان دقت کنید. آیا با خودتان گفت‌وگوی منفی دارید؟ خودتان را مدام تحقیر می‌کنید؟ این الگو باید تغییر کند و باید یاد بگیرید که از جملات مثبت درباره خودتان استفاده کنید. چیزهای زیادی خارج از کنترل شماست. بعضی افراد مواقعی که توانایی‌هایی را در  فرد می‌بینند، برای سرپوش گذاشتن بر آن‌ها نقطه ضعفی را در شما برجسته می‌کنند پس مراقب عزت نفس‌تان باشید.
    با تغییر افکارتان، نظر مادرشوهرتان را تغییر دهید
همیشه نمی‌تواند همه چیز مطابق میل شما باشد و شما ممکن است در بعضی کارها با واکنش منفی دیگران درباره خودتان مواجه شوید مانند نظر منفی مادرشوهرتان درباره آشپزی‌تان،  اما باید به خاطر داشته باشید مداومت شما در تغییر افکارتان درخصوص خودتان لازم است تا شاهد انعکاس این افکار  در دیگران درباره خود باشید.

نویسنده: صدیقه معدنی| کارشناس‌ارشد روان‌شناسی